Perspektivni odnosi Srbije i Nemačke

Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Perspektivni odnosi Srbije i Nemačke

    Kako u ovom momentu mogu da se ocene odnosi dve zemlje, Srbije i Nemačke, i da li u narednom periodu možemo da očekujemo veći broj nemačkih investitora u Srbiji, bila su samo neka pitanja na koja smo potražili odgovor od Ksenije Simović, istraživač Centra za evropske politike u intervjuu za BIZLife.

    U okviru istraživanja Nemačko-srpskog privrednog udruženja 42 odsto ispitanika, nemačkih kompanija, ocenilo je proces reformi u Srbiji nezadovoljavajućim, a 44 odsto zadovoljavajućim. Po vašem mišljenju šta je uslovilo ovakve rezultate ispitivanja?

    Mislim da je činjenica da je 44 odsto kompanija okarakterisalo proces reformi kao zadovoljavajući već veoma ohrabljujuća. Proces reformi nije nešto što se završi preko noći i iskreno nisam sigurna ni da se on ikada zaista završava, pošto svaka zemlja treba da teži da uvek napreduje, a to se postiže reformama i konstantnim unapređenjem svojih kapaciteta. Konkretno u ovom slučaju mislim da je manje ohrabljujući deo od 42 odsto nezadovoljnih ispitanika rezultat i njihovog nedovoljnog poznavanja samog procesa reformi, poteškoća sa kojima se Srbija suočava u ovom procesu i drugo. Logično je da ispitanici izražavaju mišljenje sa strane poslovanja svojih kompanija, ali ni sve kompanije ne posluju u istim sektorima i po istim uslovima, tako da je to uvek malo diskutabilno. Ipak treba gledati širu sliku i ne bih rekla da su ove cifre obeshrabljujuće. Ono što je najvažnije jeste dobro poznavati konkretne uzroke nezadovoljstva ovih ispitanika, kako bismo uspeli da što bolje usmerimo proces reformi i postignemo rezultate u što kraćem roku. Takođe, napredak u pregovorima sa EU, pre svega kad su u pitanju ekonomski aspekti i vladavina prava, doprineće pozitivnijim rezultatima u budućnosti.

    Pravna sigurnost, ekonomska politika, javna administracija i transparentnost na tenderima za javne nabavke su oblasti koje su imale najlošiji prosek ocena. U kojoj meri, po vašem mišljenju, ovo utuče na odluku određene kompanije da investira u Srbiju?

    Kao što sam već navela, veći napredak u uspostavljanju vladavine prava i sigurne i dobro definisane ekonomske politike, kao i završetak reforme javne uprave uveliko će doprineti boljem ugledu Srbije, kao destinacije za investicije. Napredak u pregovorima sa EU će tu sigurno biti jedan on najvažnijih merila, zato je bitno osigurati da postoji dobra komunikacije na svim nivoima, i među svim zainteresovanim stranama, kako bi se dobro postavili ciljevi i to u što kraćem roku. Takođe, sam apsolutno sigurna da upravljanje javnim nabavkama i transparentnost sličnih procesa izuzetno utiču na odluke određenih kompanija da dođu u Srbiju. Kompanije koje su spremne da investiraju, takođe, žele da imaju i sigurnost da će moći ravnopravno da učestvuju na tržištu i od toga profitiraju. Ako sistemi dodele tendera i upravljanje nabavkama generalno ne funkcionišu po ‘pravilima’, koja su na nivou EU i država članica jako strogi, onda te kompanije sigurno neće imati dovoljno inicijative da ulažu u Srbiju, jer to pre svega ne odgovara njihovoj poslovnoj etici.

    Kako ocenjujete sveukupne odnose Srbije i Nemačke?

    Kao pretežno perspektivne. Iako kada se gledaju brojevi stvari ne izgledaju uvek optimistično, mislim da je između Srbije i Nemačke, kako u poslovnom tako i politčkom smislu izgrađena čvrsta veza. Proaktivno delovanje srpske Vlade, Nemačko-srpskog privrednog udruženja i Srpske privredne komore sigurno je tome doprinelo dosta u poslednje vreme. Ipak, napredak odnosa će biti uslovljen velikim brojem stvari, a pre svega našim napretkom u aspektima koji su Nemačkoj, kako poslovno, tako i politički bitni. To su pre svega vladavina prava, finansijska stabilizacija i dobra državna administracija. Napredak u ovim oblastima sigurno će poboljšati odnose, ali ne samo sa Nemačkom nego i mnogo šire, jer investitori iako često preuzimaju rizike ipak teže da ulažu tamo gde mogu što lakše da procene napredak svog poslovanja. Građenje pozitivnog imidža, posle velikog broja godina pretežno negativnog, nije lak proces i reforme i napredak koji bismo svi želeli neće se desiti preko noći. Ipak, ako postoji dobra komunikacija sa zainteresovanim partnerima i dobra evaluacija njihovih utisaka i problema, sigurna sam da možemo dosta da naučimo i tako unapredimo Srbiju kao destinaciju za dugotrajne investicije.file

    Prema istraživanju Nemačko-srpskog privrednog udruženja, kao i u prethodnoj godini, 39 odsto preduzeća želi više da investira u 2015. Ipak 22 odsto njih, ima procenu smanjenja investicija ove godine. Ova cifra je nešto viša nego prilikom prošlogodišnjeg anketiranja. Da li možemo i pored ovih rezultata da očekujem dolazak novih nemačkih kompanija u Srbiju?

    Mišljenja sam da investiranje nemačkih kompanija u Srbiju ima dobru perspektivu i da ovi brojevi ne treba da budu obeshrabljujući, već podsticaj da kroz komercijalnu diplomatiju predstavimo Srbiju kao atraktivnu destinaciju za ulaganje. Tu bi takođe i malo uži, sektorski pristup dosta doprineo. Neki sektori su Nemačkoj privredi sigurno mnogo atraktivniji od drugih, i ako postoji ciljani pristup privlačenju investicija, to može doprineti većem broju ulaganja u sledećem periodu. Što se tiče već prisutnih kompanija u Srbiji, trebalo bi da se ostvari što bolja komunikacija između njih i donosioca odluka, kako na državnom tako i na lokalnom nivou, kako bi se podstakli na dalja ulaganja i širenje svog biznisa u Srbiji. Za to je svakako najbolje delovanje posredstvom Nemačko-srpskog privrednog udruženja, Privredne komore i drugih.

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE