Gorivo jeftinije, al s manjim akcizama

Poreska i akcizna politika glavni su razlozi visoke cene goriva u Srbiji. Udeo državnih zahvatanja u ceni dizela je 44, a benzina 53 odsto, što je najviše u regionu Balkana. Istovremeno su marže na naftne derivate u Srbiji na nivou regiona ili niže, od osam do 10 evrocenti, dok je u Bugarskoj na primer 13 evrocenti, kaže  Nikolas Petri, zamenik generalnog direktora NIS Gaspromnjefta komentarišući zamerke koje su čuju da se u Srbiji toči najskuplje gorivo u regionu.

Iako se kao jedan od razloga za skupo gorivo navode i visoke marže za koje se i dalje samo pretpostavlja kolike su, jer se nigde ne može videti struktura cene i troškova benzinskih stanica, Petri primećuje da su najveće marže na goriva čiji uvoz je liberalizovan, kod evropremijuma, evrodizela i TNG.

U narednih nekoliko godina NIS planira da radi sa maržom od osam do 12 evrocenti po litru i misli da će uspešno poslovati, ali bez velikog profita.

Kad je reč o padu potrošnje goriva u Srbiji, potrošnja motornih benzina za prvih sedam meseci opala je za 2,2 odsto, a kod NIS-a za 3,7 procenta. Ipak, NIS i dalje drži najveći pojedinačni udeo tržišta maloprodaje sa prometom od 33 do 35 odsto.

NIS hoće da postane efikasniji i konkurentan u u prodaji evrodizela i evropremijuma. Poslednjih 15 godina NIS je imao pad tržišnog učešća, ali sada se se stabilizovao, završena je rekonstrukcija 30 pumpi. Počelo se i proizvodnjom gorivo evro kvaliteta, ali još ne može da se zadovolji tržište u potpunosti. NIS je, kaže Petri, sada konkurentniji sa cenama, dok ranije to nije bio slučaj.

S obzirom na cenovnu politiku NIS-a uvoz tog goriva se i dalje ne isplati, jer se ova kompanija trudi da zadrži dominantnu poziciju, akže Saša Mileusnić, predstavnik Udruženja naftnih kompanija Srbije. Kada se cene slobodno formiraju to dovodi do racionalizacije troškova, a konkurencija je žestoka.

Mileusnić je ukazao i na nelojalnu konkurenciju i šverc derivata Dunavom, ali i na podatak carine da je uvezeno 140.000 tona baznih ulja, dok su potrebe Srbije do 50.000 tona.

Jelena Petrović

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE