Zeleni dijamant – Formula održivog uspeha kompanije HEINEKEN

„’Zeleni dijamant’ je model kreiranja vrednosti koji stavlja rast poslovanja, profitabilnost i efikasnost kapitala na jednak nivo uz održivost i odgovornost”, ističe za BIZLife Dragan Lupšić, direktor korporativnih poslova kompanije HEINEKEN Srbija.

Fokus je na razvoju organizacije uz promenu načina razmišljanja i ponašanja, visoku međusektorsku povezanost i partnerstvo sa relevantnim zainteresovanim stranama, poručuje naš sagovornik, ističući da, samo ako delujemo zajedno, možemo da pokrenemo promene neophodne za budućnost.

  • Kako biste opisali poslovanje vaše kompanije na globalnom nivou u svetlu geopolitičkih i makroekonomskih kretanja?

Baš kao i u svetu, i u kompaniji HEINEKEN promene i transformacije su sveprisutne. Naša industrija se brzo menja, u skladu sa promenama preferenci kupaca i potrošača, iznova oblikujući način na koji poslujemo. Organizacije širom sveta optimizuju svoje procese i prilagođavaju načine rada kako bi bile još agilnije i efikasnije. U celom svetu nove ideje izazivaju i osporavaju dosadašnje konvencionalno razmišljanje i suočeni smo sa rastućim očekivanjima da poslovanje bude održivije i odgovornije.

Poslovanje u novoj realnosti zahteva da se dalje razvijaju kompetencije upravljanja i rukovođenja u svim delovima poslovnih procesa. Pri transformaciji kompanije ka održivijem rastu, potrebno je da svi lideri, kao i zaposleni, postanu ambasadori promena, ostanu otporni i inspirišu timove, posebno u svetlu neizvesnosti, koja je neizbežna u današnjoj poslovnoj klimi.

U kompaniji HEINEKEN fokusirani smo na razvoj organizacije uz promenu načina razmišljanja i ponašanja, visoku međusektorsku povezanost i partnerstvo sa relevantnim zainteresovanim stranama. Samo ako delujemo zajedno, možemo da pokrenemo promene neophodne za budućnost.

„EverGreen” predstavlja našu višegodišnju strategiju koja nam omogućava da se prilagodimo svetu koji se brzo menja, a da i dalje napredujemo i rastemo. Tokom ovog putovanja neminovno je i da se susrećemo sa kratkoročnim izazovima, ali prvenstveno osiguravamo dugoročnu održivost našeg poslovanja kako bismo stvorili trajnu vrednost za zajednice u kojima poslujemo i sve zainteresovane strane sa kojima sarađujemo.

  • Da li možete našim čitaocima da otkrijete šta je to „Zeleni dijamant”, na koji se vaša kompanijska strategija „EverGreen” oslanja?

Ukratko, „EverGreen” je naša strategija usmerena ka izbalansiranom rastu celokupnog poslovanja. Izgrađena je na modelu stvaranja vrednosti koji zovemo „Zeleni dijamant”. Ovaj model kreiranja vrednosti stavlja rast poslovanja, profitabilnost i efikasnost kapitala na jednak nivo uz održivost i odgovornost. To su ta četiri kvadranta dijamanta koja u svojoj suštini omogućuju izbalansirani i održivi rast.

HEINEKEN veruje u budućnost svog poslovanja i nastoji da oblikuje budućnost piva, ali i drugih kategorija, kako bi odgovorio na zahteve i buduće trendove, a ujedno osvojio srca svojih potrošača. Posvećeni smo premijumizaciji našeg portfolija, predvođeni brendom Heineken® i nastojimo da proširimo kategoriju piva putem inovacija.

HEINEKEN pivare širom sveta sve se više digitalno povezuju. Oslanjajući se na zajedničke podatke i stečeno znanje, optimizujemo i strukturno povećavamo produktivnost u celokupnom poslovanju. Podižemo lestvicu u održivosti i odgovornosti. Koraci koje danas preduzimamo omogućiće nam da predvidimo i ublažimo rizike, prilagodimo se promenama tržišnih uslova i iskoristimo nove mogućnosti.

Smatramo da naš uspeh pokreću naši zaposleni. Negovanjem autentičnih međuljudskih odnosa i kulture pripadnosti, fokusom na razvoju talenata, pružanjem snažne podrške u domenu zdravlja i bezbednosti na radu – želimo da podstaknemo pun potencijal naših zaposlenih i celokupne organizacije i ostanemo uvek posvećeni stvaranju boljeg sveta za sve nas.

Kroz prizmu „Zelenog dijamanta” želimo da istaknemo kako za nas izgleda pobeda. Cilj nam je da uspostavimo ravnotežu između kratkoročnih rezultata i dugotrajnog održivog poslovanja i da se na tom putu svi osećamo dobro i zadovoljno.

  • Kako u Srbiji stvarate „bolji svet”, što je i naziv vaše strategije održivog poslovanja? Na koji način održivost i inkluzivnost mogu da budu prednosti, a ne obaveza za kompanije?

Naša strategija „Stvarajmo bolji svet” jednostavna je da se može prikazati i na podmetaču za čaše, a mi kažemo da ona predstavlja naš navigator.

Zasniva se na tri glavna stuba, od kojih svaki sadrži tri ambiciozna segmenta, a svaki segment ima jedan jedan ili više ciljeva, što je ukupno 22 jasna i transparentna cilja kojima težimo.

Ekološki uticaj definiše naš put do postizanja nultog uticaja na životnu sredinu. Naša ambicija je da dostignemo nultu emisiju ugljen-dioksida u celokupnom lancu vrednosti do 2040. godine. Dodatni cilj je da do 2030. dostignemo nultu emisiju u logistici i postavljenim rashladnim uređajima i da smanjimo emisiju ugljen-dioksida u određenim drugim oblastima za 21 odsto, što u celokupnom lancu vrednosti doprinosi smanjenju za 30 odsto.

Istovremeno, kako bismo smanjili prosečnu upotrebu vode za proizvodnju našeg piva, fokusirali smo se na optimizaciju upotrebe vode koju koristimo i upravljanje otpadnim vodama pre ispuštanja u prirodu. U Srbiji smo u poslednjoj deceniji smanjili i optimizovali potrošnju vode u okviru proizvodnih procesa za 75 odsto i nastojimo da taj trend održimo dok se sve otpadne vode, na obe naše lokacije, na strogo kontrolisan način ispuštaju u prirodu putem najsavremenijih postrojenja za tretiranje otpadnih voda.

POSLOVANJE U NOVOJ REALNOSTI ZAHTEVA DALJE RAZVIJANJE KOMPETENCIJE UPRAVLJANJA I RUKOVOĐENJA

Društveni uticaj je naš put ka inkluzivnoj, fer i pravednoj kompaniji. Sa ciljem da stvorimo pozitivan uticaj našeg poslovanja na sredinu u kojoj poslujemo, sve HEINEKEN kompanije u obavezi su da svake godine preduzimaju inicijativu koja podržava jedan cilj ili više ciljeva održivog razvoja UN i koja se tiče zajednice u kojoj živimo i radimo.

U Srbiji smo pokrenuli dugoročni projekat pod nazivom „Rezervoar”, čiji je cilj očuvanje vodnih resursa uz istovremeno omogućavanje pristupa čistoj vodi za piće. Istovremeno, prihvatamo rodnu i kulturnu raznolikost naših zaposlenih i obezbeđujemo jednake i fer naknade za isti rad za sve naše zaposlene. Prošlog leta kroz volonterske akcije smo očistili 600 metara priobalja Dunava i Crnog Timoka, reka koje su simboli Zaječara i Novog Sada.

Odgovornost, kao poseban cilj, vodi nas ka umerenosti i konzumaciji bez štetne upotrebe alkohola. Verujemo da pivo, kada se konzumira umereno, može da bude deo izbalansiranog načina života. Stoga, iniciramo i predvodimo kredibilna partnerstva kako bismo uticali na odgovornu konzumaciju, dok više od 10 odsto budžeta za brend Heineken® ulažemo u kampanje odgovorne konzumacije.

Sa ciljem da naši potrošači širom sveta imaju izbor, uvek i svuda nudimo opciju bezalkoholnog brenda – Heineken® 0.0. Zalažemo se za transparentnost na svim etiketama naših proizvoda, kako bi potrošači mogli da budu u potpunosti informisani o proizvodima koje konzumiraju.

Svesni smo da će ostvarivanje ambicija naše strategije „Stvarajmo bolji svet” zahtevati značajna ulaganja, posvećeno ispunjenje, kontinuirano učenje i smela strateška globalna, ali i lokalna partnerstva koja nam pomažu da uvećamo svoj pozitivan uticaj.

  • Tema vode obeležila je vaše ESG aktivnosti u proteklom periodu, u kojem ste pokrenuli posebnu kampanju posvećenu ovoj oblasti. Kako ste došli na ideju da kampanju nazovete „Rezervoar”?

Naša strategija o upotrebi vodnih resursa za 2030. godinu ima dva prioriteta: smanjenje upotrebe vode i očuvanje lokalnih vodnih resursa.

Kada smo kreirali kampanju posvećenu zaštiti vodnih resursa u Srbiji i unapređenju pristupa pijaćoj vodi za građane, bilo je mnogo naziva u opticaju, međutim, „Rezervoar” se odmah istakao. Pored toga što asocira na čuvanje vode, prednost ovog naziva je i što ostavlja prostor da jednog dana uključi nove aktivnosti koje planiramo. Ovo je dugoročni projekat i veoma nam je bitno da i sam naziv oslikava pravac kojim se rukovodimo.

Kada smo, u septembru prošle godine, u Zaječaru lansirali „Rezervoar”, pokazalo se da je ne samo naziv nego i vizuelno rešenje pun pogodak, jer je odmah postao veoma prepoznatljiv i vidljiv.

Za razliku od nekih drugih tema, kao što su smanjenje karbonskog otiska ili reciklaža, voda nije tema kojom se bavi mnogo kompanija. Koji je bio glavni povod da se kompanija HEINEKEN odluči za ovu oblast?

‒ Relevantna je činjenica da se ovom temom ne bavi dovoljno, a istraživanje koje za nas svake godine sprovodi Edelman pokazalo je da Srbija, nažalost, nije zemlja bogata vodom i da ova tema nije prepoznata kao dovoljno važna da bude u stalnom fokusu kompanija. Upravo zato ovim projektom želimo da, uz podizanje svesti, doprinesemo očuvanju i oporavku prirodnih vodnih resursa Srbije i njihovom kvalitetnijem korišćenju. Takođe, cilj nam je da poboljšamo pristup čistoj pijaćoj vodi za građane.

U saradnji sa našim dugoročnim partnerom – organizacijom NALED, kampanja „Rezervoar” kontinuirano će se sprovoditi obnovom javnih česama i arteskih bunara sa fokusom na Zaječar i Novi Sad, prečišćavanjem otpadnih voda u pivarama, edukacijom i studentskim posetama pivarama kompanije, tribinama za studente na temu očuvanja vodnih resursa, kao i sprovođenjem brojnih volonterskih akcija za zaposlene.

Saradnjom sa Gradom Zaječarom i Udruženjem „ZA česme”, kompanija HEINEKEN Srbija je samo ove godine investirala u obnovu tri česme i revitalizaciju jednog arteskog bunara, što zajedno sa aktivnostima u prethodnim godinama čini ukupno sedam obnovljenih česama i četiri revitalizovana arteska bunara.

  • Kompanije u pivarskoj industriji često podižu svest o odgovornoj konzumaciji, a vi ste proteklih godina uspeli da svojim porukama dođete čak do tri miliona vozača. Po čemu se vaše aktivnosti u ovoj oblasti razlikuju od konkurencije?

Želimo da ostanemo lider u odgovornosti i dokažemo da smo dovoljno progresivni i smeli, ali nadasve iskreni u predstavljanju umerene konzumacije. Kako bismo ovo postigli i u Srbiji, pre tri godine započeli smo kampanju sa ciljem da svake godine dopremo do milion potrošača i vozača uz inovativnu i osveženu poruku o odgovornoj konzumaciji. Kako bismo što efektivnije podigli svest o važnosti ove teme, udružili smo snage sa Auto-moto savezom Srbije i ovo je prvo partnerstvo u Srbiji između lidera pivske industrije i nacionalnog saveza vozača koje predstavlja inovativan iskorak na temu odgovorne konzumacije. U kampanji pod nazivom „Kad ide tura, ne ide gas”, koristeći različite kanale komunikacije i ekskluzivne video-sadržaje, ali i inovativne aktivacije u auto-školama širom naše zemlje i poslovnicama AMSS i AMS osiguranje a. d. o., poruke kampanje do sada su stigle do gotovo svih vozača u zemlji.

Ovogodišnju kampanju lansirali smo fokusom na tek stasale, nove i mlade vozače. Okupili smo poznate i uticajne ličnosti iz raznih sfera i sa njima održali predavanja, nagradne kvizove i panel-diskusije na Fakultetu organizacionih nauka u Beogradu, na Fakultetu tehničkih nauka u Novom Sadu i na Filozofskom fakultetu u Nišu.

  • Ekipa koju ste okupili u ovogodišnjoj kampanji zaista je interesantna. Kako ste se odlučili za njih kao partnere?

U kampanju smo već prošle godine uključili našeg trofejnog automobilistu i najmlađeg šampiona Evrope na brdskim stazama – Nikolu Miljkovića, koji, kao iskusan vozač i primer odgovornog ponašanja u vožnji, porukama kampanje daje dodatnu snagu i vidljivost, a posebno je popularan među mladim vozačima.

Uz njega, iz sveta automobilizma tu je i Mladen Alvirović, urednik emisije SAT, koji svojom ekspertizom u ovoj oblasti i iskustvom u organizovanju treninga bezbedne vožnje značajno doprinosi kredibilitetu i relevantnosti kampanje „Kad ide tura, ne ide gas”, kao i njenoj atraktivnosti ne samo za mlade već i one starije vozače sa dugogodišnjim iskustvom. S obzirom na prirodu njihovih profesija, nije bilo neočekivano da se njih dvojica nađu rame uz rame sa nama na ovom projektu.

Ono što je bilo iznenađenje, ali i osveženje ovogodišnje kampanje jeste angažovanje naše poznate glumice Dragane Mićalović. Na prvi pogled se ne vidi jasna poveznica između nje i teme o kojoj govorimo. Međutim, uz fokus na vozače početnike, ideja nam je bila da zadržimo inkluzivni pristup u svemu što radimo i dopremo ne samo do muških već i do većeg broja ženskih vozača. Istraživanja koja smo sproveli kada smo birali kredibilnu osobu koja će dopreti do vozača žena pokazala su da je Dragana pravi izbor. Ona je jedna vrlo odgovorna i harizmatična osoba, koja je svojim primerom i popularnošću dala kampanji jednu potpuno novu dimenziju, lični pečat i omogućila da naša predavanja na fakultetima budu vrlo posećena.

EKOLOŠKI UTICAJ DEFINIŠE NAŠ PUT DO POSTIZANJA NULTOG UTICAJA NA ŽIVOTNU SREDINU

Zahvaljujući ovim događajima, ali i objavama naših promotera i ambasadora odgovorne konzumacije na društvenim mrežama, ostvarili smo sjajan rezultat i zaista uspeli u tome da poruke naše kampanje dođu do velikog broja mladih ljudi i novih ili tek stasalih vozača.

Tokom letnjih meseci nastavljamo dalje. Pred nama je kampanja na društvenim mrežama, serija PR tekstova, ali i bilbord kampanje u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Zaječaru, čijim očekivanim rezultatima, bez sumnje, možemo potvrditi da je poruka „Kad ide tura, ne ide gas” primećena i zapamćena od strane svakog vozača u našoj zemlji.

  • Vaša kompanija održivost i odgovornost prema prirodi stavlja u centar aktivnosti. Kakav je stav vaše kompanije i kako ste reagovali na najave Ministarstva za zaštitu životne sredine da Srbija planira da uvede depozitni sistem upravljanja ambalažnim otpadom od 2027. godine?

Da bismo uspešno ostvarili naše ciljeve odgovornosti i održivosti, HEINEKEN je razvio globalnu strategiju cirkularnosti sa fokusom na pakovanje proizvoda, gde je cilj povećati ponovnu upotrebu, maksimalno iskoristiti reciklirani sadržaj i poboljšati reciklažu. Čineći naša pakovanja ponovo upotrebljivim, postižemo cirkularnost ambalaže, što predstavlja jedan od naših glavnih prioriteta u predstojećim godinama.

Cilj depozitnog sistema upravljanja ambalažnim otpadom jeste povećanje reciklaže tako da potrošači na prodajnom mestu prilikom kupovine proizvoda plaćaju definisani iznos depozita za ambalažu, koji im se vraća prilikom povrata ambalaže. Ovim pristupom iskorišćena ambalaža ne predstavlja otpad koji zagađuje okolinu, već resurs koji se dalje koristi i dugoročno dovodi i do smanjenja troškova nabavke novih sirovina za pakovanje.

Prepoznajući odgovornost u sprovođenju, primeni i promociji principa cirkularne ekonomije i unapređenju trenutnog sistema upravljanja ambalažnim otpadom u Srbiji, kompanija HEINEKEN Srbija je sa kolegama iz industrije osnovala Asocijaciju proizvođača pića (APP), čiji je jedan od osnovnih ciljeva upravo uvođenje adekvatnog depozitnog sistema u Srbiji, koji se zasniva na određenim dogovorenim načelima za uspostavljanje dugoročnog uspešnog sistema na zdravim osnovama, a koja su se kroz prethodnu praksu drugih zemalja pokazala kao najbolja.

Na ovaj način želimo da kroz zajednički rad i uvođenje dodatnog sistema za upravljanje ambalažnim otpadom budemo partneri Ministarstvu i implementiramo sistem, koji na početku zahteva dosta truda, razgovora sa svim zainteresovanim stranama, temeljnu pripremu i planiranje, veću kompleksnost i visoke troškove, ali koji dugoročno dovodi do mnogo većih benefita kako za građane tako i za zajednicu u kojoj poslujemo.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

 

Izvor: BIZLife Magazin

Foto: Stefan Jovanović / BIZLife

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE