EEA sistem, EU, aerodrom, kontrola, pasoš

Zbog novih kontrola u EU ljudi kasne na letove – da li osiguranje pomaže?

Uvođenje novog sistema kontrole ulaska i izlaska iz Evropske unije (Entry/Exit System – EES) već izaziva probleme na aerodromima, a pojedini putnici su zbog dugih zadržavanja na granici čak i propustili svoje letove. Iako takvi slučajevi još nisu masovni, stručnjaci upozoravaju da bi ih u narednom periodu moglo biti sve više.

Novi digitalni sistem EES počeo je postepeno da se uvodi u oktobru. Na aerodromima gde je tehnologija već aktivna, putnici iz Ujedinjenog Kraljevstva, SAD-a i drugih zemalja van EU, kojima nije potrebna viza, obavezni su da na posebnim kioscima ostave biometrijske podatke.

Putovanja nikad komplikovanija: Nove takse, kontrole i zabrane širom Evrope

Kako se putnici po prvi put susreću sa novim procedurama, formiraju se dugi redovi, što već sada izaziva kašnjenja. U pojedinim slučajevima ona su dovela do propuštanja konekcija i letova. U narednim mesecima sistem će biti uveden na sve više aerodroma, a plan je da do 10. aprila 2026. godine bude u potpunosti operativan na svim šengenskim granicama.

S obzirom na to da se očekuje dodatno opterećenje tokom sezone odmora, mnogi putnici se s pravom pitaju – koja su njihova prava ako zbog novih graničnih kontrola zakasne na let?

Prava putnika ako zbog EES-a propuste konekciju

Putnici iz zemalja van EU koji presedaju na aerodromima unutar Unije mogu biti podvrgnuti EES proverama. Oni koji samo tranzitiraju ka destinacijama van Šengena ne prolaze novi sistem, ali putnici čija je krajnja destinacija u EU moraju da obave graničnu kontrolu.

Iako retko, već je zabeleženo da su putnici zbog dugog čekanja na granici propustili naredni let. U takvim situacijama, putnici su zaštićeni evropskim propisima i međunarodnim pravilima o pravima putnika.

EEA sistem, EU, aerodrom, kontrola, pasoš

Foto: Freepik/EyeEm

Ako ste kupili takozvanu „povezanu kartu“ (through ticket), avio-kompanija je dužna da vas prebaci na prvi naredni raspoloživi let do odredišta. Dok čekate, kompanija mora da obezbedi obroke, prevoz, kao i smeštaj ako je neophodno noćenje.

Međutim, ova zaštita važi isključivo ako su svi letovi kupljeni u okviru jedne rezervacije. Putnici koji su sami kombinovali letove, takozvani „self-transfer“, odgovorni su sami za ponovno bukiranje ako propuste konekciju – čak i ako su karte kupljene kod iste avio-kompanije.

Da li putno osiguranje pokriva propušten let zbog EES-a?

Prema istraživanju sajta za upoređivanje osiguranja Squaremouth, propuštene konekcije putnike u proseku koštaju oko 458 dolara (oko 390 evra) po putovanju, kroz neplanirane troškove iz sopstvenog džepa.

Stručnjaci savetuju putnicima da se pre puta detaljno informišu kod svoje osiguravajuće kuće. Važno je znati da propušten let zbog nedovoljno planiranog vremena za presedanje najčešće nije pokriven polisom putnog osiguranja.

„Najbolje je da se unapred računa na moguća kašnjenja i da se planiraju duža zadržavanja između letova, posebno prilikom presedanja u Evropi“, navode stručnjaci. Takođe se preporučuje kupovina fleksibilnih ili refundabilnih karata, kao i čuvanje dokumentacije o kašnjenjima.

U nekim drugim situacijama – poput loših vremenskih uslova ili kašnjenja izazvanih od strane avio-kompanije, osiguranje može pružiti zaštitu, ali to zavisi od konkretne polise.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER

Izvor: BIZLife/K. J.

Foto: Freepik

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE