Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

[contact-form-7 id="375525"]
Ekvilibrijum, balans

Ekvilibrijum: Neophodan je balans svega oko nas

Piše: Ratko Kuprešak, rukovodeći partner za Bliski istok,

Egzakta Group

Ratko Kuprešak

Ratko Kuprešak (Foto: Milo Sladaković)

Jedna od definicija ekvilibrijuma jeste da je to osećaj psihičke, ali i fizičke ravnoteže unutar živih bića. Može se, takođe, odnositi i na lično stanje, zatim i na društvene sisteme, ekonomsko stanje, etiku u biznisu itd.

Jednostavno, ekvilibrijum možemo doživeti kao ravnotežu svega oko nas.

Ekvilibrijum je svuda oko nas

Sve se u životu dešava sa razlogom i kao posledica nekog ranijeg činjenja, ili nečinjenja. Domaćin (seljak) koji dobro uzore i poseje njivu – očekuje dobar rod. A čemu se nada onaj koji nije posejao ništa?

U najvećem broju slučajeva, ljudski um meri rezultat svojih ulaganja na materijalan način i vrlo često zaboravljamo druge aspekte svog delovanja. Jednostavno, gubimo strpljenje da vidimo onu širu sliku.

Da bismo objasnili kako se stvari kreću u jednom izbalansiranom okruženju, uzeću neku od aktuelnih tema, na primer, influensere. Influenserski marketing je u početnoj fazi eksplozije digitalne industrije obećavao ogroman pristup targetiranoj publici. To se i desilo. Međutim, kako se industrija razvijala, pojavljivale su se pukotine… Značajan broj influensera sa velikim brojem pratilaca nije uspeo da obezbedi aktivnije uključenje šire publike ili da obezbedi očekivanu konverziju. Tradicionalni influenserski način rada definitivno je počeo da gubi na svom uticaju u digitalnom okruženju. Postoje informacije da čak 80 odsto klasičnih influensera nema moć da utiče na širu publiku.

Postoje mnogi komentari koji ističu ovaj fenomen (mogu ga nazvati fenomenom), zbog čega se brendovi okreću kreatorima sa autentičnom publikom, koji, u stvari, poseduju znanje. Samo da ne pomislimo da su ovi komentari usmereni protiv influensera – naprotiv, oni su svoj deo posla da prezentuju određeni sadržaj većem broju ljudi uradili. Ono što je nedostajalo jeste dublje objašnjenje.

Gde nas to vodi?

Istinski lideri i eksperti se drastično razlikuju od klasičnih influensera. Možda bih mogao reći da su oni sledeći nivo u komunikaciji sa potrošačima/korisnicima. Oni poseduju znanje, ekspertizu u svojim oblastima i u mogućnosti su da ponude dublje analize i predloge, odnosno da daju smernice. Sa druge strane, potrošači nisu više zadovoljni samo atraktivnim sadržajem, već sve više tragaju za detaljima, autentičnosti i autoritetom. Upravo to je ono što istinske eksperte izdvaja, s obzirom na to da su sposobni da isporuče ove zahteve. Jedan od primera je i to da profesionalna mreža Linkedin sve više insistira na uključenju eksperata u davanje komentara, objašnjenja, sugestija…

Ova promena je deo pokušaja da se ostvari balans između ponude i tražnje – u ovom slučaju, očekivanja publike/potrošača, sa jedne strane, kao tražnja, i onih koji nude proizvode i/ili usluge, u našem slučaju – klasičnih influensera. Očigledna je potreba za „dopunskim” informacijama koje dobijate kroz razne objave na društvenim mrežama, bilo da su zabavnog tipa (Instagram i sl.) ili profesionalnog (Linkedin i sl.). Nešto tu još nedostaje, možda saradnja klasičnih influensera i eksperata iz industrije.

Šta to, zapravo, znači?

Ovo novonastalo poslovno okruženje, u stvari, predstavlja sjajnu priliku za sve stručnjake, eksperte u svojim oblastima, da prošire svoj uticaj, da razmene mišljenja i da sebe uspostave kao autentične kreatore. Na neki način, da dopune rad influensera, koji su, bez pogovora, odradili sjajan posao na okupljanju publike.

Uostalom, to je bio glavni razlog zašto sam i sâm promenio pravac svog rada posle godina provedenih u FMCG industriji. Zahvaljujući ličnom napretku u tri dimenzije (različite industrije, različite lokacije, različite pozicije i odgovornosti), shvatio sam da postoji jedan raskorak u prenošenju iskustava i znanja na mnogo brži način nego što je rad u jednoj kompaniji i saradnja sa jednim (svojim) timom. To je, uglavnom, razlog zašto sam i odlučio da se okrenem konsultantskim poslovima, jer sam na taj način, sa jedne strane, dobio ogroman prostor da ostavim svoj pečat, a sa druge strane, nastavim proces učenja sa svakim novim projektom.

Da je došlo vreme promena, i lično sam iskusio nakon nekoliko objava svojih iskustava i mišljenja na Linkedinu. Shvatio sam koliko je bitno da se neko ko poznaje određenu temu javi i iznese svoj stav. Objave su izazvale daleko više aktivnosti sa željom za kontaktom nego što je uobičajeno na profilu. Ali nekako je sve ostalo u okviru industrije – ljudi sa istim interesovanjima ili potrebama; nije se raspršilo, već je diskusija ostala u okvirima onih koji su direktno ili indirektno povezani sa temom. Oni su želeli da čuju ranija iskustva i da iz toga nešto novo nauče.

Ono što se, takođe, menja jeste da publika sve više želi mišljenje ili predlog, odnosno nije više dovoljno pričati u generalnom kontekstu – potrebno je biti specifičan, pokazati svoje mišljenje i stav, bez želje da pokrijete „što više posmatrača”. To je upravo ono što izdvaja eksperte u određenim oblastima od ostalih.

Još jedan od razloga što publika više traži eksperte jeste i to što obično na taj način može da dobije više detalja i veću dubinu u komunikaciji, dok su se klasični influenserski materijali, uglavnom, bavili atraktivnim sadržajem kako bi privukli pažnju velikog broja posmatrača. Samo se zapitajte koliko ste i sami pogledali „rilsa”, a da se posle toga nije desila nikakva konverzija, iako ste sâm video doživeli veoma zabavnim. Sve je to deo jedne kosmičke ravnoteže kojoj pripadamo.

Vratimo sa na onu rečenicu s početka teksta o seljaku koji se nada usevu samo ako dobro poseje. E, to je jedna od najvećih odrednica ravnoteže o kojoj govorimo ili – kako smo je već nazvali – ekvilibrijum. Ja sam to iskusio na jedinstven način radeći u renomiranoj kompaniji, lideru na tržištu. Imao sam priliku da budem vođa projekta sa svetski vrlo respektabilnom konsultantskom kućom iz dela Route-To-Market. U toku početnog podešavanja bilo je dosta razmimoilaženja u razmišljanju o projektu, do te mere da baš i nismo imali izglednu situaciju da će nam projekat uspeti. Najveći problem je bio to što sam ja, kao vođa projekta, želeo da apsolutno svaki detalj bude u idealnom statusu. Možda i previše domaćinski odnos, ali zasigurno ispravan put bez ijednog nerazjašnjenog detalja ili nejasnoće koja nam može napraviti problem u daljem radu.

Kako je vreme odmicalo, bivali smo sve više jasni jedni drugima i projekat je krenuo odličnim putem. Potvrda uspešnosti projekta je došla kasnije: kompanija je u narednih pet godina utrostručila svoj prihod i neto rezultat, a i danas, posle 20 godina, nalazi se na liderskoj poziciji. E, to je bilo pravo seme posađeno za buduće dane.

Deset godina kasnije, došlo je vreme da se uberu plodovi. Pomenuta svetski renomirana konsultantska kuća svetski renomiranom brendu odradila je sličan projekat na Bliskom istoku. Posle pripremljenih preporuka, bilo je neophodno ući u fazu implementacije i, kao dobitnu kombinaciju za uspešnost projekta, predložili su da kompanija angažuje osobu sa iskustvom u tom delu, tj. mene. Tako je setva od pre deset godina počela da ima svoju žetvu, profesionalan odnos prema poslu, odnos prema rezultatima rada, a pre svega zadovoljenje samog sebe nečim što ste uradili – počelo je da daje benefite. Čak mislim da je usev bio veći od same setve. Tu se, u stvari, još jednom umešala ravnoteža (ekvilibrijum) i privremeno me odvojila od porodice kako bi deo ulaganja, sa moje strane, i benefita, sa druge strane, bio izjednačen.

Sve u svemu, balans je svuda oko nas. Postoji izreka koja kaže da je mudrost nova valuta. U današnjem digitalnom svetu napredovaće oni koji mogu svoje tvrdnje da potkrepe određenim ekspertizama. Potrošači sve više tragaju za izvorima kojima mogu verovati, jer se, definitivno, dešava kulturni pomak ka znanju i iskustvu, nasuprot populizmu.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

 

Izvor: BIZLife Magazin

Foto: Milo Sladaković, ASKG / Freepik

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE