60. rođendan simbola jedne epohe
On je bio simbol industrijskog razvoja bivše Jugoslavije, vozio se od Triglava do Đevđelije, bio je mali, simpatičan, ekonomičan, mnogima dostupan i takav mu je i nadimak – Fića, a svoje prve kilometre prešao je pre tačno 60 godina.
Kada neko želi da ilustruje rapidni privredni napredak posleratne SFRJ, ne može a da ne pomene i kragujevačku verziju Fiata 600, a 18. oktobra 1955. godine proizveden je prvi domaći Fiat 600, poznatiji kao Fićo ili Fića.
Njegova proizvodnja trajala je tačno tri decenije, tokom kojih je postao simbol jednog vremena, a kragujevačka fabrika je u tom periodu "izbacila" 923.487 Fića u svih devet modela. Prvi model imao je "svega" 750 kubika, da bi pojačana verzija dobila još 100 kubika.
Zajedno s matičnom zemljom Italijom, te s Argentinom, Austrijom i Španijom, koje su kao i Jugoslavija kupile licencu, proizvedeno je tri puta više Fiata 600, odnosno impresivnih 2.695.197 primeraka. U vreme najveće popularnosti bio je to treći najprodavaniji auto u Evropi, iza Bube i Citroena CV.
Iako se od 18. oktobra 1985. godine više ne proizvodi, "Fićo auto scena" i dalje je vrlo živahna, što se ne vidi samo po brojnim forumima na kojima se razmenjuju delovi, već i po godišnjim okupljanjima njegovih fanova.
Poslednji takav skup dogodio se u junu u Kragujevcu, koji je okupio na stotine ljubitelja Fića. Fiće koji se ovih dana još mogu videti na cestama već spadaju u oldtimere, a još uvek se mogu naći i u oglasima.
Poput pomenute Bube, i Fića je doživeo svoju "reinkarnaciju", ali baš kao i njegov nemački pandan, sa potpuno suprotnom osnovnom namenom. Oba ova jeftina automobila su doživela "brendiranje", pa su umesto prvobitne uloge ekonomičnog, jeftinog, odnosno "narodnog" auta, evoluirali u neki vid prestižne robe. Sličan rimejk imao je i britanski Mini Morris.
Foto: FB