Beograd dobija električne minibuseve
Beograđane bi po užem centru grada već od sledeće godine mogli da prevoze električni minibusevi, a postoji ideja o nabavci novih trolejbusa sa baterijama koje mogu da "izdrže" i do 15 kilometara bez trolnog priključka.
Ideja je da sa četiri elektroautobusa oformimo jednu novu liniju u užem centru grada. Na osnovu tih manjih autobusa, koji su jeftiniji, testirali bismo njihov rad. To je ideja za budućnost, a sve zavisi od para, kaže za 24 sata direktor GSP Željko Milković.
Ako grad odluči da odvoji sredstva, mi ćemo brzo da pripremimo sve s tehničkog stanovišta. Definitivno bismo nabavljali manje autobuse, kapaciteta 28 putnika i sedam metara dužine, dodaje Milković.
Potreba za novom linijom u centru grada odavno postoji, a elektrominibusevi uspešno bi mogli da se probijaju kroz centralne gradske ulice. Nova linija mogla bi da poveže strogi centar i Savamalu.
Električni autobus mogao bi da pokupi putnike sa Pristaništa i odveze ih do Terazija, a linija bi mogla da prolazi i kroz manje, skučene ulice u samom centru grada gde sigurno ima potrebe, ocenio je Milković.
Osim električnih buseva, razmišlja se i o uvođenju trola koje bi mogle da skrenu sa trase i voze ulicama bez mreže, kao i o hibridnoj varijanti brzopunjivih vozila koja bi dizala “pantograf” samo na okretnicama.
Naši trolejbusi već mogu da spuste „motke” i proguraju se kroz gužvu, ali kapacitet njihovih baterija nije dovoljan da skrenu sa trase, kao što je to slučaj s novim trolama.
U svakom slučaju bismo kupovali trolejbuse s većom autonomijom. Ruska Trolza nam je u Skupštini grada predočila novi program trola sa dopunskim baterijama za koje garantuju nezavisno kretanje od 15 kilometara, kaže Milković.
Direktor GSP izneo je i ideju da se umesto električnog autobusa na ulicama nađe „autobus s pantografom” koji bi se punio na početnim stanicama, a duž trase se kretao potpuno slobodno, bez kontakta s mrežom. Za početak, oni bi vozili na trolejbuskim linijama i u svakom trenutku bi imali pristup mreži.
Električni autobusi su velika investicija, a osim vozila skupa je i dodatna oprema, pa je trošak za struju tu i najmanja stavka. Mesečni troškovi GSP za gorivo su oko 420 miliona dinara, dok su izdaci za struju svega 25 miliona, a njome se napajaju tramvaji, trole, kao i objekti GSP.