Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Bojan i Milan prave skulpture čuvenih beogradskih brutalističkih zgrada

    Milan Stepanović i Bojan Krak, šarmantni mladići iz Beograda, dvojac su koji stoji iza brenda Brutal Belgrade. Oni od betona izrađuju skulpture beogradskih zgrada koje izgledaju kao prava mala remek dela. Počeli su od čuvenog „Geneksa“, a sada u ponudi imaju i zgradu „Rudo“ i velike planove za dalje.

    „Obojica smo završili master studije u prethodne dve godine i trenutno smo zaposleni u svojim takoreći akademskim strukama: Milan je HR specialist, a Bojan je master inženjer arhitekture“, počinju priču za BIZLife.

    Preko dana se bave obavezama vezanim za ove poslove, dok posle pet prestaju da budu korporativni momci, zavrću rukave i svoje vreme provode u radionici u izradi skulptura i vođenju brenda.

    Milan je, nakon Fakulteta bezbednosti i mastera ljudskih resursa na FON-u, započeo svoju karijeru u korporativnom svetu, ali je pored toga želeo da se i sam isproba u preduzetništvu i da svoju kreativnost ispolji na drugačije načine. Milan brendu Brutal Belgrade-a daje doprinos u vidu organizacije procesa i strategije, što je u kombinaciji sa Bojanovom tehničkom ekspertizom dobitna kombinacija.

    Bojan se tokom svojih studija ekstenzivno bavio maketarstvom i pravljenjem modela, te je praktični rad sa materijalima nešto sa čim je blizak.

    „Baveći se dizajnom, jedna od najbitnijih stvari koja se nauči jeste da dobar dizajn mora da “prođe kroz ruke”, te je proces pravljenja fizičkih modela uvek bio prisutan kroz razne projekte kojima je radio: kako za klijente, tako i samoinicijativno. Kreativnost se ponekad ispoljava kroz potrebu da se nešto stvori, a da to niko od vas nije tražio, te je dosta projekata nastalo spontano, što je slučaj i sa Brutal Belgrade“, objašnjavaju za BIZLife.

    Ideja koja stoji iza Brutal Belgrade brenda došla je sa više strana.

    „Primarno, obojica smo ljubitelji brutalističke arhitekture nekadašnje Jugoslavije i bili smo svesni da je većina od najreprezentativnijih primera tog stila posve zapuštena i na neki čudan način zaboravljena – što je samo po sebi paradoks, jer zgrade koje dominiraju prostorom Beograda bivaju tretirane kao da ne postoje. Poznate zgrade kao što su Genex, Rudo, SIV i Hotel Jugoslavija nisu samo objekti neke arhitekture ma kog doba, već predstavljaju predmete svedočenja istorije Beograda i Beograđana. To su objekti koji su neizostavni iz života mnogo ljudi koji svakodnevno prolaze pored njih i kao takvi oni su predmet mnogih sećanja i osećanja prema ovom gradu“, kažu Bojan i Milan.

    Njihova ideja je bila, smatraju, i pomalo nevina – da omoguće da duh tih zgrada koje volimo možemo da imamo kod sebe i da ih ponudimo i drugim ljudima kao suvenir koji ih podseća na svoj grad i svoj kraj.

    „Izgleda da je tu bilo malo i patriotskih razloga, pa se šalimo da ćemo, ako napravimo dovoljno skulptura, ponovo izgraditi te zgrade, ali će one sada biti raspodeljene među svim onima koji ih vole i tako će im pomalo više i pripadati“, pričaju naši sagovornici.

    Kako se skulpture prave

    Proces pravljenja jedne skulpture sastoji se iz dva dela, a svaki ima različitu dužinu trajanja i drugačije zahteve.

    „Prvo, za svaki model je potrebno dizajnirati umanjenu maketu u veličini skulpture. Tu je veoma važno odabrati nivo detaljnosti takav da objekat bude verodostojan i tačan, ali opet prilagođen razmeri. Ovaj proces može da traje od nekoliko nedelja do više od mesec dana. Trenutno imamo model jedne od najpoznatijih beogradskih zgrada koji razvijamo više od mesec dana zbog njegove specifične geometrije. Istina je da, iako imamo nekoliko varijacija koje bismo mogli da izbacimo, mi smatramo da dizajn skulptura ne može da se nazove gotovim dok zaista ne bude savršen i verodostojan“, pričakju Bojan i Milan.

    Nakon izrade modela sledi proces pravljenja kalupa i izlivanja skulptura od betona ili gipsa. Ovo je “prljavi” deo koji ima najčistiju ulogu u celoj proizvodnji, a to je stvaranje novih, malih zgrada po uzoru na original. Celokupan proces izlivanja i obrade skulptura može da traje i do nekoliko sati, zavisno od toga u koliko kalupa odjednom izlivamo skulpture. Sušenje i period stezanja betona takođe traju nekoliko sati, poželjno i ceo dan, te za ceo proces od prvog izlivanja do pakovanja skulptura za prodaju potrebno je nekoliko dana.

    Zašto baš beton?

    Odluka da koriste beton kao glavni materijal bila je, kažu, istovremeno i najbolja i najteža odluka u ovom projektu.

    „Konceptualno, beton je element koji je zaokružio našu ideju, obzirom da je naša želja bila da poznate brutalističke zgrade zadrže svoj karakter i materijal i u našim proizvodima. Međutim, sa tehničke strane, beton kao materijal je veoma zahtevan za izradu visoko detaljnih minijatura kao što su naše skulpture: beton poprima oblik kalupa vrlo verodostojno i moramo biti oprezni u procesu proizvodnje kako bi konačna skulptura imala kvalitet koji želimo da postignemo i održavamo“, pričaju sagovornici BIZLife-a.

    Beograd – prestonica brutalizma

    Kako je svaka svetska metropola pretežno označena svojom arhitekturom po kojoj je prepoznatljiva, Beograd je jedna od najreprezentativnijih prestonica brutalizma.

    „Slobodno možemo da kažemo da ono što je Firenca bila za renesansnu arhitekturu, to je Beograd za brutalizam. Ovo opažanje je, prema našem mišljenju, nepravedno potisnuto i zapostavljeno u širem javnom diskursu, te smo mi kao motivaciju uzeli da to promenimo. Zgrade kao što su Genex kula, Rudo, Hotel Jugoslavija, blokovi i 25. maj su u trenutku kada su građeni bili tehnički, ali i umetnički, izuzetno napredni za taj period i kao takvi predstavljaju svedočenje jednog vremena i napretka društva. Zbog svega toga, zgrade koje su građene u drugoj polovini XX veka i koje nazivamo brutalističke, predstavljaju nam veliku inspiraciju“, objašnjavaju.

    A Geneks?

    „Genex je jednostavno poseban. Iako je zapravo tehnički najkompleksniji model za pravljenje, shodno svojoj geometriji, odlučili smo se da on bude prvi jer smo smatrali da ćemo na taj način najlakše biti prepoznati od strane kupaca i građana Beograda, što se na kraju ispostavilo kao tačno. Mali broj ljudi zna da se Genex kula, ne tako davno (2018. godine), našla na naslovnoj strani izložbe čuvenog njujorškog Muzeja moderne umetnosti – MoMA, pod nazivom “Ka betonskoj utopiji – Jugoslovenska arhitektura 1948-1980”. Smatrali smo da je možda i vreme da dođe do osvešćenja i na lokalnom nivou, da bismo, nekima od simbola našeg grada, trebali da budemo ponosni i svesni šta oni predstavljaju. Kao i kompanija Genex za koju je sagrađena ova kula/kapija, tako je i sama zgrada veoma često bila prva i pionirska, te smo vođeni time želeli da baš ona bude naš prvi model“, priča ovaj dvojac.

    Beograd je za njih pun inspiracija i potrudiće se da ih sve pretvore u betonske minijature.

    „Konkretno, naredne skulpture koje planiramo da ponudimo su popularna zgrada „Toblerone” na Karaburmi, neki od poznatih novobeogradskih blokova, sportski centar 25. maj, Palata federacija, VMA, kao i soliteri na Voždovcu. Osim samih zgrada, u daljoj budućnosti nam je cilj da od betona izradimo i minijature monumentalnih spomenika nakon Drugog svetskog rata iz vremena Jugoslavije, kao što su Kosmaj, Tjentište, Kadinjača, Podgarić i drugi“, kažu.

    Njjihovi kupci su uglavnom iz Beograda, ali značajan deo čine i turisti koji dolaze.

    „Naše skulpture se mogu pronaći u Beogradskom izlogu, suvenirnici Kulturnog centra Beograda na Trgu Republike (Knez Mihailova 6). Osim toga, većinu narudžbina radimo putem slanja paketa na adresu – kako po Srbiji, tako i u inostranstvo, što je za male biznise jedan od najpouzdanijih načina dostavljanja svojih proizvoda kupcima. Ono što je jedna od odlika preduzetnika naše generacije jeste da oglašavanje i porudžbine primarno radimo putem društvenih mreža, umesto putem tradicionalnog oglašavanja. Na našem Instagram profilu (@brt.bgd) i na TikTok profilu (@brutal.belgrade) se trudimo da budemo aktivni i uvek dostupni za svaki vid komunikacije sa kupcima – od dogovora za ponude i veće porudžbine, do slanja pošiljki i svakodnevne komunikacije sa ljudima koji se svakodnevno interesuju za proizvode našeg brenda“, zaključuju Milan i Bojan

    Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

    Izvor: BIZLife/Gorica Mitrović

    Foto: Brutal Belgrade

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE