
Empatija – ključna odlika poslovnog lidera budućnosti
Nedavno održana Spark konferencija imala je zaista sadržajan program ispunjen inspirativnim govorima, interaktivnim radionicama i panel diskusijama, međutim, najinteresantnije ali i najdinamičnije bilo je na jedinstvenom Leadership Challenge kvizu, u kojem su se nadmetali generalni i HR direktori kompanija, dok je uloga sudija bila dodeljena pripadnicima Generacije Zed. Iako iz različitih branši, sa potpuno drugačijim životnim i poslovnim iskustvom, takmičari i sudije su empatiju označili kao glavnu odliku koju poslovni lider budućnosti mora da poseduje.
„Kristalno je jasno – empatija i osmeh.“ – kao iz topa konstatuje Goran Stojilković, direktor Petrohemije u Pančevu, i dodaje: „Ne može ništa da se radi ’preko kolena’ i nekako to stalno zaboravljamo kad pričamo o liderima. Ne može se ništa bez empatije i ja je smatram veoma važnom. Ona je podjednako bitna gde god se nalazite: u Srbiji ili na Malti, ona podjednako važi i za Engleze, Irce, Ruse ili bilo koga drugog. Toliki su izazovi danas, da prosto bilo koji tim ne može da se snađe bez međusobne podrške, a tu je posebno bitan onaj benefit koji dolazi sa iskustvom lidera. To je nemerljivo važno za one saradnike koji nemaju to iskustvo.“
„Meni je suštinski empatija najvažnija ali da ne ostane na nivou teorije, u smislu – lider je empatičan i to je super.“ – nadovezuje se Katarina Šonjić, stručnjak za employer branding. „Empatija znači da se ja zaista mnogo trudim da razumem tvoju perspektivu i da probam da donesem odluke u skladu sa tim. Na primer, ako uvedeš neku promenu i ljudi ne reaguju dobro na nju, ti kao lider moraš da se zapitaš zašto se to dešava i na koji način može da im pomogneš da shvate to. Ili da utvrdiš da li im ta promena uopšte i treba? Dakle empatija je, po meni, najvažnija i mnogo je fali u našem društvu. Lideri su ljudi koji su zapravo uticajni, oni koje posmatramo kao uzore, formalne ili neformalne, one koji svojim potezima i ličnim primerom mogu sve da nas inspirišu ta ko da, na kraju rajeva, celo to radno okruženje i poslovna zajednica budu bolji.“ – zaključuje Katarina, inače poznata je pod nadimkom Kat on Coffee i vodi istoimeni blog.
Slušajući naše sagovornike dolazimo do zaključka da ako si empatičan, ako osnažuješ ljude i daješ im prostor da rade svoj posao, iz toga će naravno da proizaći dobri rezultati, zadovoljni klijent ali i neka stabilnost zbog koje će svi generalno biti zadovoljni. Naravno, uvek ostaje pitanje koliko su naši lideri zaista empatične osobe i da li su svesni toga šta sve empatija može da iznedri?
„Lider je tu da povede i da ima viziju, jer on je tu gde jeste baš zbog toga što je najbolji, ali ono što mi ne vidimo dovoljno, a što moramo da vidimo u budućnosti, jeste da lideri budu svesni svoje moći i da je koriste tako da čine dobro drugima – kompaniji, zajednici, ljudima i klijentima. Kada strast ode u ono ’moćno ja’ onda ode sve do đavola. Ja mislim da su dobri lideri shvatili koliko bogatstvo ima među njihovim ljudima i da time što će biti bliže svojim ljudima, prikupljati ideje, slušati ih i imanje govoriti, ali i uviđati neke potrebe, da se na taj način i oni sami menjaju.„ – poručuje Maša Lalić, članica Izvršnog odbora Generali Osiguranja Srbija. Međutim, Maša, koja je i direktorka HR-a u toj kompaniji ima i jednu važnu napomenu: „Lider treba da sanja, da ima velike snove, da dođe i da nas sve ’zapali’ tom svojom energijom ali mi treba tu da stojimo ’ čvrsto na svojim nogama’, naravno uz etiku i morali, pa da od toga svi zajedno pravimo neku priču. Meni taj momenat sanjanja i strasti ima i komponentu integriteta.“
Dakle, ako ako nekog lidera vodi strast, onda ona mora biti uz etiku i moral. Znači, lider uvek mora da bude fer, i u slučajevima kad situacija nije prijatna, pa čak i kad zbog odluke stvara neki gubitak. Jednostavno, saglasni su naši sagovornici, lider u Srbiju ili bilo gde u svetu, uvek mora da preuzme odgovornost za ulogu u kojoj je.
„Ne mogu više samo da budu formalni lideri, a mnogi sebe samo tako i doživljavaju. Lider jeste vizionar ali tu viziju, i strategiju koji kreira, mora da zna da spusti na ljude koji će je sprovesti. Znači da im negde pokaže svrhu toga zašto su u kompaniji, kako bi oni hteli u njoj i da ostanu. Lider je vizionar i strateg, onaj koji upravlja promenama ali je istovremeno i osoba koja vodi, koja je empatična, koje sluša i razume ljude. Pravi lider je svestan uticaja koji ostavlja na ljude, bilo da se radi o zaposlenom, potrošaču, bilo kom stejkholderu ili društvu u celini. Lider budućnosti je jedan potpuno drugačiji lider, to je osoba koja razume i potrebe mladih i inkorporira ih u donošenje odluka“ – zaključuje Sanja Jevđenijević, suosnivač kompanije HR Xcel i organizatorka Spark konferencije.
Inače, ključne poruke i zaključci sa Leadership Challenge kviza, koji je moderirao Borislav Miljanović, CEO Represent systema, Spark hub će iskoristiti za izradu Strategije ali i za opšte definisanje toga kako treba da izgleda poslovni lider budućnosti u Srbiji.
Izvor: BIZLife/Borislav Despotović
Foto: Freepik