Kako bi profesor sa Harvarda od dobrog menadžera stvorio odličnog lidera

Ponekad su menadžment i liderstvo ispreplitani. U drugim slučajevima menadžment je izvrgnut ruglu zbog nepotrebne birokratije, dok je liderstvo nedostižan ideal, uvek nedovoljno zastupljen.

John Kotter
, stručnjak za liderstvo, koji predaje na Harvardu, daje dobru definiciju razlike ova dva pojma.

Koja je osnovna razlika?

Menadžment kontroliše ljude tako što ih navodi u pravom smeru.

Liderstvo ih motiviše za zadovoljavanje osnovnih ljudskih potreba.

Kroz svoje tri knjige John Kotter pomaže da napravite razliku između ova dva pojma i savetuje kako da pređete put od dobrog menadžera do odličnog lidera:

Menadžment – davanje instrukcija

Cilj menadžmenta je doslednost i poredak. Savremeni menadžment je napravljen tako da se bavi složenošću velikih organizacija početkom 20.veka kao što su pruge, čeličane i fabrike automobila.

Funkcija menadžmenta je da minimalizuje odstupanje od plana, i na taj način pomogne da se lakše dođe do željenih rezultata.

Kako to ostvariti?

Postaviti rezultate monitoringa naspram plana u detaljima – formalnim i neformalnim: putem izveštaja, sastanaka i drugih mehanizama kontrole. Zatim identifikovati probleme tj. odstupanja od plana, i na kraju isplanirati i organizovati plan rešavanja tih problema.

Liderstvo – stvaranje promena

Cilj liderstva je da motiviše i stvori neophodne promene.

Osobine jednog lidera: Sposobnost da pomogne ljudima da prevaziđu velike prepreke ka ostvarenju vizije, i na taj način pomogne stvaranje promene koja je neophodna u dinamičnom okruženju.

Kako to ostvariti?

Zadovoljavanjem osnovnih, ali vrlo često neispunjenih, ljudskih potreba – za dostignućima, pripadnošću, prepoznavanjem, samopouzdanjem, osećajem kontrole nad sopstvenim životom, idealima. Na taj način stvaraju neobično visok nivo energije u ljudima.

Veliki lideri o liderstvu:

“Zadatak lidera je da svoj narod odvede sa mesta na kom se nalazi, na mesto na kom  nikad nije bio.” –  Henry Kissinger

“Lideri moraju biti dovoljno blizu da se povezuju sa ljudima, ali i dovoljno ispred da bi mogli da ih motivišu ” – John Maxwell

“Lider je diler nade” – Napoleon Bonaparte

„Moja definicija liderstva je: Kapacitet i volja koja okuplja muškarce i žene na zajednički cilj i karakter koji uliva poverenje“ – General Montgomery

Šta rade? Kako provode vreme?

Menadžeri prave plan i budžet. Lideri određuju pravac.
Menadžeri organizuju osoblje. Lideri ih usmeravaju.
Menadžeri kontrolišu i rešavaju probleme. Lideri motivišu ljude.

Menadžment uspostavlja i podržava sistem i procese dok liderstvo ima neformalnu ulogu, stvara viziju i motiviše ljude da je ispune.

Svakodnevno liderstvo je emotivna motivacija a ne motivacija novčanom naknadom:

“Liderstvo je umetnost osposobljavanja nekog drugog da uradi ono vi želite, zato što i on to želi.” rekao je svojevremeno Dwight D. Eisenhower, američki vojskovođa i političar.

Ne morate čekati posebnu priliku da postanete lider, potrebno je da posedujete kvalitete lidera. Drugim rečima, ne stvara pozicija lidera ako on to već nije!

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE