Veština, trud ili sreća: Šta je važnije?
Na televiziji ili u novinama često možemo čuti životne priče mnogih uspešnih ljudi. Veliki broj ovih ljudi će priznati da je put do uspeha trnovit i da je za njega potrebno vredno i predano raditi. Ali, koliku ulogu sreća ima u uspehu? Rik Smit (Ric Smith), američki preduzetnik, pisac i motivacioni govornik pokušao je da odgovori na ovo pitanje za časopis Forbs (Forbes).
Mladi preduzetnik je napravio jednostavnu aplikaciju i brzo prodao svoju kompaniju za milijarde dolara. Običnom menadžeru je dato unapređenje i neočekivano se penje na vrh velike kompanije? Puka sreća? Jedinstvena veština? Napor koji se isplatio? Ili, najverovatnije, sve navedeno.
„Godinama sam imao burnu vezu sa srećom. Kao i mnogi, želim da verujem da se ishodi u životu mogu kontrolisati. Započeo sam svoju prvu knjigu rečenicom da većina ljudi misli da je uspeh rezultat sreće ili krađe i onda sam tokom cele knjige pokušavao da ubedim čitaoca da to nije tačno. Međutim, od kad sam napisao te reči pre više od deset godina iskusio sam mnogo stvari koje se vrlo lako mogu svrstati pod sreću. Započeo sam brojne poslove sa malo ili nimalo kapitala i svi do jednog su bili, ako ništa, umereno uspešni. Iznenađujuće, moja prva kompanija Vorld 50 (World 50) , je bila najuspešnija od svih. Započeo sam da radim na njoj sa vrlo malo preduzetničkog iskustva, vrlo malo kontakata i bez novca. I uprkos svemu tome, kompanija je sve do danas nastavila brzo da raste i razvija se. Sada sam uveren da je uspeh rezultat kako namerne akcije i veštine i jake doze sreće – upravo tim redom.“
Kako bi objasnio svoju teoriju da je za uspeh potreban i rad i sreća Smit uzima za primer preduzetnike i piše: „Pogledajmo prvo preduzetnički uspeh. Dok nove poduhvate prati neizvesnost i nesigurnost, faza ’lansiranja’ startapa je iznenađujuće laka za kontrolisanje. Razlog zbog kojeg je to tako je zato što je lansiranje uspešnog biznisa retko plod sjajnog uvida u proizvod – pre je uspeh razultat sjajnog uvida korisnika. Inicijalna faza novog biznisa nije potraga za odgovorima, nego potraga za problemom. Šta muči potrošača, a još ne postoji rešenje za to? Na kraju, lansiranje biznisa sa minimalnim ulaganjem znači sposobnost da se definiše problem tako dobro da potrošači žele da plate proizvod kako bi ga otklonili.“
„Dobre vesti su te što se nalaženje tačne problematične tačke vrlo lako može predvideti. Ovaj pristup su detaljno razradili Stiv Blank (Steve Blank) i Erik Rajs (Eric Reis) i nazivaju ga Lin startap (Lean Startup). Ako se tokom vremena primenjuje kako treba uspešno se mogu predvideti tačne „bolne“, odnosno problematične, tačke na tržištu.“
„Toliko o stvarima koje možemo kontrolisati. Sada je red na sreću. Da li ste bili dovoljno srećni da identifikujete bol koji predstavlja veliku šansu za biznis? Da li će izdržati snažan poslovni plan? Da li će se tržište kretati u vašem pravcu u pravo vreme? Odgovori na ova pitanja će predvideti konačnu cenu i potencijalnu veličinu novog biznisa. Po mome iskustvu, ne možete u potpunosti napraviti poslovni plan (i shodno veličinu prilike) dok niste zaista shvatili i artikulisati bol potošača koje pokušavate da rešite.“
„Šta se dešava sa korporativnim profesionalcima? Bilo bi zaista teško naći nekoga ko vam neće ukazati na brojne, značajne prekretnice koje su se desile srećom u njihovoj karijeri. Ali, pogledajte dublje i shvatićete da se većina uspešnih ljudi konstantno i ciljano stvara u dobitnu poziciju. Oni se fokusiraju na uspeh onih koji su oko njih, što stvara odanu armiju pratilaca. Oni šire svoje znanje kada god je to moguće i u pravcu najboljeg mogućeg uticaja. Oni biraju odlično iskustvo umesto odlične plate. Ovakve i druge akcije koje se mogu kontrolisati mogu izgledati beznačajno za njih, ali zajedno oni dramatično povećavaju šanse da kada se sreća pojavi, da je iskoriste na pravi način.“
Dakle, ono što je zaista bitno ako želite je da uvek radite snažno, da učite što više i da svoju pažnju usmerite ka uspešnim ljudima.
Izvor: BIZLife, Forbes
Foto: Pixabay
Piše: A. M.