
Tri razloga zbog kojih bi Kopenhagen trebalo da bude globalni model za održivi gradski transport
Zašto je Kopenhagen najzeleniji grad na svetu? Jedan od razloga je i njihov model gradskog transporta .
Internet magazin Ekologija donosi tri su ključna razloga zbog kojih bi Kopenhagen trebalo da bude globalni model za održivi gradski transport:
1. Super-autoput za bicikle
Kopenhagen je pokrenuo prvi od planiranih 26 prigradskih puteva koji je napravljen isključivo za bicikliste: 20km dugački, dobro asfaltirani i pažljivo održavani putevi koji će povezivati predgrađa sa centrom. Mudra odluka, s obzirom da 37% stanovnika grada koriste bicikl kao osnovno transportno sredstvo.
2. Zeleni talas
Najinovativniji deo biciklističke infrastrukture u Kopenhagenu je tehnika zvana „Zeleni talas“ – podešavanje menjanja svetala na semaforu u odnosu na prosečnu brzinu bicikliste. Naravno da se u svim velikim gradovima semafori podešavaju za zeleni talas (pomislite na Kneza Miloša u Beogradu) ali nigde prioritet nisu biciklisti.
3. „Gradovi za ljude“
To je naziv knjige gurua urbanog dizajna Kopenhagena Jana Gela, ali i suština čitave gradske filozofije. Prava revolucija u ovom gradu je počela šezdesetih godina, kada je glavna trgovačka ulica, Stroget, bila toliko zakrčena automobilima da su gradske vlasti razmišljale da zabrane vožnju biciklima u njoj. Umesto toga, zabranili su automobile. I započeli pedesetogodišnje planiranje grada usmereno na čoveka koje danas rezultuje biciklističkim super-autoputem.
Možda je najbolji sažetak svega ovoga napravio gradonačelnik Njujorka Majkl Blumberg u dve rečenice: „Naši putevi nisu tu za automobile. Naši putevi su tu za ljude da dođu sa jednog mesta na drugo.“ Suština nije u biciklu, već u ideji grada koji će funkcionisati za svakoga. Ta ideja je ono što čini Kopenhagen najzelenijim gradom na svetu.