Deda Mraz

Kako je jedna pogrešna cifra u broju telefona dovela do najnežnije novogodišnje tradicije

U svetu u kom sateliti, radari i vojni protokoli odlučuju o globalnoj bezbednosti, jedna pogrešna cifra u telefonskom broju dovela je do možda najnežnije božićne priče modernog doba. Priče u kojoj američka vojna komanda prati let Deda Mraza – i to sa punom ozbiljnošću.

Sve je počelo 1955. godine, usred Hladnog rata. Atmosfera straha, nepoverenja i stalne pripravnosti bila je deo svakodnevice, a tadašnji vazdušni odbrambeni sistem SAD – Continental Air Defense Command (CONAD), preteča današnjeg NORAD-a – bio je zadužen za nadzor severnoameričkog neba i rano upozoravanje na moguće sovjetske napade.

Upravo u tom kontekstu dogodila se greška koja će promeniti istoriju praznika.

Pogrešan broj koji je zazvonio u Pentagonu

Jedan robni lanac iz Kolorada objavio je božićni oglas u novinama, pozivajući decu da pozovu Deda Mraza direktno. U oglasu je, međutim, greškom odštampan broj telefona koji nije vodio do Deda Mraza – već pravo u komandni centar CONAD-a.

Te večeri, telefon je zazvonio. Sa druge strane linije bio je mali dečak koji je, drhtavim glasom, pitao:

„Da li si ti Deda Mraz?“

Na liniji se javio pukovnik Hari Šoup, oficir zadužen za dežurstvo. Umesto da prekine poziv ili uputi dete dalje, Šoup je zastao – i odlučio da odgovori u duhu praznika. Potvrdio je da je dete dobilo Deda Mraza i obećao mu da je na dobrom putu.

Ali tu se priča nije završila.

Da li je Coca-Cola zaista stvorila crveno odelo Deda Mraza?

Kada je vojska uključila radare za Deda Mraza

Kako su pozivi nastavili da stižu, Šoup je doneo odluku koja će postati legenda: naredio je svom timu da „prate“ Deda Mraza koristeći radare i mape vazdušnog prostora. Medijima je prosleđena informacija da CONAD prati neidentifikovani objekat koji dolazi sa Severnog pola – sanke koje vuče osam irvasa.

Američki mediji su priču prigrlili, a javnost je bila oduševljena. U vremenu globalne napetosti, ova mala improvizacija unela je toplinu i humor u vojnu mašineriju.

Kada je 1958. godine osnovan NORAD (North American Aerospace Defense Command), tradicija je nastavljena – i traje do danas.

Globalna božićna tradicija

Danas NORAD svake godine pokreće globalnu operaciju „NORAD Tracks Santa“. Hiljade volontera odgovaraju na pozive dece širom sveta, dok sateliti, radari, avioni i čak Google Maps „prate“ Deda Mrazov put oko planete.

Zvanični sajt, društvene mreže i aplikacije pružaju informacije o tome gde se Deda Mraz trenutno nalazi, koliko poklona je isporučio i koliko brzo putuje – sve uz savremenu tehnologiju, ali sa istim duhom kao pre skoro 70 godina.

NORAD danas koristi ovu priču kao primer kako tehnologija, disciplina i ljudskost mogu da idu ruku pod ruku. I kako čak i najstroži sistemi ponekad mogu da zastanu – i puste mašti da preuzme kontrolu.

Lekcija iz jedne greške

Priča o NORAD-u i Deda Mrazu pokazuje da inovacije i tradicije ponekad nastaju slučajno. Jedna greška u štampi, jedan telefonski poziv i jedan oficir koji je odlučio da bude čovek – dovoljni su da nastane priča koja se prenosi generacijama.

U svetu u kom se greške često kažnjavaju, ova nas podseća da neke greške mogu da stvore čuda. I da, čak i u najhladnijim vremenima, postoji prostor za toplinu, humor i veru u magiju.

Jer ako vojska može da prati Deda Mraza – onda je zaista moguće sve.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

Izvor: BIZLife

Foto: Freepik/kjpargeter

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE