CG: Ne očekuju pojeftinjenje hleba
Cene hleba u našoj zemlji verovatno neće biti snižene iako su i pekari najavili da će brašno do kraja meseca pojeftiniti, jer treba da počne uvoz iz Srbije, saopštili su iz Centra za zaštitu potrošača.
– Dosadašnja iskustva su negativna, proizvođači dignu cene kada poskupe sirovine ili struja, ali kasnije kada pojeftine povratka cena nema – rekla je agenciji Mina direktorica CEZAP-a Olga Nikčević.
Ona je dodala da proizvođači nemaju ograničenja, jer slobodno formiraju cene.
– Trgovcima se ništa ne može, jedino Vlada može dati rešenje, ili subvencijama kao što je bilo za struju i hleb, ili određenim intervencijama i merama, kako bi zaustavili divljanje cijena osnovnih namirnica i usluga – navela je Nikčević.
Ona je kazala da CEZAP nema mogućnosti da pokrije ni petinu stvari koje se mogu podvesti pod potrošnju, jer bi im trebao celi aparat da vode računa o svemu što spada pod potrošnju, i usluge, i proizvode, zdravstvo, i školstvo, kao i mnoge druge oblasti.
– Niko se na najnovija poskupljenja nije žalio, ali i sad je sezona odmora, pa nema svaki dan nekoga u CEZAP-u ko bi primao pozive – rekla je Nikčević.
Kako je naglasila, i zaposleni u CEZAP-u su u lošoj situaciji jer ne primaju plate već godinu i po, pa ljudi nemaju volje da rade.
Žalbe koje dobijaju u CEZAP-u su najčešće na nepoštovanje garancija i kvalitet robe i usluga, posebno tehničkih proizvoda.
– Roba je lošeg kvaliteta, posebno se žale na nameštaj, koji se raspadne dok ga dovezu kući – objasnila je Nikčević.
Prema njenim rečima, uvijek postoji problem sa reklamacijama, kao i ugovorima koji potrošači potpisuju sa telefonskim, internet i kablovskim operaterima.
– Potrošač nikako ne može da raskine ugovor, zato operateri mogu da rade šta hoće. Postojeći Zakon o zaštiti potrošača ne dozvoljava masovne tužbe, što znači da će tužeći pojedinačno poništiti samo jedan ili nekoliko ugovora – rekla je Nikčević.
Ona je dodala da je novi zakon o zaštiti potrošača u izradi i nada se da će omogućiti masovne tužbe i poboljšati situaciju na tom polju.
– To bi značilo da ako se poništi jedan ugovor koji nije dobar za potrošača, poništavaju se po automatizmu svi takvi ugovori – saopštila je Nikčević.
Garancije su, kako je kazala, jako osetljiva stvar i oko toga CEZAP dobija veliki broj žalbi građana. Ona je pozvala građane da nepravilnosti koje uoče kod cena ili isticanja sniženja prijave Tržišnoj inspekciji.
– Oni rade onoliko koliko građani prijavljuju, pa su ranije bolje kontrolisane cene koje su istaknute ispod proizvoda jer je bilo dosta prijava na taj račun – naglasila je Nikčević.
Sad su te kontrole, kako je kazala, ponovo oslabile, pa cena ispod proizvoda i ona na kasi u megamarketima često nisu iste.
– Potrošači moraju biti svesni da mi kao organizacija ne možemo da uradimo mnogo toga, već treba da prijavljuju sve nepravilnosti i nadležnim inspekcijama – zaključila je Nikčević.