
Kako je Džek Trbosek postao simbol londonskog turizma?
Svake večeri, stotine turista guraju se ulicama londonskog Vajtčepela, prateći tragove Džeka Trboseka – serijskog ubice iz 1888. godine, čiji identitet nikada nije otkriven. Njegova brutalna ubistva najmanje pet žena, danas su pretvorena u jednu od najprofitabilnijih turističkih atrakcija u Britaniji.
Na mestima zločina vodiči prepričavaju jezive detalje, pokazuju slike raskomadanih tela, a turisti se često smeju šalama na račun žrtava. Jedna od vodiča, Šarlot Everit iz agencije Rebel Tours, kaže da se vodiči čak tuku oko mesta za stajanje na turama. “Problem nije što pričamo o tim ubistvima, već kako ih predstavljamo,” ističe ona.
Nekadašnji vodič Džesika O’Nil priseća se vodiča koji je jurio turiste s ogromnim kuhinjskim nožem, i drugog koji je na mestima ubistava puštao muziku iz filma “Psiho”. Ostavila je posao nakon što ju je na jednoj turi suočila radnica seks industrije, vičući: “Zašto vas nije briga za mene i moje prijateljice?” Tada je shvatila da nije “drugačija”, kako je želela da veruje, prenosi CNN.
Granica između sećanja i senzacionalizma
Jedna porodica se odselila iz Londona jer im je bilo neprihvatljivo da im dete raste na mestu gde svake večeri neko ispred prozora govori: “Ovde je neko rasporen od usana do pupka.”
Posebnu buru izazvao je Muzej Džeka Trboseka, otvoren 2015. godine. Najavljen je kao prostor posvećen ženama Ist Enda, ali je u stvarnosti postao još jedna senzacionalistička atrakcija, sa suvenirima u vidu plišanih meda u ubicinom kostimu i majicama sa njegovom siluetom.

Foto: Unsplash
Profesor Filip Stoun sa britanskog Instituta za mračni turizam kaže da se Trbosek “pretvorio u pop-kulturnu figuru, gotovo fiktivnu, čime se briše granica između stvarnosti i spektakla.”
Ovakav “turizam smrti” nije rezervisan samo za London. Netflixov dokumentarac o braći Menendez doveo je turiste pred njihovu kuću u Beverli Hilsu. Masakr u Džonstaunu u Gvajani postao je nova popularna destinacija. U Milvokiju postoji “Tura Kanibala iz Krem Sitija” posvećena serijskom ubici Džefriju Dameru.
Muzej koji je obećavao jedno, a isporučio drugo
Muzej Džeka Trboseka otvoren je pod izgovorom da će slaviti doprinos žena Ist Enda. Ali kada su lokalci videli da je fokus ipak na ubici, usledile su žestoke reakcije. Zbog toga je osnovan i Muzej žena Ist Enda.
Iako je osnivač tvrdio da se ne slavi nasilje, već istorijski kontekst, muzej i danas nosi ime Trboseka. U suvenirnici se prodaju plišani medvedići obučeni kao ubica i majice s njegovom siluetom.
Izvor: BIZLife/K. J.
Foto: Unsplash