
Ko je sve „kupovao“ JAT?
Nakon najnovije najave ministra finansija i privrede Mlađana Dinkića da će nacionalna aviokompanija iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, Etihad Airways postati suvlasnik srpske nacionalne aviokompanije Jat Airways, portal Biznis plus pozabavio se time ko je sve u poslednjih pet godina viđen kao novi vlasnik ili partner ove kompanije i kako je svaki od pokušaja prodaje propadao.
Prvi tender za prodaju 51 odsto kapitala nacionalne avio-kompanije Jat Airways po ceni od 51 milion evra, raspisan je 2008. godine, ali dokumentaciju niko nije otkupio, iako se tada procenjivalo da kompanija vredi oko 400 miliona evra, te da je tražena cena niska.
Sledeće godine, 2009, pokušano je s konceptom strateškog partnerstva. Više od godinu dana pregovarano je s Turkish Airlinesom, koji na kraju, početkom prošle godine, objavljuje da nije zainteresovan za bilo kakvu saradnju.
Vlada zatim raspisuje tender za strateško partnerstvo na kojem jedini dokumentaciju otkupljuje suvlasnik letonskog Air Baltika, kompanija Baltik Aviation Systems, koji međutim odustaje od sudelovanja na tenderu.
Početkom ove godine izvršna vlast javno objavljuje da pregovara sa deset srpskih preduzetnika koji bi zajedno s državom napravili novi Jat, dok bi staroj kompaniji ostali dugovi i višak radne snage, ali se od najave nije otišlo ni korak dalje. Tokom septembra ove godine štampa je pisala i o malezijskoj niskotarifnoj avio-kompaniji „Air Asia“ kao kandidatu za kupovinu JAT-a.
U međuvremenu, kumulirani gubici Jata narasli su na 205 miliona evra prošle godine, a gubitak iznad visine kapitala je 35 miliona evra. Dugovi Jat Airwaysa procenjuju se na oko 300 miliona evra, avionska flota stara je u proseku više od dvadeset godina, dok uz sve to francuski AirBus najavljuje tužbu zbog ugovora koji nije ispoštovan, a potpisan je 1998. godine kojim je predviđena kupovina osam aviona te kompanije.
Dinkić je rekao da je u planu formiranje nove aviokompanije, koja bi bila bez dugova.
„Planiramo i da obnovimo stari aranžman s Airbusom za lizing 12 novih aviona, za šta bi ta nova kompanija dobila državne garancije od 121 miliona evra“, rekao je Dinkić navodeći da se prilikom posete srpske političke delegacije Abu Dabiju došlo na ideju da se aviokompanija iz Ujedinjenih Arapskih Emirata Etihad Airways uključi u ceo taj projekt tako što bi preuzela na sebe garanciju države Srbije, ali bi zauzvrat postala suvlasnik Jata.