Do 2023. neophodno obezbediti dvomesečne zalihe nafte
Jedan od glavnih uslova za otvaranje poglavlja 15 o energetici za Srbiju jeste formiranje obaveznih rezervi nafte i derivata. Srbija do 2023. mora da obezbedi dvomesečne rezerve a sada raspolažemo sa 10 odsto potrebnih količina. Preporuka je da se kupi što više dok je cena nafte povoljna.
U slučaju poremećaja snabdevnja i kriznih situacija, naša zemlja u skladištima u rezervi sada ima oko 50.000 tona nafte. Postepeno će morati da obezbedi zalihe od 500.000 tona. Za taj posao doneti su svi propisi i pri Ministarstvu energetike formirana Uprava za rezerve energenata.
„Mi smo već, u formalno jednoj godini početka funkcionisanja uprave, od 61 dana formirali rezerve već za 10 dana. Sa ovim što sada imamo to u svakom slučaju govori da mi možemo stići da u tom procentu to i uradimo“, kaže za RTS državni sekretar u Ministarstvu energetike Mirjana Filipović.
Pored redovne kupovine data je i mogućnost nabavka, po potrebi. Procenjuje se da Srbiji za taj posao treba oko pola milijade evra.
„Proizvođači i uvoznici derivata nafte za svaki litar koji stave na tržište dužni su da izdvoje 2,6 dinara naknade za formiranje obaveznih rezervi. Obavezene rezerve koliko god su obaveza koju nam nameće Evropska unija su zapravo i naša obaveza prema sigurnosti snabdevanja tržišta. One treba i moraju da se formiraju“, kaže Tomislav Mićović iz Udruženja naftnih kompanija Srbije.
Za sada se koriste raspoloživa skladišta, Transnafte i Republičkih robnih rezervi, a na raspolaganju su i skladišta NIS-a i privatnih naftnih kompanija.
„Ono što mi vidimo kao potrebu u budućnosti kroz Akcioni plan koji je usvojen je upravo i proširenje postojećih i izgradnja novih kapaciteta za obavezne energentne“, kaže Filipovićeva.
Naša zemlja ima obavezu i da do 2020. obezbedi 10 posto goriva bio porekla. U ispunjavanju tih obaveza se kasni.
„Mi tek pripremamo zakonsku regulativu koja će primorati proizvođače, odnosno prodavce goriva da imamo na tržištu tu količinu biogoriva i domaće proizvođače da proizvode. Za sada nemamo jer je još uvek proizvodnja bio goriva skuplja nego što je proizvodnja goriva naftnog porekla“, kaže pomoćnik ministra energetike Miloš Banjac.
Na polju kontrole kvaliteta goriva ispunjeno je gotovo sve. Kontroliše se uvoz, rafinerijska prerada, skladištenje, trasport cisternama i pumpe. Uskoro će se taj lanac zaokružiti i kontrolom rezervoara automobila vozača.
Izvor: RTS