
Šta možete da naučite od kompanija poput Facebook-a i Twitter-a
Često se postavlja pitanje mogu li kompanije orjentisane na društvene mreže postići uspeh kakav su postigle neke od onih smeštenih u Silikonskoj dolini, kao što su Facebook i Twitter. Možda to i nije nemoguća misija kao što se na prvi pogled čini, samo treba usvojiti karakteristike neke od najuspješnijih visoko-tehnoloških kompanija.
Kler Diaz-Ortiz je jedna od vodećih stručnjaka na području inovacija na Twitteru, a za portal Fastcoexist navela je šest osnovnih stvari koje bi ‘socijalni’ preduzetnici trebalo da usvoje od inovativnih kompanija smeštenih u Silikonskoj dolini u Kaliforniji. Evo koje su to.
1. Rizikujte
Određeni rizik je ključan za postizanje bilo kakvog uspeha, naročito u poduzetništvu, piše Diaz-Ortiz. Poznata izreka ‘ko riskira, profitira’ je istinita u svakom pogledu i preduzetnici ne bi trebalo da se boje rozika, ako žele da ostvare rezultate. Veliki rizik nosi i velike nagrade, setite se samo Stiva Džobsa, koji je svoj biznis započeo u garaži, navodi Diaz-Ortiz .
2. Kolaboracija je ključna
Socijalno preduzetništvo počiva na kolaboraciji i saradnji s drugima. Bez obzira da li se radi o vladi, neprofitnim organizacijama, fondacijama, korporativnim kompanijama i svim ostalim učesncima. Uvek treba tražiti prostor za saradnju sa svim interesnim grupama koje su ključne za uspeh preduzeća, smatra Diaz-Ortiz. Sarađujući s drugima, postiže se kompromis i win-win situacija od koje svi imaju koristi.
3. Slušajte druge
Da biste znali šta tržište želi i očekuje, morate osluškivati njegove potrebe. Neki od najvećih uspeha ostvareni su upravo zato jer su kompanije u pravo vreme shvatile što klijenti žele. ‘Pitajte klijente šta očekuju, kakve su im potrebe i nastojte da ih ispunite na najbolji mogući način’, savetuje Diaz-Ortiz.
4. Bitno je postići ravnotežu
Život u Silikonskoj dolini ne može funkcionisati bez ravnoteže, a tu su poruku rukovodioci uspešnih kompanija preneli i zaposlenima kako bi balans bio ugrađen u samu organizacionu kulturu. Socijalni preduzetnici trebalo bi da učinie isto. ‘Osim u kompaniji, važno je ostvariti i balans u privatnom životu kako biste mogli da se uhvatite u koštac sa svim izazovima s kojima se u biznisu susrećete’, kaže Diaz-Ortiz.
5. Stvorite lojalne kupce
Dobar glas daleko se čuje. Potrebno je stvoriti ‘bazu lojalnih potrošača’ koji će uvek biti verni kompaniji, ali će isto tako o njoj širiti dobar glas. ‘To će pozitivno uticati na sam imidž kompanije i stvoriti zadovoljne potrošače koji će ‘strastveno obožavati’ proizvod/uslugu koju kompanija nudi’, smatra Diaz-Ortiz.
6. Marketing je pričanje priče
Diaz-Ortiz kaže kako je s vremenom naučila da se marketinška delatnost svodi na pričanje priče, ali ta priča mora biti jako dobra i prenesana na pravi način. To je put koji vodi prema uspehu i privlači potencijalne kupce. ‘Pronađite svoju priču i ispričajte je tržištu’, zaključuje Diaz-Ortiz.