Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Aranžmani POSKUPLJUJU nakon što su već ugovoreni: Kakav izbor imaju putnici?

    Cena goriva u avio-industriji skočila je duplo u odnosu na onu kada su čarter letovi ugovarani, početkom godine, što sada dovodi do dodatnih troškova prilikom uplaćivanja odmora za neku od letnjih destinacija, odnosno zato poskupljuju aranžmani.

    Avio-kompanije sada zbog toga insistiraju na promenama ugovora, odnosno aneksiranju  po većim cenama. Sve to je poslednjih dana izazvalo veliko nezadovoljstvo putnika koji se obraćaju agencijama tražeći objašnjenje i dokaze zbog čega moraju više novca da izdvoje za aranžmane.

    Naročito se bune oni koji su aranžmane ugovorili i uplatili početkom godine kako bi ostvarili popuste, a kojima u ugovorima tada nije navedeno da mogu da računaju na to da može doći do promene cena do samom polaska.

    Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA) objasnio je za BIZLife kako je došlo do takve situacije. Naime, gorivo učestvuje u formiranju ukupne cene čarter prevoza sa skoro 40 odsto, a sama cena čartera određuje na osnovu parametra koliko u tom trenutku košta gorivo, a ono je čak četiri puta poskupelo.

    Aranžmani praktično skuplji za cenu avio-karte

    „Ukupna cena aranžmana praktično poskupljuje za cenu avio-karte po novoj ceni. A ako nastavi da raste cena goriva, onda ćemo imati i i dodatne doplate za gorivo. Situacija je izuzetno kompleksna, na nju ne možemo da utičemo, diktira je svetsko tržište. Mi smo i ranijih godina imali doplate povećanja cena goriva ali one nisu bile drastične kao sada, i već sada imamo značajno veće doplate za neke destinacije“, rekao je on.

    Ukazuje i da agencije mogu po zakonu, kada se dođe do ovako velikih promena na tržištu da podignu cene do osam posto i bez saglasnosti putnika. Za sve preko tog iznosa putnik ako nije saglasan sa time, može otkazati aranžman i tražiti povraćaj novca.

    Aleksandar Seničić

    Aleksandar Seničić

    „Razumem da su putnici potpuno nezadovoljni, ali mi ne možemo na to da utičemo. Nije realno imajući u vidu sva poskupljenja i takvu sutuaciju očekivati da se putuje po starim cenama i uslovima. Jednostavno, aviokompanije, ukoliko se ne revidiraju ugovori s novim cenama ili se ne izvrši doplata goriva do poletenja, neće poleteti na destinaciju“, ukazuje Seničić.

    Dodaje da je poskupljenje evidentno na svakom koraku i da se može očekivati da će u narednom periodu doći i do povećanja osnovnih cena aranžmana.

    Neprijatnost je nestala kod prvih aranžmana kada su neposredno pred putovanje, odnosno nekoliko dana pre polaska put agencije morale da obaveste putnike o promeni cene usled poskupljenja goriva.

    Avionska karta, aerodrom (Pixabay)

    Zato je kaže sada sa avio-kompanijama napravljen dogovor da se ubuduće to ranije zna, i doplate za jun biće onakve kakve jesu trenutno i bez promena, a do 10. juna znaće se koliko će morati da se doplati za polaske tokom jula.

    Kakav izbor imaju putnici?

    Seničić je objasnio da putnik ako time nije zadovoljan može da raskine ugovor o putovanju, ali je važno da proveri šta je predviđeno opštim uslovima putovanja, da li postoje penali i u kom procentualnom iznosu.

    Obaveštenje o poskupljenju aranžmana agencija mora putniku da dostavi najmanje 20 dana pred put, u pisanom obliku, a ako je povećanje cene veće od osam odsto od cene aranžmana, agencija nema pravo na jednostranu korekciju.

    Ukoliko ima više od 45 dana pre polaska na put može zahtevati povraćaj novca koji je agencija dužna da vrati u roku od 15 dana.

    Ukoliko se putnik nalazi u otkaznom roku onda mora računati na to da će mu biti obračunati i neki penali.

    Najviše se se žale oni koji su aranžmane već isplatili u celosti, a prema podacima Jute, takvih je oko 25 odsto u odnosu na ukupan broj putnika.

    Putnici nezadovoljni, traže objašnjenje

    Kada je reč o autobuskom prevozu putnika, Seničić kaže da su cene skočile oko 20 odsto, ali da tu ipak nema većih problema. One su, navodi, drastično manje nego avionskog prevoza. Tako je cena karte do Grčke koštala oko 60 evra i ne treba očekivati poskupljenje više od 10-ak evra.

    Ističe da agencije nemaju veliki broj otkazivanih aranžmana, ali da imaju veliki broj putnika koji su nezadovoljni avio-doplatama i traže na uvid dokaze o tome.

    Plaža. letovanje

    Plaža, letovanje (Pixabay)

    Ipak ukazuje da iako se putnici bune, moraju biti svesni okolnosti i da ne mogu tražiti da vide papir o tome da je agencija dobila obaveštenje od avioprevoznika o povećanju cene jer to može da traži samo nadležna inspekciia.

    „Kao sto ne možemo da odemo u samouslugu i da trazimo od kasirke da nam da da vidimo ugovor sa pekarskom industrijom koliko placaju hleb, tako ne možemo ni u turističkoj agenciji da tražimo ugovor koji imaju sa avio-kompanijama. Postoje inspekcijske službe i one imaju pravo da vide kako agencija posluje. To je samo povećanje konfliktne situacije, tenzije nisu dobre i ne mozemo da zahtevamo da neko ko se bavi komercijalnim poslom radi u korist svoje štete, odnosno da agencije budu u minusu“, dodaje.

    Jasno je, navodi, da pod uslovima koji su bili ranije ne može da se putuje jer agencije ne mogu da te troškove prebace na sebe i posluju bez zarada u minusu, ukazuje sagovornik.

    Turističke agencije: Letovanje SKUPLJE do 10%, avionska karta 30%

    Izvor: BIZLife/Jelena Andrić

    Foto: Beta/Milan Obradović, Pixabay

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE