Tri načina kako možete da stvorite dobar poslovni tim
Ako ste ikad radili u grupi sa više pojedinaca, odnosno u timu, znate da to nije nimalo lagan zadatak. Naime, ljudi se razlikuju, a ponekad su razlike toliko velike da ih je doista teško premostiti. Problemi se javljaju upravo kada ljudi, čija se mišljenja i stavovi uveliko razlikuju , moraju zajednički raditi u timu te donositi poslovne odluke.
Stoga je stvaranje efikasnog radnog tima težak, ali nužan zadatak, ukoliko se žele postići zacrtani poslovni ciljevi. Potrebno je odabrati prave ljude, odnosno timske igrače koji su spremni na kompromis te koji će moći zajednički odraditi zadatke koji su im dodeljeni kao timu.
Portal Business2community.com navodi kako je, osim postavljanja pravih i ostvarivih ciljeva, nužno i inspirativno vođstvo i predlaže tri načina kako stvoriti efikasan radni tim.
1. Izbegavajte preteranu koheziju
Sasvim je prirodno da većina ljudi voli da radi s pojedincima koji im liče, odnosno ljudima čiji se stavovi i sklonosti podudaraju s njihovim vlastitim preferencijama. Isto tako, ljudi više vole raditi sa pojedincima sličnih godina, rase i drugih demografskih karakteristika. Ali ipak, previše kohezije, odnosno sličnosti ponekad može naštetiti timu te organizaciji naneti velike troškove. Nedostatak raznolikosti može biti poguban kako za tim, tako i za organizaciju u celosti, navodi portal. Dakle, potrebno je pronaći ljude koji se ne razliku previše kako bi mogli zajednički funkcionisati u timu, ali sličnost ne sme biti preterana jer na kraju to može smanjiti performanse radnog tima.
2. Obratite pažnju na manje očite demografske kategorije
Pre nekoliko decenija raznolikost na radnom mestu podrazumevala je ljude različite rasne ili nacionalne pripadnosti. Danas pak postoje mnoge kategorije prema kojim se ljudi svrstavaju, a pol, godine, religija, seksualne sklonosti i nivo obrazovanja samo su neke od njih. Dve najvažnije, a često predviđene demografske razlike, su razlike u godinama i nivou obrazovanja. Tako organizacije vrlo često izbegavaju zapošljavati starije radnike ili im dodeljuju manje poslovne zadatke jer smatraju kako je njihova produktivnost manje, a verovatno će uskoro i u penziju pa im se ne isplati davati važnije poslove. Ali to je sasvim pogrešno, navodi portal. Naime, stariji radnici možda nisu toliko u toku sa aktualnim trendovima, ali su iskusniji, a njihovo bi znanje i saveti mogli biti itekako korisni za uspešno funkcionisanje poslovnog tima. S druge strane, organizacije nerado zapošljavaju i mlade ljude s nedostatkom iskustva, što je isto tako pogrešno jer su mladi ljudi ponekad izrazito kreativni te puni maštovitih ideja koje bi svakako vredelo poslušati. Što se tiče nivoa obrazovnog odgoja, portal navodi kako je potrebno imati ljude svih nivoa jer raznolikost je potrebna i treba saslušati svačije mišljenje i ideje. Na primer, nečiji će nedostatak obrazovanja možda zameniti iskustvo iz stvarnog života koje se može uspešno primijeniti u rešavanju raznih poslovnih problema.
3. Postavite jasne ciljeve i odaberite pravog vođu
Formirati tim nije lako, posebno ukoliko ciljevi nisu pravilno postavljeni. Stoga je potrebno postaviti prave i ostvarive ciljeve te osigurati da oni budu jasni svakom članu tima, savetuje portal. Da bi se to ostvarilo, potrebno je i doneti adekvatnu poslovnu strategiju kojom će se postavljeni ciljevi moći realizovati. Osim odabira ciljeva, važno je odrediti i odabrati pravog vođu tima. Potrebno je definisati ko je vođa tima te kakav je njegov stil vođstva. Hoće li tim funkcionisati samoupravljački ili mu je potreban neko ko će ga usmeravati? Naravno da to sve zavisi i o članovima tima i o njihovim karakteristikama, kao i o ciljevima koji su im zadati.