
Kako je jedna šala dovela do pada čuvenog milijardera iz devedesetih
London, proleće 1991. godine. U elegantnoj sali hotela „Hilton“, pod blještavim lusterima i pred stotinama ljudi iz sveta biznisa, Gerald Ratner se smeška dok prilazi bini. Na sebi ima savršeno skrojen tamnoplavi sako, kravatu u boji vina i samopouzdanje čoveka koji je stvorio imperiju. Njegova kompanija, Ratners Group, postala je sinonim za pristupačan nakit koji kupuju milioni Britanaca. Bio je zvezda poslovne scene – mladi lav koji je iz porodičnog biznisa stvorio brend vredan stotine miliona funti. A onda je odlučio da bude duhovit.
„Znate,“ započeo je kroz osmeh, „naši proizvodi su tako povoljni da je jedan prsten koštao manje od sendviča… i iskreno, neki od njih su totalni krš.“ Publika se nasmejala. Ratner je nastavio, misleći da dobija poene na iskrenosti. Ni slutio nije da će te reči, izgovorene za manje od deset sekundi, preokrenuti njegov život naglavačke.
Dan kada se tržište okrenulo protiv njega
Britanski mediji nisu propustili priliku. Naslovi su vrištali: „Ratner priznao da prodaje krš!“ Fotografije njegovog osmeha iz sale sada su izgledale cinično, gotovo podrugljivo. Kupci, pogođeni njegovim komentarom, počeli su da izbegavaju njegove prodavnice.
Tržište je reagovalo munjevito – vrednost Ratners Group-a pala je za oko 500 miliona funti u samo nekoliko dana. Prodaja je potonula, a imidž „najpristupačnijeg nakita u Britaniji“ pretvorio se u predmet podsmeha. Investitori su bili besni, tabloidi su uživali, a Gerald Ratner je preko noći od zvezde postao problem. Ubrzo je bio prisiljen da napusti poziciju CEO-a. Njegova poslovna reputacija bila je uništena, a privatno bogatstvo ozbiljno načeto.
Napustili fakultete, pa postali milijarderi: Njihovi putevi do uspeha će vas iznenaditi
Pouka koja odjekuje decenijama
Priča Geralda Ratnera nije samo poslovna anegdota. Ona je podsetnik da u svetu brendova i javne percepcije – reč je moćnija od bilo kog marketinga. Ono što izgovorite, čak i u šali, može se pretvoriti u oružje protiv vas. Posebno u eri kada jedna izjava, zahvaljujući medijima i društvenim mrežama, može obići svet za nekoliko sati.
Ratnerova greška danas se proučava u poslovnim školama kao primer reputacionog samoubistva. A pouka je jednostavna i brutalna: poverenje se gradi godinama, a može nestati u sekundi – ponekad u samo jednoj rečenici.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: Freepik