Nemačka: Odobravanje kredita zavisiće od profila na društvenim mrežama
Navike posetilaca društvenih mreža poput Facebook-a i Twittera mogle bi da upotpune sliku o kreditnoj podobnosti korisnika u Nemačkoj.
Naime, nemačka agencija za proveru kreditne sposobnosti Schufa namerava da u upotrebu uvede program koji bi mogao da bude uvršten u postupak ocene boniteta klijenata.
Ideja je da se uz pomoć novog programa otkriju crte karaktera korisnika kredita, a na ocenu bi uticali nivo disciplinovanosti, zavisnost od komunikacije na internetu, posvećenost kompjuterskim igricama, seksualne navike, definicija granice stida i skrupula.
Schufa ističe da program nije usmeren protiv interesa prosečnog korisnika kredita, već protiv bahatih, finansijski potentnih, a neurednih platiša.
„Finansijski sposobni korisnici kredita, lizinga, mobilnih telefona i kompjutera u postpejd sistemu, češće su, od ostalih korisnika, problematične platiše”, kaže se u saopštenju koje su preneli nemački mediji.
Predstavljanje projekta za razvoj ovog kreditno-špijunskog programa izazvalo je, prema očekivanjima, buru negodovanja. Protestovali su političari, nadležna ministarstva, društva za zaštitu potrošača i nevladine organizacije za zaštitu privatnosti. Schufa je, međutim, ukazala da je reč o eksperimentu, dok će konačna verzija predstavljati kompromis između tehnički ostvarivog i zakonski mogućeg.
Nemački mediji pišu da „pretraživati internet kako bi se ’usisali’ lični podaci građana, o njihovoj navodnoj kreditnoj sposobnosti, a da oni o tome pri tome ništa ne znaju, prelazi granicu tolerancije i onog što nazivamo otvorenom razmenom informacija, a internet bi to trebalo da bude“.
„Od vašeg profila na Facebook-u bi ubuduće moglo da zavisi da li ćete dobiti kredit ili ne, za auto, za kuću, za stan… Kakav vam je porodični status zaista? Da li vam je stan sređen? Bavite li se ekstremnim sportom? Jer to uvećava mogućnost nekog nesrećnog spleta okolnosti u vašem životu. Sve to interesuje banke, poslodavce, osiguravajuća društva, jer od takvih informacija mogu da profitiraju. A građani? Oni od svega toga mogu imati koristi, samo ako ubuduće pažljivije objavljuju svoje lične podatke. Drugim rečima, ovo nije ništa drugo nego apel za podizanje nivoa svesti. ’Schufa’, hvala ti na tome“, piše Frankfurter rundschau.