Sonja Konakov Svirčev, ekspertkinja za društveno odgovorno poslovanje, Erste banka
Koliko su mediji zainteresovani da pokrenu neku temu iz domena društveno odgovornog poslovanja kada inicijativa dolazi od neke kompanije, u ovom slučaju od banke?
Iskreno, rekla bih – nedovoljno. Ali hajde da pokušamo da protumačimo razloge iz perspektive obeju strana. Mediji vrlo često vide komunikaciju društveno odgovornih programa i inicijativa kao pokušaj da se kompanija besplatno promoviše. Sa druge strane, jasno je da ima i takvih kompanija čiji postupci ne idu u prilog tvrdnji da društvena odgovornost nije besplatan marketing, pa je oprez medija, donekle, razumljiv.
Erste banka se od samog početka poslovanja obavezala da će strateški, kontinuirano i proaktivno da posluje u skladu sa društveno odgovornim i održivim principima. Prepoznali smo oblasti i teme u kojima možemo najviše da doprinesemo i dosledno se strateški njima bavimo kako bismo uticali na pozitivne promene i podizanje kvaliteta života u zajednicama u kojima poslujemo. Takođe, nama je veoma važno da se o temama značajnim za društvo priča, da se rezultati pokrenutih inicijativa i programa vide i da naše napore prepoznaju svi zainteresovani partneri, predstavnici svih sektora koji žele zajednički da radimo na njima. U društveno odgovornom delovanju nema konkurencije, svi igramo za isti tim: za boljitak našeg društva!

Sonja Konakov Svirčev, ekspertkinja za društveno odgovorno poslovanje, Erste banka
Upravo se u svemu navedenom ogleda značaj medija: imaju izuzetno važnu i značajnu ulogu u modelovanju i plasiranju tema, inicijativa, programa, kao i u umrežavanju, jer mogu da povežu sve zainteresovane strane i tako postanu deo šireg pokreta kako bi nam svima bilo bolje. Većina novih partnerstava počinje tako što nam kažu: „Pročitali smo u medijima da se vi bavite…”, što je, možda, i najbolja potvrda prethodno navedenog.
Uverena sam u to da postoji dosta prostora za unapređenje saradnje između medija i kompanija. Treba da se slušamo i bolje razumemo. Mediji imaju moć da pričanjem dobrih priča o pokrenutim programima i rezultatima koje su neke kompanije postigle izazovu dobre reakcije, motivišu i inspirišu nove inicijative. Takođe, mediji imaju snagu da podignu važnost neke teme i da adekvatnom komunikacijom pozovu na aktivizam.
Srećna sam što ima medija koji društveno odgovorno delovanje shvataju na pravi način i sa njima gajimo pravu partnersku saradnju. Hvala im na tome. Da nije njih, ne bi bismo ni danas razgovarali o ovoj temi. Istakla bih da se situacija u poslednjih godinu dana dosta pomera nabolje. Sama činjenica da se agencija Kliping bavila istraživanjem medijskih objava na temu društveno odgovornog poslovanja dokaz je da svi zajedno idemo u dobrom pravcu.
- Na koji način je moguće kreirati veći interes medija za CSR teme?
To bih i ja volela da čujem od predstavnika medija, jer bi nam njihove smernice mnogo pomogle u kreiranju sadržaja o ovim temama, pa samim tim, i da za njih saznaju oni koji žele da nam se pridruže i zajedno sa nama šire dobre inicijative.
Mislim da je potrebna bolja dvosmerna komunikacija, razumevanje društvene odgovornosti i svest o važnosti aktivizma. Iz svih razloga koje sam malopre navela, verujem da treba mediji da budu proaktivni i prate teme iz oblasti društveno odgovornog i održivog poslovanja, teme koje su njima, možda, čak i lično važne, da istražuju i pronalaze prave sagovornike, inicijative i o njima pišu.

Sonja Konakov Svirčev, Erste banka
Činjenica je da se svi mi koji se bavimo ovom temom u kompanijama dobro poznajemo i radimo zajedno u okviru različitih organizacija koje su nas povezale. Pre svega, mislim na Forum za odgovorno poslovanje, Globalni dogovor UN, Srpski filantropski forum i dr. Stoga, odgovorno tvrdim da smo svi mi, pre svega, veliki entuzijasti i da podršku drugima doživljavamo kao moralnu obavezu. Ključ upravo leži u tome da i novinarke i novinari koji prate ovakve teme dele iste vrednosti sa nama.
- Smatrate li da treba kompanije javno da iznose stavove u vezi sa aktuelnim društvenim temama, posebno kada je reč o onim osetljivim, poput Prajda ili rata u Ukrajini?
Većina kompanija koja se zaista dugoročno i strateški opredeli da posluje na društveno odgovoran i održiv način opredeljuje se i javno za društvene teme kojima želi, može i ume da se bavi, dajući doprinos rešavanju nekih izazova, stvaranju mogućnosti za korisnike, podizanju kvaliteta ponude i sl. Vrlo često se očekuje od odgovornih kompanija da se bave svim aktuelnim temama, ali smatram da to nije najbolje rešenje. Predstavnici kompanija poseduju specifičnu ekspertizu, imaju posebna znanja, iskustva i određene resurse, u zavisnosti od vrste posla kojim se bave. Upravo zbog toga su za njih neke teme relevantne, a neke, iako za društvo jesu važne, nisu domen u kom mogu da daju značajan doprinos i mislim da ne treba ni da se upuštaju u njih.
- Najveća vidljivost i dalje je na aktivnostima iz polja finansijske edukacije. Zbog čega ste dodali još jedan pravac u strategiji i da li je on inspirisan time što u Erste grupi imate više od 40 odsto žena na rukovodećim pozicijama?
Kao finansijska institucija, vidimo svoju odgovornost, obavezu i iskrenu želju da pružimo podršku, podelimo znanje i iskustvo, damo savet i osnažimo najširu javnost na polju finansijske edukacije. Biti finansijski zdrav i stabilan znači uspostaviti ravnotežu između količine novca koji zarađujemo, štedimo i trošimo. Ključ je u dobroj finansijskoj informisanosti i donošenju odluka, ravnoteži između realnih potreba, mogućnosti i želja. Nama je važno da se sve generacije našeg društva upoznaju sa svetom finansija na za njih jasan, zanimljiv i razumljiv način, posebno prilagođen njihovim godinama. Samo na taj način, donoseći finansijski dobro informisane odluke, možemo da idemo ka finansijski zdravom društvu.
S druge strane, nama su diverzitet i inkluzija izuzetno važne teme. Osnaživanje žena nam je u fokusu, kao deo ove oblasti, već duže vreme, o čemu govore mnoge inicijative i pokrenuti programi. Sedamdeset pet posto zaposlenih naše banke čine žene, koje se nalaze i na preko 50 odsto ukupnih rukovodećih mesta. Verujemo da je podrška njihovom razvoju i balansiranju privatnog i poslovnog života veoma važna. Inspirisani primerom naše banke, prošle godine smo pokrenuli kampanju posvećenu ženama koje veruju u sebe i svoje ideje. Želeli smo da ih ohrabrimo i podstaknemo da nikada ne odustaju od svojih snova i uverenja, jer uvek postoji način da ih ožive. Takođe, do sada smo organizovali seriju edukativnih radionica za preduzetnice i one koje to tek žele da postanu, kako bismo što većem broju žena pomogli da razvijaju svoje poslovne veštine i poboljšaju održivost i konkurentnost svog biznisa.
Izvor: BIZLife Magazin