
Zašto samo trećina kompanija u Srbiji koristi AI? Kosta Andrić o razlozima i rešenjima
”Svega 34 odsto kompanija u Srbiji je koristilo AI u svom poslovanju i to su uglavnom bili probni i pilot projekti”, rekao je za BIZLife Kosta Andrić, izvršni direktor ICT Hub-a, povodom najnovijeg istraživanja o Primeni veštačke inteligencije u kompanijama, koje je ICT Hub sproveo u saradnji sa Srpskom asocijacijom menadžera (SAM) i Represent Communication. Andrić smatra da je saradnja privatnog sektora, startapa i javnih institucija ključna za unapređenje i implementaciju veštačke inteligencije u poslovanje.
- Koji su najvažniji nalazi najnovijeg istraživanja o primeni veštačke inteligencije u kompanijama koji Vas posebno iznenađuju ili ističu trenutnu poziciju Srbije u primeni veštačke inteligencije?
Veštačka inteligencija je kod nas još uvek u ranoj fazi primene. Svega 34% kompanija u Srbiji je koristilo AI u svom poslovanju i to su uglavnom bili probni i pilot projekti. Postoji i ozbiljan jaz u tehnološkoj spremnosti među različitim industrijama i preduzećima različitih veličina. U sektorima informacija i komunikacija, čak 60% firmi koristi AI, ali u tradicionalnim industrijama, poput prerađivačke, primena je na veoma niskom nivou, iako verujemo da je potencijal ogroman. Takođe, velike kompanije se znatno više strateški bave veštačkom inteligencijom nego male.
Meni je posebno značajan nalaz da samo 20% kompanija koje koriste AI planira i obuke za zaposlene. Postavlja se pitanje pripremljenosti ljudi za rad u AI okruženju. Takođe, disruptivni uticaj AI na ljudske resurse prijavilo je samo 5% kompanija. Možemo da pretpostavimo da većina preduzeća koristi AI u ograničenom kapacitetu, bez većih organizacionih promena.
Takođe je zanimljivo i to što skoro 60 odsto kompanija koje trenutno ne koriste AI uopšte ne razmišlja o takvim projektima, a jedva trećina ostavlja mogućnost za buduće takve inicijative. Očigledno, mnoge ova tehnologija još uvek nije uverila da može da im donese neke koristi. Meni lično to govori da je za njih AI još uvek stvar percepcije, a na tome može da se radi.
- Koje su najčešće prepreke pri integraciji AI rešenja u domaćem poslovnom ekosistemu?
Kvalitet podataka je jedan od glavnih problema – nedostatak, loša struktura, nepostojanje standardizacije. Ozbiljan problem je i manjak stručnjaka za mašinsko učenje i analitiku podataka, posebno za mala i srednja preduzeća. Nije mali izazov ni integracija AI rešenja sa postojećim sistemima, gde se kompanije često suočavaju sa tehničkim i logističkim komplikacijama. Za manje firme, ključne su i finansije – troškovi razvoja i implementacije. Kad se sagledaju ove prepreke, jasno je da za većinu, ne samo za velika preduzeća, AI traži strateški pristup, a to uključuje i obuke, optimizaciju infrastrukture i podršku u vidu subvencija ili investicija.
- Zašto je primena AI tehnologija u tradicionalnim industrijama poput prerađivačke i dalje na tako niskom nivou, uprkos potencijalu koji te industrije poseduju?
U pitanju je kombinacija strukturalnih i operativnih izazova. Nizak nivo digitalizacije i automatizacije otežava uvođenje naprednijih tehnologija. Ne pomaže ni složenost proizvodnih procesa i zastareli sistemi. Teško je u takvo okruženje integrisati AI rešenja. a, o tome kako tehnologije mogu da pomognu u bržem i boljem donošenju odluka.
- Kakvu podršku ICT Hub planira pružiti malim i srednjim preduzećima kako bi im olakšao implementaciju AI rešenja?
Sveobuhvatnu. Ideja je da im olakšamo razumevanje i implementaciju u poslovanje. Edukativni programi su tu da razviju neophodne veštine za korišćenje AI alata, a kao konsultanti im možemo pomoći da prepoznaju svoje prilike i razviju i primene strategije za integraciju. Iskustvo nas uči da treba krenuti od malih pobeda i jasnih poslovnih ciljeva, pa odatle krenuti i graditi znanje i poverenje za šire i više.
Veštačku inteligenciju koristi svaka treća kompanija u Srbiji
- Istraživanje ste sproveli u saradnji sa Srpskom asocijacijom menadžera (SAM) i Represent Communication kompanijom. Kako ocenjujete tu saradnju?
Za uspeh istraživanja, saradnja sa Srpskom asocijacijom menadžera (SAM) i Represent Communications bila je od suštinskog značaja. Njihova podrška je pomogla u identifikaciji relevantnih kompanija za uzorak, čime je osigurana reprezentativnost rezultata. Bila je to ona vrsta sinergije različitih aktera na koju mislimo kada pričamo o unapređenju AI ekosistema u Srbiji.
- Na koji način planirate podstaći kompanije koje još uvek nisu uvele AI tehnologiju da započnu svoj put ka digitalizaciji?
Kroz konkretne korake i demonstraciju prednosti. Na primer, velika većina kompanija koje su implementirale AI beleže povećanje efikasnosti u poslovanju. Hajde da pričamo o tome, da povećamo svest, da pomognemo kompanijama da prepoznaju šanse koje AI može da im donese.
Tu smo i da obezbedimo prilike za povezivanje sa AI startapima, koji nude prilagođena rešenja. U tradicionalnim industrijama, to je možda i jedini put. Kroz saradnju sa javnim i privatnim sektorom, radimo i na tome da kompanijama olakšamo prve korake ka digitalizaciji. Cilj nam je da im pokažemo kako AI može da transformiše čak i tradicionalne industrije, koje i dalje imaju najveći potencijal za unapređenje.
- Kako vidite ulogu edukacije i obuka u procesu šire implementacije AI tehnologija?
Naravno, edukacija je ključna. Fokus bi trebalo da bude na razvoju veština za rad sa alatima, mašinsko učenje i analitiku podataka, uz poseban naglasak na generativnu inteligenciju i prompt inženjering.
- Kako ocenjujete potencijal saradnje između privatnog sektora, startapa i javnih institucija u unapređenju AI ekosistema u Srbiji?
Ako želimo privredu zasnovanu na znanju i razvoj održivog i inovativnog AI ekosistema u Srbiji, ta saradnja je najvažnija. Kad govorimo o povezivanju, na to mislimo. Istraživanje je pokazalo da više od pola kompanija koje koriste AI već ostvaruje vrednost kroz saradnju sa eksternim konsultantima i tehnološkim firmama.
Startapi se izdvajaju kao ključni za ubrzanje inovacija, pogotovo za tradicionalne industrije kojima su potrebna prilagođena rešenja, a rekli smo da imaju veliki potencijal za transformaciju. Javne institucije imaju svoju važnu ulogu u pružanju regulatorne podrške i finansijskih podsticaja.
Kombinacija ekspertize privatnog sektora, agilnosti startapa i institucionalne podrške je ono što je Srbiji potrebno da stvori dinamičan i konkurentan AI ekosistem, u kom onda inovacije i privredni razvoj dolaze prirodno.
- Koji su ključni benefiti koje kompanije mogu očekivati od integracije AI tehnologija, i kako ih motivisati da investiraju u razvoj ovih rešenja?
Istraživanje je pokazalo da skoro 90 odsto kompanija koje koriste AI prijavljuju veću efikasnost poslovnih procesa, a preko 80 odsto njih kaže da su unapredili kvalitet proizvoda i usluga. Ako je neko skeptičan, taj nalaz bi trebalo da je dovoljan. Automatizacija repetitivnih poslova ne samo da smanjuje operativne troškove, već i oslobađa resurse za strateški važnije stvari. Takođe, ako imate podatke za analizu, AI može da vam omogući bolje donošenje odluka. Sve to vodi ka zadovoljstvu kupaca i stvaranju konkurentske prednosti.
Što se tiče motivacije, moje iskustvo je da je već edukacija ima moć da pokrene. Početak može da bude i čitanje izveštaja i zaključaka ovog istraživanja. Drugo, odlična motivacija su i konkretni primeri uspeha drugih. Već godinama se i kod nas množe sjajni primeri saradnje korporacija i tehnoloških startapa, kompanije se transformišu, veliki inoviraju kroz saradnju sa malima, imamo rastući ekosistem. Očekujem da se isto dogodi i sa uvođenjem AI tehnologija. Ko zna šta se sve dešava u tih 34% kompanija u Srbiji, koje već koriste AI? Svet je pun primera, lako je pronaći.
Za podizanje svesti i motivaciju su ključne obuke i radionice koje demonstriraju stvarne primene AI, ali takve koje će pokazati i da se to isplati kao investicija. Pomoći će i prilagođena rešenja iz startapa, i pristup subvencijama i javnim podsticajima.
ICT Hub može da pomogne kroz svoje programe i kroz ekosistem. Na kraju, kompanije dođu do toga da je potrebno da isprate promene i adaptiraju se, na dobrobit poslovanja, zaposlenih i korisnika. To je prava motivacija.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife/Nemanja Kuč
Foto: Privatna arhiva