Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Slična Srbiji, a izvozi 10 puta više

    Srbija koja je slične veličine kao Austrija ima od nje 10 puta manji izvoz, a može ga povećati ukrupnjavanjem preduzeća, osnivanjem firmi na izvoznom tržištu i strategijom nezavisnom od politike, kaže predsednik Senata privrede Srbije sa sedištima u Beču i Beogradu Ivan Gros.

    "Austrija koja je slične veličine kao Srbija 2014. je izvezla robe u vrednosti 153 milijardi evra, 10 puta više nego što izvozi Srbija. Jedna mala Austrija ima promet sa svetom 260 milijardi evra", rekao je Gros u intervjuu za Betu.

    Kako je istakao, Austrija je pre 20 godina započela orijentaciju ka izvozu, a za to je potrebna jasna strategija nezavisna od politike, sa preciznim ciljevima i koracima kako će se do njih stići.

    "Vlada mora okupiti znalce, i napraviti jednu takvu strategiju, ali se mora i sprovesti. Strategija mora biti nezavisna od dnevne politike, i državnici i političari moraju shvatiti da se bez nje neće moći da se ide napred", naveo je on, rekavši da će i Senat privrede Srbije formirati za ekonomske odnose sa inostranstvom kako bi podržao koncept razvoja izvoza.

    Za konkurentnost na međunarodnom tržištu je, kako je istakao, potrebno i ukrupnjavanje srpske privrede, jer preduzeća od 50-ak zaposlenih koliko ovde mogu imati mala i srednja preduzeća, ne mogu biti konkurentna na svetskom tržištu, dok srednje preduzeće u Nemačkoj koje ima 3.000 do 4.000 zaposlenih to može.

    Naveo je da je potrebna edukacija da su prošla vremena kada su mala preduzeća mogla da rade sama, jer ona mogu da pokriju samo tržišta u krugu od 50 do 100 kilometara, a za veće tržište potrebno je udruživanje.

    Najbolji primer je sledeći, imate dobro vino i umesto 10 miliona flaša možete proizvesti najviše 10.000 zato što nemate mogućnosti više da proizvedete. Kada bi se tehnologija usaglasila od više vinarskih proizvođača i napravio jedan brend kao što rade u inostranstvu, i sa tim brendom izlazilo i izvozilo, ali uz potpuno isti kvalitet, to je ukrupnjavanje, naveo je on.

    Volja za jačanjem regionalne saradnje, koja je iskazana i nedavno na samitu Zapadnog Balkana u Beču, je korak u dobrom pravcu, ali ne treba da ostane deklarativna, već firme koje imaju kompatibilne aktivnosti treba da stvaraju zajednička preduzeća čiji osnovni cilj je izvoz.

    Takve zajedničke firme bi trebalo da osnivaju firme u inostranstvu, na primer u Nemačkoj, Austriji ili drugoj zemlji u kojoj imaju mogućnosti za saradnju i izvoz, zaključio je Gros.

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE