
„Imaju li zlatne đonove?“: Indijski obućari optužuju Pradu za krađu dizajna
Zapadni indijski grad Kolhapur neočekivano se našao u svetskom fokusu, dok hiljade lokalnih zanatlija koji ručno izrađuju tradicionalnu kožnu obuću pokreću zajednički protest protiv luksuznog modnog brenda Prada, optužujući ga za plagiranje njihovog dizajna bez navođenja porekla.
Ritmično udaranje čekića u slabo osvetljenoj radionici 58-godišnjeg Sadashiva Sanake svedoči o mukotrpnom radu koji stoji iza izrade čuvenih kožnih sandala iz Kolhapura.
„Zanat sam naučio još kao dete“, kaže on za BBC. Za izradu svega „osam do deset pari“ dnevno potrebno je ceo dan, a prodaju se po ceni od svega 8 do 10 dolara. U Kolhapuru je ostalo tek oko 5.000 zanatlija koji se još bave ovim poslom.
Zato nije iznenađenje što su lokalni majstori burno reagovali kada je italijanski luksuzni brend Prada predstavio novu liniju obuće koja zapanjujuće podseća na kolhapuri sandale, ali bez ikakvog pominjanja njihovog porekla. Ubrzo je usledila lavina kritika na društvenim mrežama zbog prisvajanja što je nateralo Pradu da izda saopštenje u kojem priznaje poreklo dizajna.
View this post on Instagram
Lokalni političari i udruženja sada su stali uz zanatlije, tražeći veću vidljivost i priznanje ovog zanata i njegove kulturne vrednosti. Zanatlija Sanake nije znao za Pradino modno predstavljanje, ali kada su mu rekli da se te sandale prodaju za stotine evra na luksuznim tržištima, samo se nasmejao: „Imaju li zlato u sebi?“ pitao je.
Prada nije objavila tačnu cenu, ali na njihovom sajtu slični modeli sandala koštaju između 600 i 1.000 funti u Velikoj Britaniji.
Najraniji zapisi o kolhapuri sandalama datiraju još iz 12. veka. Danas je u ovom zanatu širom Indije angažovano gotovo 100.000 ljudi, a industrija vredi preko 200 miliona dolara, prema podacima Privredne komore Maharaštre (MACCIA). Ipak, većina njih i dalje radi u neorganizovanim uslovima, često bez osnovnih prava.
„Nikada nisam išla u školu. Ovo je sve što znam, a zaradim oko 4 do 5 dolara dnevno, u zavisnosti od narudžbina“, kaže 60-godišnja Sunita Satpute. Žene poput nje igraju ključnu ulogu, naročito u ručnom graviranju detaljnih šara, ali, kako kaže, ne dobijaju pravičnu nadoknadu za svoj rad. Zato njena deca ne žele da nastave ovaj posao.
Pored toga, prodavci se sve teže nose sa konkurencijom u vidu sintetičkih kopija koje preplavljuju tržište. „Kupci traže jeftinije sandale i često ne znaju da razlikuju original od kopije“, kaže Rohit Balkrishna Gavali, prodavac druge generacije kolhapuri sandala. Stručnjaci kažu da ova kontroverza ukazuje na potrebu za boljom institucionalnom zaštitom prava zanatlija.
Godine 2019, indijska vlada dodelila je kolhapuri sandalama oznaku geografskog porekla (GI), što predstavlja potvrdu autentičnosti i štiti ime i dizajn unutar Indije. Međutim, na globalnom nivou ne postoji obavezujući zakon koji sprečava druge zemlje ili brendove da imitiraju estetiku. Naravno, ovo nije prvi put da se neki svetski modni brend optužuje za prisvajanje indijskih rukotvorina.
Mnogi veliki brendovi koristili su indijske tkanine i vezove bez stvarne saradnje sa umetnicima i zanatlijama.
Rohit Gavali, prodavac iz Kolhapura, se slaže – već vidi promene. „Dizajn koji je Prada koristila nije bio ni posebno popularan, ali sada ga svi traže. Imamo narudžbine iz Dubaija, SAD i Katara“, kaže on. „Ponekad kontroverza može da pomogne“, dodaje. „Ali bilo bi lepo da donese i poštovanje i bolju cenu za one koji ovu tradiciju održavaju u životu.“
Ova priča, čini se, neće uskoro biti završena. Za sada, jedan zahtev već je podnet višem sudu – traži se da Prada plati odštetu i kompenzaciju zanatlijama, kao i da sud nadgleda saradnju između luksuznog brenda i udruženja zanatlija. Prada je u saopštenju za BBC navela da je u pregovorima sa MACCIA-om o ovom pitanju.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZlife/BBC
Foto: Unsplash