
Kako bi profesor sa Harvarda od dobrog menadžera stvorio odličnog lidera
Ponekad su menadžment i liderstvo ispreplitani. U drugim slučajevima menadžment je izvrgnut ruglu zbog nepotrebne birokratije, dok je liderstvo nedostižan ideal, uvek nedovoljno zastupljen.
John Kotter, stručnjak za liderstvo, koji predaje na Harvardu, daje dobru definiciju razlike ova dva pojma.
Koja je osnovna razlika?
Menadžment kontroliše ljude tako što ih navodi u pravom smeru.
Liderstvo ih motiviše za zadovoljavanje osnovnih ljudskih potreba.
Kroz svoje tri knjige John Kotter pomaže da napravite razliku između ova dva pojma i savetuje kako da pređete put od dobrog menadžera do odličnog lidera:
Menadžment – davanje instrukcija
Cilj menadžmenta je doslednost i poredak. Savremeni menadžment je napravljen tako da se bavi složenošću velikih organizacija početkom 20.veka kao što su pruge, čeličane i fabrike automobila.
Funkcija menadžmenta je da minimalizuje odstupanje od plana, i na taj način pomogne da se lakše dođe do željenih rezultata.
Kako to ostvariti?
Postaviti rezultate monitoringa naspram plana u detaljima – formalnim i neformalnim: putem izveštaja, sastanaka i drugih mehanizama kontrole. Zatim identifikovati probleme tj. odstupanja od plana, i na kraju isplanirati i organizovati plan rešavanja tih problema.
Liderstvo – stvaranje promena
Cilj liderstva je da motiviše i stvori neophodne promene.
Osobine jednog lidera: Sposobnost da pomogne ljudima da prevaziđu velike prepreke ka ostvarenju vizije, i na taj način pomogne stvaranje promene koja je neophodna u dinamičnom okruženju.
Kako to ostvariti?
Zadovoljavanjem osnovnih, ali vrlo često neispunjenih, ljudskih potreba – za dostignućima, pripadnošću, prepoznavanjem, samopouzdanjem, osećajem kontrole nad sopstvenim životom, idealima. Na taj način stvaraju neobično visok nivo energije u ljudima.
Veliki lideri o liderstvu:
“Zadatak lidera je da svoj narod odvede sa mesta na kom se nalazi, na mesto na kom nikad nije bio.” – Henry Kissinger
“Lideri moraju biti dovoljno blizu da se povezuju sa ljudima, ali i dovoljno ispred da bi mogli da ih motivišu ” – John Maxwell
“Lider je diler nade” – Napoleon Bonaparte
„Moja definicija liderstva je: Kapacitet i volja koja okuplja muškarce i žene na zajednički cilj i karakter koji uliva poverenje“ – General Montgomery
Šta rade? Kako provode vreme?
– Menadžeri prave plan i budžet. Lideri određuju pravac.
– Menadžeri organizuju osoblje. Lideri ih usmeravaju.
– Menadžeri kontrolišu i rešavaju probleme. Lideri motivišu ljude.
Menadžment uspostavlja i podržava sistem i procese dok liderstvo ima neformalnu ulogu, stvara viziju i motiviše ljude da je ispune.
Svakodnevno liderstvo je emotivna motivacija a ne motivacija novčanom naknadom:
“Liderstvo je umetnost osposobljavanja nekog drugog da uradi ono vi želite, zato što i on to želi.” rekao je svojevremeno Dwight D. Eisenhower, američki vojskovođa i političar.
Ne morate čekati posebnu priliku da postanete lider, potrebno je da posedujete kvalitete lidera. Drugim rečima, ne stvara pozicija lidera ako on to već nije!