
Prognoza ICT tržišta u 2012. godini
Na osnovu istraživanja tržišta, konusltantsko-revizorska kuća Deloitte predviđa da se potrošači, uprkos neveselim privrednim prognozama za ovu godinu, neće odreći nekih tehnoloških preimućstava za koje smatraju da vrede koliko koštaju.
Piše: Nada Suđić, Partner, Deloitte
To se pre svega odnosi na tablet uređaje, čiji je trošak od 0,70 američkih dolara po satu nešto veći od drugih uređaja slične namene, ali su i mogućnosti primamljivije. Deloitte prognozira da će u ovoj godini to biti najbrže rastući segment na telekomunikacionom tržištu, i da će skoro 5% ukupno prodatih tablet računara kupiti privatni korisnici koji ih već poseduju. Ponuda tablet računara je sve raznovrsnija – od njihove veličine do softverskih mogućnosti, a oni sa jačim softverom omogućiće korisnicima pristup raznim multimedijalnim sadržajima na Internetu. Shodno tome, i pružaoci sadržaja će morati da podrže različite formate, a širenje tableta uticaće i na povećanje mobilne penetracije.
Jedan od najvećih globalnih IT izazova u 2012. predstavljaće upravljanje sve većom količnom podataka. Za razliku od 2009. kada su projekti namenjeni upravljanju ogromnom količinom podataka bili retki a njihov ukupan prihod iznosio manje od 100 miliona dolara, u ovoj godini se očekuje da će više od 90% kompanija sa Fortune 500 liste pokrenuti inicijative za takve projekte, što je na vreme prepoznala i IT industrija u traženju prihvatljivih rešenja.
Deloitte predviđa i da će do kraja godine biti 500 miliona pametnih telefona, čija će se maloprodajna cena kretati do 100 dolara. Naravno, definicija „pametnog telefona“ temelji se na percepciji korisnika a ne na standardu industrije koji se bazira na korišćenju operativnog sistema. Jeftinija verzija pametnih telefona činiće 20% ukupne prodaje telefona, a zbog pada cena njegovih komponenti takvi uređaji će brzo napredovati jer će, vremenom, moći da sadrže napredniju tehnologiju za istu cenu.
Globalni trend usvajanja NFC tehnologije nastaviće se i u ovoj godini, sa prognozom da će do kraja godine dostići brojku od 200 miliona korisnika. Reč je o tehnologiji koja omogućuje brzu razmenu podataka radijskim putem na kratkoj udaljenosti, a ugradnja NFC čipa u mobilne telefone proširiće njihovu funkcionalnost. Raširenost ove tehnologije pogoduje i drugim industrijama poput proizvođača računarskih igara, auto industrije i zdravstva, za koje se prognozira da će u ovoj godini biti njeni glavni pokretači.
Povezanost bez Interneta
Iako je internet postao sveprisutan medij za prenos podataka među korisnicima, ograničenja mobilnih i fiksnih mreža uticaće na rast bežičnih veza kratkog dometa, među kojima se najviše koriste Infrared i Blootooth tehnologija. Deloitte predviđa da će u 2012. oko 1% podataka biti preneto direktno između uređaja bez korišćenja mreže i da će ovakav način prenosa podataka izrasti u treću opciju prenosa, uz dosadašnji fiksni i mobilni širokopojasni pristup.
Potreba za povećanjem kapaciteta mreže već je primorala mobilne operatore na redukovanje ili ukidanje flat tarifa, a sličan trend očekuje se i u domenu fiksnog širokopojasnog pristupa. Ograničenja na mobilnim mrežama prisilila su korisnike mobilnih uređaja da počnu koristiti WiFi pristup. Bilo da se radi o mogućem ograničenju u brzini ili naplati, svakako će ovaj trend pojačati potražnju za direktnim prenosom između korisnika.
Uprkos velikoj ponudi digitalnih video uređaja, očekuje se da video na zahtev neće doživeti veliki zamah u ovoj godini, Ipak, biće pomaka zahvaljujući vlasnicima prenosivih uređaja koji će prema procenama gledati oko pet milijardi sati propuštenih TV sadržaja, pre svega na putovanju. Da bi osigurali neometano gledanje, uređaje će napuniti željenim sadržajima pre putovanja, što će uticati na sve učesnike u lancu. Proizvođači sadržaja imaju priliku jer se povećava konzumacija: pay TV platforme ovu pojavu verovatno će iskoristiti za prevenciju odliva korisnika, a mobilne mreže će, zbog već skinutog sadržaja, imati smanjena opterećenja u datom periodu. S druge strane, gledanje medijskog sadržaja u javnom prevozu moglo bi da stvori dodatnu pretnju štampanim medijima, posebno besplatnim novinama, kao i proizvođačima video igara.
Kada je reč o globalnom tržištu oglašavanja, ono će prema Deloitteovim predviđanjima u ovoj godini nastaviti da raste po stopi od 5 odsto, s tim što će stope rasta onlajn brend kampanja (50%) nadmašiti rast onlajn oglašavanja s neposrednim odgovorom, kao i rast tradicionalnog oglašavanja. Oglašivači će veću pažnju usmeriti na neuromarketing, u kome se analizira korelacija aktivnosti u određenim regionima mozga sa emocijama i trenutnim mislima. Ta kontroverzna tehnika već je dobila zamah u prehrambenoj industriji, gde utiče na izgled ambalaže ili čak ukus proizvoda.