Da biste uticali na ljude – promenite način na koji govorite: To vas stavlja „u poziciju moći“
Neki ljudi misle da postavljanje pitanja – prijateljima, kolegama ili šefovima – može da učini da izgledate slabo ili nesigurno. Ali, ovaj jednostavan čin vam zapravo može pomoći da steknete uticaj, pa čak i naterate ljude oko vas da se predomisle, kaže stručnjak za komunikaciju Met Abrahams — ako znate prava pitanja koja treba da postavite.
„Postavljanje pitanja dovodi vas u poziciju moći“, kaže Abrahams, predavač na Univerzitetu Stanford, za CNBC Make It.
Postavljanje dobrih pitanja „pokazuje da vam je stalo, pokazuje empatiju, kao i da ste voljni da naučite i, u nekim slučajevima, priznajete da ne znate sve“.
„To su sve vredni alati i sredstva koje treba da imate kada pokušavate da razvijete svoju karijeru ili produbite odnose“, dodaje on.
Efikasni lideri često balansiraju svoj kredibilitet sa poniznošću, željom da uče i dobro se povežu sa svojim kolegama, kažu stručnjaci. Ali neće vam svako pitanje pomoći da napredujete. Morate da znate kako, kada i zašto postavljate pitanje da biste postali uticajniji, kaže Abrahams.
Evo kako da postavite prava pitanja, na poslu, kod kuće i u društvenom životu, da biste napredovali i ojačali odnose.
Recept za dobro pitanje
Dobra pitanja sadrže tri elementa, kaže Abrahams:
- Ona su sažeta, tako da ne zbunjuju slušaoca
- Nadovezuju se na ono što je druga osoba rekla – unapređujući razgovor, umesto da parafraziraju ili sumiraju
- Oni su tokom razgovora fokusirani na ideju ili osnovnu temu razgovora
- „Može da postoji više svrha, ali treba da bude brzo, jasno i dovoljno fokusirano da ljudi razumeju poentu koju pokušavam da kažem“, kaže Abrahams.
Trebalo bi da razmotrite svoju nameru ili cilj pre nego što postavite bilo kakvo pitanje, dodaje on. Da li želite da pokažete da slušate i razumete, ili da ste veoma zainteresovani za temu? Možda želite da suptilno pomognete drugoj osobi da razume drugu perspektivu ili jednostavno pomerite razgovor.
Jedna od najgorih namera, Abrahams primećuje: pokušaj da se dobiju poeni za učešće na sastancima na radnom mestu. Vaša pitanja uvek moraju da budu promišljena, kaže on – ako ne pomažete u razjašnjavanju neke tačke ili unapređenju razgovora, vaše kolege mogu samo da „okrenu očima“ zbog vas.
Kako vežbati postavljanje pitanja?
Postavljanje dobrih pitanja, posebno zbog ubeđivanja, uticaja ili promene nečijeg mišljenja, zahteva praksu. Počnite sa kratkim i pokušajte da pristupite svojim neobaveznim interakcijama kao što su intervjui, gde pokušavate da saznate više o drugoj osobi ili temi razgovora, preporučuje Abrahams.
Ako se vaša pitanja često ponavljaju i želite da budete sažetiji, on predlaže da se okrenete veštačkoj inteligenciji: Zamolite čet-bota kao što je ChatGPT za kraće načine za formulisanje konkretnih pitanja, a zatim analizirajte rezultate. Takođe možete da pitate ljude za povratnu informaciju — nakon bitnog sastanka ili ozbiljnog radnog razgovora, pronađite kolegu od poverenja i pitajte ga šta misle o pitanjima koja ste postavili.
Iznad svega, uvek slušajte druge ljude pre nego što ih bilo šta pitate, savetuje Abrahams.
„Kad god slušate, činite sebi uslugu. Pokazujete drugoj osobi da ste ovde“, objašnjava Abrahams. Tada je veća verovatnoća da će se zbog vašeg pitanja osećati kao da „pozivate drugu osobu na saradnju, a rešavanje problema zajedno vam pomaže da negujete taj odnos na duži rok“.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: Freepik, Pexels