
Žene preuzimaju ključne uloge u sistemu upravljanja ambalažnim otpadom
Industrija upravljanja ambalažnim otpadom često se percipira kao muška, ali realnost je drugačija – žene sve više preuzimaju ključne liderske uloge i oblikuju strategije koje menjaju sistem. Sekopak je primer gde žene čine većinu menadžmenta i aktivno doprinose održivim promenama, ističe u intervjuu za BIZLife Milica Kuzmanov, PR menadžerka kompanije Sekopak. Uz snažan fokus na edukaciju, saradnju sa ključnim akterima i prilagođavanje novim regulativama, Sekopak nastavlja da unapređuje sistem reciklaže u Srbiji, dok istovremeno podstiče veću zastupljenost žena u ovoj industriji.
- Kako vidite ulogu žena u industriji u kojoj poslujete? Na koji način Sekopak podržava žene unutar kompanije?
Iako se sektor upravljanja ambalažnim otpadom često smatra „muškim”, Sekopak to demantuje: 67 odsto zaposlenih čine žene, a 80 odsto menadžerskih pozicija drže žene. Naše liderke oblikuju strategije, donose ključne odluke i aktivno doprinose razvoju kompanije, čime postavljamo standarde za ravnopravnost u industriji. Na moje veliko zadovoljstvo, okružena sam snažnim ženama, s kojima svakodnevno učim i razvijam se. Rad u podržavajućem kolektivu nije samo podsticajan, već i ključan za mentalno zdravlje.
Moram, ipak, da naglasim da predrasude prema ženama nisu potpuno nestale, ali se ruše radom, rezultatima i solidarnošću među ženama. Kada se međusobno osnažujemo, otvaramo vrata novim generacijama liderki.

Milica Kuzmanov, PR menadžerka kompanije Sekopak
- Pre samo 50 godina žene nisu imale pravo da otvore bankovni račun bez saglasnosti muža, a danas ih i dalje ima manje na rukovodećim pozicijama. Da li verujete da smo zaista napredovali u borbi za ravnopravnost ili još uvek postoje suptilne prepreke koje usporavaju žene u poslovnom svetu?
Postoji često ponavljan argument da bi trebalo da kompetencija bude iznad svega, sa čim se ja u potpunosti slažem. Međutim, realnost je da žene decenijama nisu imale ni približno jednake šanse da pokažu tu kompetenciju. Kvote nisu nagrada, već alat za ispravljanje istorijske neravnopravnosti. Kada imate sistemske prepreke, ne možete očekivati da će se one rešiti same od sebe. U idealnom svetu, kvote ne bi bile potrebne, ali dok ne dođemo do tog nivoa, one su neophodne kako bi se ženama pružila jednaka početna pozicija. Cilj nije da se nekompetentni ljudi postavljaju na važne pozicije, već da se osigura da sposobne i stručne žene dobiju priliku koju zaslužuju.
- Šta je za vas bila prekretnica u karijeri? U kom trenutku ste osetili da ste se izborili za svoje mesto u poslovnom svetu?
Ne bih izdvojila jedan trenutak kao prekretnicu, već niz iskustava i odluka koje su me oblikovale. Sa 26 godina postala sam marketinška menadžerka, što mi je dalo priliku da rano donosim samostalne odluke. Međutim, tada još nisam bila osoba koja se „izborila” za svoje mesto – to sam gradila vremenom, kroz iskustvo, saradnju sa kolegama i partnerima, kao i kroz izazove, u koje sam svesno ulazila, i kontinuirano učenje. Danas, sa 32 godine, nastavila sam sa akademskim usavršavanjem kroz master studije Menadžmenta životne sredine i održivog razvoja. Ova odluka je deo mog ličnog i profesionalnog razvoja, jer verujem da uvek treba da radimo na sebi, učimo i napredujemo. Borba nikada ne prestaje, ali je ne doživljavam kao borbu u negativnom smislu, već kao niz izazova koji me razvijaju i pomažu mi da napredujem, usavršavajući svoje znanje i veštine.
- Ravnoteža između privatnog i poslovnog života često se ističe kao poseban izazov za žene na rukovodećim pozicijama. Kako vi nalazite balans?
Žene se često suočavaju sa dilemom: porodica ili karijera, kao da su to jedine dve opcije. Za mene balans ne znači savršenstvo u svemu, već postavljanje prioriteta – znati kada je vreme za posao, a kada za sebe ili svoje bližnje. Društvena očekivanja mogu biti ogroman pritisak, ali verujem da je ključno osloboditi se potrebe da se stalno pravdamo ili izvinjavamo zbog svojih izbora. Svaka žena ima pravo da oblikuje život po svojoj meri, a ja to radim tako što slušam sebe, postavljam granice i prilagođavam se situacijama, bez osećaja krivice.

Tim kompanije Sekopak
- Od januara ste sa pozicije marketinške menadžerke prešli na poziciju menadžerke za odnose sa javnošću. Kako je došlo do toga i kako vam je na novoj poziciji?
Kao neko ko je godinama u komunikacijama i ko ima novinarsku pozadinu, ova promena mi je bila potpuno prirodna i dala mi je priliku da se dodatno razvijam u onome što najbolje radim. Uživam u oblikovanju poruka koje imaju ekološki i društveni značaj, a moj veliki cilj je da reciklažu učinim nečim što je IN – praksom koju sve generacije doživljavaju kao deo osnovne kulture i odgovornog načina života. Nova pozicija mi donosi zadovoljstvo jer mi omogućava da direktno utičem na svest javnosti o važnosti održivosti.
- Trenutno goruća tema u industriji upravljanja ambalažnim otpadom jeste nova Uredba o smanjenju ambalažnog otpada. Kako vi u Sekopaku vidite njene ključne novine i na koji način se pripremate za njenu primenu?
Nova Uredba donosi ambiciozne ciljeve i jasno definiše obaveze svih učesnika u sistemu upravljanja ambalažnim otpadom. Najveće promene odnose se na povećanje ciljeva reciklaže i ponovnog iskorišćenja ambalažnog otpada, kao i na dodatnu odgovornost operatera u razvoju sakupljačke infrastrukture.
Posebno je značajno što Uredba prvi put uvodi preciznu kategorizaciju plastike, čime se omogućava efikasnije planiranje sistema reciklaže. Takođe, predviđeno je uvođenje specifičnih ciljeva za višeslojnu kartonsku ambalažu za napitke od 2027. godine, što otvara prostor za unapređenje njenog sakupljanja i obrade.
U Sekopaku se na različite načine pripremamo za primenu novih propisa i unapređenje sistema, kroz analizu mogućnosti za efikasnije prikupljanje otpada, razvoj saradnje sa ključnim akterima i edukaciju javnosti. Verujem da smo u dobroj poziciji zbog dugogodišnje saradnje sa javnim komunalnim preduzećima i građanima kroz edukaciju i postavku infrastrukture. Unapređenje sistema upravljanja ambalažnim otpadom u Srbiji ostaje naš ključni cilj, na kojem ceo Sekopakov tim svakodnevno radi. U narednom periodu fokusiraćemo se na dodatno širenje mreže reciklažnih punktova i jačanje svesti o važnosti pravilnog odvajanja otpada, sa ciljem da svako domaćinstvo postane deo promene ka održivijoj budućnosti.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: Nikola Živić