
UNICEF-ov panel na KBF-u: Svako peto dete odrasta u riziku od siromaštva
U Srbiji je tek svaka 17. osoba dete, a svako peto odrasta u riziku od siromaštva. Oko 60.000 predškolaca ima razvojne smetnje i teškoće. Nasilno vaspitanje u porodici trpi skoro svako drugo dete uzrasta 1 do 14 godina. Iako 92% romske dece krene u osnovnu školu, samo 64% je i završi. Više od polovine ugrožene dece je funkcionalno nepismeno, a svaka druga devojčica iz romskih naselja se uda pre punoletstva.
I pored značajnog napretka koji je postignut u Srbiji u ostvarenju prava dece, posebno u oblastima razvoja u ranom detinjstvu, inkluzivnog obrazovanja, unapređenja mentalnog zdravlja, ova statistika ukazuje na potrebu za mnogo veću posvećenost i ulaganje u najznačajniji ljudski kapital zemlje – decu, istaknuto je na UNICEF-ovom panelu „Ko vam je važniji od mene?”
Predstavnica UNICEF-ovog omladinskog odbora, Kristina Milladinović, studentkinja treće godine Filološkog fakulteta obavestila je učesnike panela da su ključne teme koje su zaokupljale mlade tokom protekle godine bile nejednakost i nedostatak prilika za najugroženije grupe, fenomen nasilja, uključujući digitalno nasilje, kao i nedostatak veština neophodnih za pronalaženje posla.
„Omladinski odbor je posebno istakao duboku socijalnu i obrazovnu nejednakost koja pogađa najranjivije grupe, kao što su deca i mladi sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, romska deca, deca iz ruralnih područja i deca koja žive u siromaštvu. Nedostatak prilika za ove grupe čini ih marginalizovanim i sprečava ih da ostvare svoj pun potencijal. Pošto često nisu dovoljno zastupljeni u obrazovnim sistemima ili na tržištu rada, u riziku su od dugoročne isključenosti”, rekla je Kristina.
Obavestila je da čak 90% mladih anketiranih putem UNICEF-ove U-Report platforme veruje da je praktično radno iskustvo ključno za njihov karijerni razvoj, kao i da više od 86% anketiranih veruje da će im biti potrebna dodatna obuka ili obrazovanje kako bi napredovali u karijeri. Naglasila je značajnu ulogu poslovnog sektora u pružanju podrške mladim ljudima u njihovom karijernom razvoju.
„Poruke za obrazovne institucije i za poslovnu zajednicu su jasne: formalno obrazovanje nije dovoljno, mladi žele konkretne prilike za učenje kroz praksu, mentorstvo i da prepoznaju značaj stalnog profesionalnog razvoja“, rekla je Kristina.
Za kompanije i biznise ovo može biti i izazov i prilika. Izazov jer pokazuje da postoji ozbiljan jaz između obrazovanja i tržišta rada. Prilika da se kroz prakse, mentorstvo i programe obuke direktno utiče na razvoj talenata i osigura kvalitetna radna snaga u budućnosti.
Ipak, predstavnici vodećih kompanija u Srbiji istakli su da je ulaganje u decu i mlade najznačajnija investicija na putu ka ekonomiji visokog prinosa.
Petra Kanurić iz Infostud grupe govorila je o faktorima koji utiču na tržište rada. To su ubrzani razvoj novih tehnologija koje menjaju dinamiku rada i demografske promene koje utuču na ponudu i potražnju za zaposlenima širom sveta.
Iznela je podatke da će do 2050. godine čak 59% svetske radne snage dolaziti iz zemalja sa nižim prihodima, dok će broj radno sposobnih u razvijenim zemljama opadati. U isto vreme, do 2030. godine, očekuje se rast broja radnih mesta za oko 170 miliona, dok će 92 miliona nestati usled brzih tehnoloških promena.
„Ove promene zahtevaju stalnu prilagodljivost. Kandidati i poslodavci moraju brzo da savladaju nove veštine, a obrazovni sistem, zajedno sa državom i kompanijama, treba da sarađuju na stvaranju adekvatnih rešenja“, poručila je.
“Kroz Infostud i projekte poput Startuj Infostud, trudimo se da povežemo mlade ljude sa poslodavcima, pomognemo im da steknu neophodna znanja i podržimo njihov karijerni razvoj. Verujemo da je važno unaprediti programe kao što su plaćene prakse, mentorstva i prekvalifikacije, jer oni igraju ključnu ulogu u pripremi mladih za nove načine rada. Pozivamo sve koji mogu da doprinesu ovoj misiji da nam se pridruže, jer samo zajedničkim radom možemo obezbediti konkurentnu i održivu radnu snagu koja će biti spremna za izazove budućnosti”, istakla je Petra.
Predstavnici kompanija Nelt Grupe, Comtrade i MK Grupa, koji posluju i van granica Srbije, prepoznaju da su deca i mladi osetljivi na uticaje poslovnog sektora..
„Kroz trogodišnje partnerstvo sa UNICEF-om i investicijom od 1,3 miliona evra pružamo mladima priliku da razviju veštine koje će im omogućiti da odgovore na zahteve tržišta rada 21. veka. Cilj je da 30.000 dece i mladih na tržištima Srbije, Bosne i Hercegovine, Severne Makedonije i Angole stekne digitalne veštine i znanje o zelenoj agendi, kako bi uspešno odgovorili izazovima koji su ispred njih. Naše inicijative već donose konkretne promene i ponosni smo što zajedno sa UNICEF-om globalno gradimo temelje za održivu budućnost“, istakao je Marko Milanković, menadžer korporativnih komunikacija Nelt Grupe.
„Projekat unapređenja digitalnih veština za mlade u Srbiji nastao je iz želje da se mladima u našoj zemlji omogući dodatno neformalno obrazovanje, kako bi se što lakše pripremili za tržište rada koje je danas jako izazovno i promenljivo. Pažnju smo usmerili ka marginalizovanim i osetljivim grupama mladih, jer smatramo da je njima podrška najpotrebnija. Strategija grupacije je kontinuirano ulaganje u obrazovanje, a u projekte koje pokrećemo ulažemo naše najvrednije resurse – znanje, stručnost, i iskustvo“, rekla je Anja Aleksić iz Comtrade Grupe i članica Poslovnog Saveta UNICEF-a u Srbiji.
Naglasila je da su za održivost ovakvih projekata i njihov uspešan ishod mnogo važniji istrajnost i kreativnost u rešavanju problema od materijalnih resursa i da je saradnja vladinog, nevladinog i privatnog sektora od nemerljivog značaja, „jer samo udruženi možemo da utičemo na pozitivne promene u društvu“.
„Comtrade grupa, od svog osnivanja a sada i još intenzivnije u saradnji sa UNICEF-om, podržava brojne programe i inicijative, u cilju perspektivnije i bezbednije budućnosti naše dece i omladine. Pilot projekat pokrenut pre dve godine za prekvalifikaciju roditelja dece sa smetnjama u razvoju i invaliditetom je primer kako jedna kompanija može da ostavi trag i korsiti svoje znanje i stručnost za dobrobit šire zajednice. Mi smo jednu grupu tih roditelja prekvalifikovali da budu Q&A testeri i da se na taj način vrate na tržište rada, jer je to zanimanje koje otvara vrata i ka stranim kompanijama sa radom od kuće. Bitno je da proširimo svoje vidike i da resurse koje imamo uposlimo i za rešavanje nekih ključnih društvenih problema “, rekla je Anja Aleksić.
,,MK Group u svom fokusu društvene odgovornosti ima decu i mlade i do sada smo darivali više od 50 miliona evra. Naša kompanija nije orijentisana samo na profit, već i na doprinos društvenoj zajednici jer poslujemo u Srbiji, Crnoj Gori, Hrvatskoj i Sloveniji. Naši zaposleni prepoznaju važnost rada u kompaniji koja brine o ljudskim potrebama i njihovi stavovi i osećanja su posebno važni za nas”, rekao je Jovan Purar, direktor sektora pravnih i opštih poslova MK Group.
Zaključak učesnika panela je da za stvaranje boljih, inkluzivnijih i produktivnijih društava ne postoji ništa važnije od javno-privatnih partnerstava i doslednih aktivnosti. Zato je neophodno osigurati pravedne i jednake šanse za svako dete i mladu osobu da dobije punu podršku, znanja i veštine da može da ostvari svoje pune potencijale.
Politike odgovornog poslovanja sa fokusom na decu i mlade treba da budu važna strategija za uspešnost samog poslovanja.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife