Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Posao, žene, govor tela, IT

    BENEFITI vs. PERKOVI: Koje pogodnosti danas privlače i zadržavaju zaposlene?

    Benefiti igraju značajnu ulogu u poslovnom svetu, gde je njihova osnovna funkcija da pozitivno utiču na privlačenje, motivaciju i zadržavanje zaposlenih. Svrha im je da povećaju nivo zadovoljstva poslom i unaprede balans između poslovnog i privatnog života.

    Među najprisutnijim benefitima u kompanijama su: fleksibino radno vreme, dodatna edukacija zaposlenih – od slanja na stručne konferencije do plaćanja skupih MBA programa, kompenzacija troškova prevoza – od obezbeđenog parking mesta, pa do korišćenja službenog automobila u privatne svrhe, organizovana ishrana na radnom mestu o tošku poslodavca ili po subvencionisanim cenama i obezbeđena psihološka podrška zaposlenima kroz „Employee Assistance“ programe, navodi za BIZLife suosnivač platforme Benefiti.rs Dušan Vukanović.

    Razlika između benefita i perkova

    Važno je napraviti razliku između benefita i perkova, koji se u praksi često poistovećuju. U Srbiji se i benefiti (beneficije) i perkovi (pogodnosti) uglavnom stavljaju „pod kapu“ benefita i kolokvijalno tako i nazivaju.

    ,,Benefiti su pogodnosti koje se smatraju neophodnim za zaposlene i obično su povezane sa zdravljem, sigurnošću i finansijskom stabilnošću. Oni uključuju zdravstveno osiguranje, plaćeno bolovanje, penzijske planove i druge finansijske pogodnosti. Benefiti se smatraju ključnim za poboljšanje kvaliteta života zaposlenih i njihovu finansijsku sigurnost“, objašnjava Vukanović.

    Posao

    Posao, benefiti (Unsplash)

    Nasuprot benefitima perkovi (perks) su dodatne pogodnosti koje nisu obavezne: besplatna hrana i piće, dodatno slobodno vreme, edukacija i stručno usavršavanje, team building i druge zabavne aktivnosti.

    Prema rečima Dušana Vukanovića, perkovi su najviše usmereni na povećanje zadovoljstva i motivacije zaposlenih, kao i kreiranje pozitivne organizacione kulture u kompaniji.

    ,,U praksi, kompanije zaposlenima nude kombinaciju benefita i perkova kako bi na holistički način stvorile konkurentne pakete koji će privući, motivisati i zadržati talentovane zaposlene i poboljšati njihovo zadovoljstvo poslom i ravnotežu između poslovnog i privatnog života“, kaže suosnivač platforme Benefiti.rs.

    Da li perkovi prevaziđeni kod zaposlenih?

    Da li su perkovi danas privlačni ljudima zavisi od više faktora – od industrije, veličine kompanije, modaliteta rada i očekivanja zaposlenih.

    Važnu ulogu igra i ljudska psihologija. Zaposleni često razne perkove (npr. ishranu koju omogućava kompanija) u anketama ocenjuju kao ne tako relevantne. Međutim, kada je kompanije ukinu, onda nastaje prava „panika“ i vidi se težina datog benefita ili perka, naglašava Dušan Vukanović za BIZLife.

    Posao, plate

    Posao, benefiti (Pexels)

    On smatra da ne možemo na generalnom nivou da kažemo da su specifični benefiti i perkovi prevaziđeni, ali kompanije ih  često prilagođavaju potrebama i željama zaposlenih, pa su neki postali manje relevantni, dok su drugi i dalje važni.

    ,,Ono što je najbitnije je da kompanije kontinuirano prate potrebe i želje svojih zaposlenih“, dodao je.

    Funkcionalniji benefiti i perkovi

    Sve više kompanija bira funkcionalnije benefite i perkove, poput fleksibilnog radnog vremena, četvorodnevne radne nedelje i dodatnih dana godišnjeg odmora, koji se smatraju korisnijim za zaposlene i podstiču uspostavljanje bolje ravnoteže između poslovnog i privatnog života, ističe Vukanović.

    ,,Team building aktivnosti su i dalje bitan element građenja organizacione kulture i unapređenja saradnje unutar organizacije, ali se polako sa nivoa organizacija spuštaju na nivo pojedinačnih timova, gde svaki za sebe organizuje aktivnosti koji najviše odgovaraju potrebama članova. Sa najvećim izazovima se suočavaju kompanije koje u potpunosti funkcionišu u modu rada na daljinu, pa su nastali i novi formati „online team bulding-a“, gde se sve aktivnosti odvijaju bez fizičkog prisustva zaposlenih“, navodi stručnjak.

    Posao

    Posao, tim bilding (Pixabay)

    Najrelevantniji benefiti i perkovi za zaposlene

    Osnovna filozofija platforme Benefiti.rs, koju je u praksi i validirala sa zadovoljnim kompanijama klijentima i njihovim osobljem, jeste da su zaposlenima najrelevantniji benefiti i perkovi iz oblasti zdravlja, porodice, wellbeing-a i edukacije i da oni šalju najsnažniju poruku da kompanija iskreno brine o svojim zaposlenima.

    Pandemija je odigrala veliku ulogu kada je reč o shvatanju benefita i potrebama zaposlenih. U domenu zdravlja to je pre svega značaj privatnog zdravstvenog osiguranja.

    Zaposlenima su važni i fleksibilnost radnog vremena i mentalno zdravlje na koje je delovala pandemjia. Kompanije su zbog toga omogućile razne „Employee Assistance“ programe kao način da olakšaju zaposlenima nošenje sa stresom i anksioznošču, navodi Dušan Vukanović.

    ,,Sve manje je tabu mentalno zdravlje, tako da zaposleni koriste priliku da se posavetuju sa psiholozima“, primećuje Dušan Vukanović.

    Mozak

    Mentalno zdravlje, benefiti (Pixabay)

    Iz domena porodice, zaposleni koji su roditelji uvek veću vrednost vide kada nešto mogu da preusmere na svoju decu. Oni koriste usluge tutorskog rada sa osnovcima i srednjoškolcima na različitim dostupnim platformama ili upisuju decu u škole sporta ili programiranja.

    ,,Što se edukacije zaposlenih tiče, tu je spektar prilično širok. Najčešće su to kursevi stranih jezika i tehničkih veština, takođe i soft skills kursevi. Zaposleni su uvek zainteresovani i za odlazak na stručne konferencije iz domenskih oblasti relevantnih za njihov biznis. Wellbeing i rekreacija obuhvataju sve vrste pojedinačne i grupne rekreacije, kao i razne wellness sadržaje“, kaže suosnivač platforme Benefiti.rs.

    Benefiti ili dobra plata?

    Benefiti i perkovi nisu jedine bitne stavke za zaposlene u kompanijama. Tu je i pitanje zarade. Izbor između benefita i dobre plate zavisi pre svega od afiniteta i ličnih prioriteta svakog pojedinca.

    ,,Preduslov za priču o benefitima je da su zadovoljeni bazični „higijenski“ uslovi, tj. da zarada zadovoljava osnovne životne potrebe, a takođe i da je konkurentna u odnosu na zarade za datu poziciju u industriji. Bez ovih preduslova, iluzorno je pričati o benefitima, a pružanje benefita ukoliko oni nisu ispunjeni može čak da ima i kontra-efekat“, objašnjava Dušan za BIZLife.

    moja prva plata

    Dinar, koverta (BIZLife)

    Kada su zadovoljena pomenuta dva preduslova, onda na „scenu“ stupaju lične preferencije zaposlenih.

    Nekome je bitnija visoka zarada, dok su drugom benefiti poput fleksibilnog radnog vremena ili dodatnog slobodnog vremena za porodicu ili druge aktivnosti. Osim ova dva faktora, za motivaciju zaposlenih su bitni: kultura kompanije, sam sadržaj posla (tj. projekti na kojima zaposleni radi), radno okruženje (ko mi je nadređeni, a ko su mi kolege?) i koje su prilike za profesionalni razvoj i edukaciju, ističe stručnjak.

    ,,Ako je pitanje šta ljudi pre biraju – zaradu ili benefite, bitno je napomenuti da oba faktora igraju važnu ulogu u zadovoljstvu i motivaciji zaposlenih. Visoka zarada može da osigura finansijsku sigurnost i omogući sticanje željenih stvari ili iskustava, dok benefiti pomažu u uspostavljanju ravnoteže između poslovnog i privatnog života i smanjuju stres“, dodaje Dušan Vukanović.

    Kako kaže, zaposleni bi trebalo da razmisle o svojim vrednostima i prioritetima u datom periodu života, i da na osnovu toga izaberu posao koji najbolje odgovara tim potrebama. Ima situacija kada ljudi promene posao za manje novca, u zamenu za neke druge vrednosti koje kompanija pruža.

    ,,Novac pruža kraktoročno zadovoljstvo, i ‘novca nikada dosta’. Npr. ulaganje para u edukaciju zaposlenih, beneficije i perkove može doneti dugoročniji osećaj zadovoljstva zaposlenom i povećanu motivaciju. Doći će i do građenja odnosa lojalnosti zaposlenog prema kompaniji. Ljudima je potrebno da se osećaju da vrede i da se njihovo ulaganje vremena i znanja u neku kompaniju ceni, kao i da kompanija brine o njima“, zaključuje Dušan za BIZLife.

     

     

    Izvor: BIZLife/Ivana Jaćimovski

    Foto: Unsplash, Pixabay, Pexels, BIZLife

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE