
Kako uspešne osobe upravljaju svojim emocijama?
Kontrola emocija ne podrazumeva samo to da budemo srećni, ona znači sposobnost da ostanemo pribrani i stabilni čak i u neizvesnim, stresnim ili frustrirajućim situacijama. To je veština koja je ključna za uspeh, posebno u kreativnom radu i donošenju odluka pod pritiskom.
Studije pokazuju da su najuspešniji i najkreativniji ljudi često izuzetno dobri u regulaciji emocija. Dobra vest je da se ta veština može razvijati. Evo kako:
1. Birajte pažljivo gde ulažete vreme i energiju
Ljudi koji dobro upravljaju emocijama veoma pažljivo biraju aktivnosti u koje se upuštaju. Znaju šta ih iscrpljuje, a šta im vraća energiju. Ova strategija se naziva „selekcija situacije“, i ne znači izbegavanje stresa, već svestan odabir izazova koji su u skladu sa ličnim vrednostima i ciljevima, piše CNBC.
7 genijalnih odgovora sa kojima ćete nepristojne ljude „staviti na mesto“
Na primer, ako radite na ostvarenju dugoročnog sna (poput pisanja knjige), unapred prihvatate da će biti teških trenutaka. Kad ste svesni da neprijatnost ima svrhu, lakše upravljate sopstvenim reakcijama.
2. Promenite okruženje
Promena fizičkog prostora može značajno pomoći u upravljanju emocijama. Na primer, ako teško prelazite iz „poslovnog režima“ u kreativan rad, preseljenje u novo okruženje – poput biblioteke, kafića ili čak druge sobe, može poslati mozgu signal da je vreme za drugačiji fokus.

Foto: Freepik
Nova sredina osvežava um, smanjuje stres i olakšava prelazak u produktivno stanje.
3. Usmerite pažnju na nešto drugo
Kao što skretanje pažnje pomaže kod fizičkog bola, isto važi i za emocionalnu tenziju. Ako se, recimo, tokom rasprave osećate frustrirano, kratka pauza ili promena zadatka može pomoći da se resetujete i sagledate stvari iz druge perspektive.
Istraživanja pokazuju da su ljudi kreativniji kada imaju izazovne ciljeve, ali i mogućnost da menjaju zadatke – to ih održava motivisanim i pomaže da produktivno usmeravaju pažnju.
4. Preoblikujte neuspehe
Neuspeh često izaziva snažne emocije, razočaranje, ljutnju, pa čak i očaj. Iako su takve reakcije normalne, one nas mogu blokirati da pokušamo ponovo.
U takvim trenucima korisno je da zastanemo, zadržimo radoznalost i postavimo sebi pitanja: Da li su reakcije drugih rezultat nezainteresovanosti – ili jednostavno nedostatka informacija? Da li je vaša anksioznost znak neuspeha – ili znak da vam je stalo?
Ovakav pristup pomaže da neprijatne emocije pretvorimo u priliku za učenje i rast.
5. Menjajte svoj odgovor – ne samo ponašanje
U nekim situacijama nemamo luksuz da pokažemo kako se zaista osećamo. Možda ste umorni, a morate delovati entuzijastično, ili nervozni, a očekuje se strpljenje. U tim trenucima govorimo o tzv. emocionalnom radu.
Postoje dve strategije:
- Površinsko ponašanje – pretvaranje da osećamo ono što situacija zahteva. Ovo može „odraditi posao“, ali je iscrpljujuće.
- Dubinska promena – trud da istinski promenimo način na koji se osećamo kako bismo iskreno reagovali.
Dubinsko usklađivanje emocija je dugoročno zdravija i efikasnija strategija. Što više vežbate promenu reakcije, to postajete veštiji u upravljanju sobom – i u privatnom i u profesionalnom životu.
Upravljanje emocijama nije urođena osobina, već veština koja se gradi svakodnevnim izborima. Kroz pažljivo biranje okruženja, svesno usmeravanje pažnje i redefinisanje neuspeha, možemo razviti emocionalnu otpornost i postati efikasniji, smireniji i uspešniji – u svakom aspektu života.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife/K. J.
Foto: Freepik