Rejtinge retko predlažu sami analitičari?
Rejting agencije prilikom dodele kreditnih rejtinga zemljama, kompanijama, ili investicionim proizvodima pogoduju klijentima.
Dodeljeni rejtinzi su retko oni koji su predložili analitičari, otkrio je bivši analitičar Mudiza Vilijam Harington.
Harington je u Mudizu radio 11 godina, a bio je i viši potpredsednik grupe za finansijske derivate, koja je mnogim obveznicama poduprtim hipotekama, koje su jedne od najodgovornijih za finansijsku krizu, dala visok ili čak vrhunski rejting.
Glavni sukob interesa u Mudizu je dobro poznat – kompaniju plaćaju isti oni čije vrednosne papire bi trebalo da objektivno rangira, ali Harington tvrdi da je taj konflikt ušao u svaki deo poslovanja i podstiče sve u kompaniji, uključujući i analitičare, da se klijentu dodeli rejting koji želi kako ne bi otpustio agenciju i prešao kod konkurencije.
Analitičari čiji zaključci onemogućavaju da se klijentima dodili rejting koji žele etiketiraju se kao oni koji štete poslovanju agencije pa ih često premeštaju u druge odelenja, disciplinuju, „maltretiraju“ ili čak otpuštaju.
Ali, to nije jedini „greh“ Mudiza koji je Harington naveo u komentaru dostavljenom američkoj komisiji za vrednosne papire SEC.
Bivši analitičar upozorava da rejtinzi često ne odražavaju mišljenja analitičara, zato što ekipe koje dodeljuju rejting donesu predlog rejtinga, ali onda sa menadžmentom izglasaju da se vrednosnom papiru dodeli viši rejting kojeg želi klijent.
Menadžeri koji su direktno odgovorni za održavanje klijenata sretnima i zadovoljnima i širenje Mudizovog poslovanja takođe sudeluju u donošenju i glasaju o odlukama o kreditinom rejtingu.
Kao da to nije dovoljno, Harington tvrdi da je barem jedan visokopozicionirani direktor kompanije na saslušanju o načinu rada i postupcima rejtnig agencija lagao pod zakletvom.
Naravno, ne sme se isključiti mogućnost da su Haringtonove optužbe samo osveta ljutog bivšeg zaposlenog, ali primetno je da Mudiz na njih zasad nije odgovorio.