
Ugovore ne čitamo, garancije bacamo, a tražimo zaštitu potrošačkih prava
Mnogi potrošači u Srbiji ne koriste svoja prava zbog neznanja, nestrpljenja ili poverenja u prodavce i banke. Nedovoljno informisanje i impulsivne odluke često dovode do finansijskih gubitaka i problema s reklamacijama. Stručnjaci ističu da je ključ u edukaciji i pažljivom proučavanju ugovora i ponuda.
Prava postoje, ali ih treba znati i koristiti. Planiranje, istraživanje i upornost mogu pomoći potrošačima da donesu bolje odluke i zaštite svoje interese. To se posebno odnosi na kupovinu roba i usluga, ali i na finansijske proizvode, gde je neinformisanost možda i najizraženija.
„Potrošači najviše propuštaju svoju šansu za zaštitu prava jer jednostavno nisu dovoljno upoznati sa pravima koja im pripadaju. Mnogi ne znaju da imaju pravo na reklamaciju, raskid ugovora ili način na koji mogu da se žale na nepoštene poslovne prakse. Često ne razumeju ni sve obaveze koje pružaoci usluga imaju prema njima, pa ne prepoznaju kada su im ta prava uskraćena“, objašnjava Vladimir Vasić, finansijski konsultant.
Na sličan problem ukazuje i Marka Dragić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS), posebno kada su u pitanju bankarske usluge: „Većina klijenata banaka žuri da uzme novac, a ne pročita ugovor. Takođe, ne znaju da Zakon o zaštiti korisnika finansijskih usluga omogućava da se u roku od dve nedelje predomisle i vrate bankarski proizvod. Banka ne daje kredit, ona ga prodaje, a ljudi nemaju naviku da traže više ponuda i cenjkaju se.“

Foto: freedomz/Freepik
Iako su neznanje i nestrpljenje glavni razlozi zbog kojih potrošači ne koriste svoja prava, Vasić dodaje još jedan faktor – poverenje: „Mnogi veruju da je postupak reklamacije previše komplikovan ili dugotrajan i zato odustanu. Drugi jednostavno misle da neće ništa postići, pa ne preduzimaju ni prvi korak.“
Dragić dodaje da finansijska pismenost igra veliku ulogu: „Ako ne razumete ugovor, pitajte bankara ili konsultanta. Problem je što su ljudi navikli da donose odluke impulsivno, bez istraživanja i provere, što ih kasnije može skupo koštati.“
Dešava se i da potrošači zatraže pomoć kada je već kasno, naglašava Vladimir Vasić i pojašnjava: „Često nam se obraćaju tek kada su istekli zakonski rokovi za reklamaciju ili nakon potpisivanja ugovora koji nisu pročitali ili razumeli. Naš zadatak tada nije samo da im pomognemo, već i da ih edukujemo kako sledeći put ne bi napravili istu grešku“.
Oba sagovornika saglasna su da se kvalitetna odluka donosi uz informisanje i strpljenje. „Uzimanje bankarskog proizvoda je kupovina, i kao svaka druga kupovina, zahteva istraživanje. Treba uporediti ponude, postavljati pitanja i doneti odluku hladne glave„, naglašava Dragić.
„Bitno je da potrošači prepoznaju da su aktivni učesnici u procesu – što su informisaniji, to je manja šansa da budu oštećeni.“ – zaključuje Vladimir Vasić.
Prava potrošača su jasno definisana, ali se često ne koriste zbog neinformisanosti i brzopletosti. Ključ za izbegavanje grešaka je edukacija, analiza ponuda i promišljeno donošenje odluka. Potrošači treba da se informišu, postavljaju pitanja i koriste dostupne mehanizme zaštite kako bi osigurali najbolju uslugu i izbegli finansijske gubitke.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife/B.D.
Foto: bugphai/Freepik