Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Leonard Cohen o kreativnosti, radu i muzici: Publika daje dostojanstvo pesmama

    Kanadski pevač i kompozitor, poeta i novelista Leonard Cohen (rođen 21. septembra 1934. godine) jedan je od najkreativnijih muzičara. Dobitnik je, između ostalih, prestižne nagrade Grammy za životno delo. Njegova muzika je popularne pesme odvela do carstva poezije, filozofije čak.

    Pročitajte delove impresivnog intervjua koji se nalazi u štampanom izdanju „Songwriters on Songwriting“, a koje prenosi sajt BrainPickings. Ovaj razgovor između Paula Zolloa i Leonarda Cohena dogodio se 1992. godine, a Cohen, između ostalog, razmatra smisao muzike u ljudskom životu:

    Uvek postoje značajne pesme za nekoga. Ljudi se udvaraju, ljudi pronalaze svoje žene, ljudi prave bebe, ljudi peru sudove, ljudi preživljavaju dane, sa pesmama koje možem smatrati beznačajnim. Ali njihovo značenje potvrđuju drugi.
    Uvek postoji neko ko daje značaj nekoj pesmi tako što će uzeti ženu u naručje ili što će uz pomoć nje pregurati noć. To je ono što daje dostojanstvo pesmi. Pesme ne oplemenjuju ljudsku aktivnost. Ljudsta aktivnost daje dostojanstvo pesmi.

    Cohen pristupa svom radu sa izuzetnom upornošću, i odražava ideju da radna etika zamenjuje ono što nazivamo „inspiracija“:

    Pišem sve vreme. I dok pesme ne počnu da se spajaju, ne radim ništa drugo osim pisanja. Voleo bih da sam jedan od onih ljudi koji pišu pesme brzo. Ali nisam. Tako da mi je potrebno puno vremena da otkrijem šta određena pesma predstavlja. Tako da radim većinu svog vremena.

    Da bih pronašao pesmu za koju bih bio zainteresovan, potrebno je više verzija i mnogo ispravki.“

    Kada navru, moje misli funkcionišu kao saobraćajna gužva… Moje obično stanje uma je kao u čekaonici u Domu zdravlja. Tako da u celoj toj zbrci brbljanja, i besmislenih debati koje okupiraju moj um, moram da izađem sa nečim što komunicira sa mojim najdubljim interesovanjima. Da bih našao tu pesmu, tu bitnu pesmu, potrebno je mnogo verzija, mnogo rada i mnogo znoja.

    Na kraju krajeva, zašto posao ne bi bio težak? Skoro svačiji posao je težak. Neko može biti prevaren tim dojmom da postoji takva stvar kao što je inspiracija, koja dolazi brzo i lako. Neki ljudi su blagosloveni time. Ja nisam. Tako da moram da radim naporno kao i svaki drugi posao.

    Šta za njega predstavlja rad koji ispunjava:

    Mislim da je nezaposlenost velika nevolja za čoveka. Čak i ljudi koji imaju poslove su nezaposleni. Mogu da kažem, srećno i zahvalno, da sam potpuno zaposlen. Možda sav taj naporan rad znači biti potpuno zaposlen.

    Upitan o kreativnosti, Cohen je ponovio misli T.S. Eliota o mistici kreativnih dela:

    Da znam odakle sve dobre pesme dolaze, išao bih tamo mnogo češće. To je misteriozno stanje. To je kao da kao život katoličke monahinje. Venčani ste misterijom.

    O tome šta ga drži na sceni skoro pola veka:

    Dve stvari su u pitanju. Jedna je ekonomska potreba. Nikada nisam napravio dovoljno novca da kažem – Čoveče, mislim da ću uzeti jahtu i roniti malo.“ Nikada nisam imao na raspolaganju one vrste sredstava koji bi me opredelili za to šta želim da radim u životu. Umesto toga, pohađao sam ono što je kasnije postalo poznato kao „Montreal School of Poetry“. Pre nagrada i pre nego što sam dobio zasluge, čak pre i devojaka kojima je bilo stalo do toga šta radim. Sastajali smo se, to je bila vrlo mala grupa ljudi. Nije bilo nagrada, kao što sam rekao, osim nagrade u obliku rada samog. Čitali smo pesme jedni drugima. Bili smo strastveno uneti u pesme i naši životi bili su uključeni u tu preokupaciju…
    Nikada nisam imao osećaj da je došao kraj, da je vreme za odlazak u penziju ili da postoji džekpot.

    Foto: Beta/AP

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE