
„Zastareli sistemi moraju u penziju, a opterećujuća birokratija u istoriju“
Mobilno bankarstvo je prešlo u prvi plan zbog zatvaranja filijala tokom pandemije, ali njegova suštinska privlačnost je što nam omogućava da se pobrinemo za sve vrste finansijskih zadataka – kad god to poželimo i gde god da se nalazimo
Bankarska industrija je u digitalnoj „trci u naoružavanju”. Za tradicionalne banke onlajn i mobilni kanali postali su veoma važni, ako ne i važniji od filijala i bankomata. Prema podacima Narodne banke Srbije, broj korisnika elektronskog bankarstva se ove godine povećao za 12 odsto, a broj korisnika mobilnog bankarstva za 33 odsto, u odnosu na prethodnu godinu.
Pandemija je dovela do ogromnog porasta digitalnog plaćanja i mobilnog bankarstva, što je, zauzvrat, stvorilo veliku potražnju korisnika za inovativnijim uslugama. Ipak, kako saznajemo od Marije Popović, članice Izvršnog odbora Mobi Banke, digitalizacija bankarstva ima dublje korene i neće usporiti sa završetkom kovid pandemije.
- Šta sve podrazumeva digitalna transformacija bankarstva?
Digitalna transformacija je kompletno preispitivanje svakog aspekta rada banaka, koje će usluge podići na fundamentalno viši nivo. Ilustrovaću vam to na jednom praktičnom primeru. Do sada je u Mobi banci realizovano preko 100 hiljada potpuno onlajn kredita. Naravno, mi primarno jesmo digitalna banka, ali je to doskoro delovalo nezamislivo.
Donedavno smo sve papire za izdavanje kredita morali da skupljamo „pešaka”, u komplikovanom procesu koji je zahtevao puno vremena i strpljenja.
Ali sada, uz uslugu eUprave „Moji podaci za banku”, sve potrebne podatke za izdavanje keš kredita, kartica ili dozvoljenog minusa možemo da prikupimo i prosledimo banci po svom izboru – potpuno automatski i digitalno.
„Moji podaci za banku” odličan je primer toga da bankarstvo ide u korak sa vremenom i menja svet nabolje. Za jako kratak period više od 1000 ljudi nam je digitalno poslalo svoje podatke i izdali smo više od 1200 kredencijala za registrovanje na eUpravu.
- Zbog čega je došlo do ove digitalne revolucije bankarstva?
Verujem da je to bilo nužno. Nove platforme za prevoz, hranu, striming servisi… sve je postalo dostupno na jedan klik. Zašto ne bi bilo i bankarstvo! Mobilno bankarstvo je prešlo u prvi plan zbog zatvaranja filijala tokom pandemije, ali njegova suštinska privlačnost je što nam omogućava da se pobrinemo za sve vrste finansijskih zadataka – kad god to poželimo i gde god da se nalazimo. Telefoni su nam u svakom trenutku nadohvat ruke, a mobilno bankarstvo nam omogućava da platimo račune preko QR koda, prebacimo novac na račun ili čak podignemo kredit, u bilo koje vreme dana ili noći. Imate banku u džepu – i sve to bez gužvi i vraćanja sa šaltera zato što vam „fali još jedan papir”. Zaista ne postoji ništa što ne možete da uradite brže ali podjednako efikasno iz udobnosti doma. Upravo to je novi nivo do kog smo došli zahvaljujući digitalizaciji, nakon čega je teško vratiti se na status kvo.
- Šta novo možemo da očekujemo na tržištu bankarstva u budućnosti?
Tempo promena će nastaviti da se eksponencijalno ubrzava, kao što je slučaj i sa drugim novim tehnologijama. Jedan od glavnih razloga za to je rastuća konkurencija za banke od strane startapa finansijskih tehnologija (FinTech). Troškovi će morati da budu smanjeni, zastareli sistemi penzionisani, a opterećujuća birokratija poslata u istoriju.
Takođe, okosnica zdravog bankarskog tržišta u budućnosti jeste regulativa Narodne banke. To se najbolje pokazalo u vreme ove najgore pandemije. Guverner i njen tim su promišljenom strategijom usvojili, a zatim nedavno i produžili mere koje su zaštitile srpsku privredu od uticaja krize, ali u isto vreme olakšale bankama da omoguće mikrokreditiranja po meri digitalnog doba.
Na kraju, banke će morati da postanu bolje u svom ključnom zadatku posrednika u ekonomiji. Kao prva digitalna i mobilna banka u regionu, mi smo, u saradnji sa Telenorom, od 2014. godine do sada kreditirali kupovinu više od 750 hiljada savremenih uređaja u iznosu od 228 miliona evra. To je naš najmasovniji proizvod, za koji verujemo da je dodatno podstakao dalju digitalizaciju. Na sličan način će svaka banka uskoro morati da pronađe svoju nišu, kako bismo svi zajedno otišli korak dalje i otvorili vrata za bankarstvo koje je društveno odgovorno.
- Kada smo kod društvene odgovornosti, jedan od stubova Mobi banke je koncept „humanog bankarstva”. Možete li nam reći nešto više o tome?
Humano bankarstvo je postojanje svesti da ono što mi radimo predstavlja mnogo više od upravljanja novcem, kao i da naše akcije imaju direktan uticaj na celo društvo. Zato se trudimo da doprinesemo blagostanju zajednice u kojoj poslujemo kroz inovacije koje olakšavaju živote ljudi, ali i kroz filantropiju i poštene prakse zapošljavanja.
Ponosni smo što tokom pandemije nismo otpuštali ljude. Naprotiv, zaposlili smo preko 130 ljudi za godinu dana, i to većinom žena.
Posebno mi je drago da, pored korporativne odgovornosti, naši zaposleni imaju ulogu u osmišljavanju inovativnih akcija. Jedna od njih je prikupljanje preko 300 hiljada dinara pomoći za Fondaciju „Budi human” u akciji „Kilometar poruka”.
Izvor: BIZLife Magazin