
Tri toksične fraze koje dobri šefovi nikada ne koriste: Rečenice koje uništavaju samopouzdanje
Neki šefovi umeju da motivišu zaposlene konkretnim savetima i konstruktivnim povratnim informacijama. Drugi, međutim, biraju pasivno-agresivan pristup i toksične fraze koji, gotovo uvek, donosi više štete nego koristi, kaže istraživač liderstva i poslovnog okruženja, Zak Merkurio (Zach Mercurio).
Loši menadžeri, prema njegovim rečima, često koriste sledeće tri toksične fraze:
-
„Nemoj da zaboraviš da si zamenljiv.“
-
„Niko neće doći da te spasi.“
-
„Moraš da se dokažeš.“
„Još uvek kruži ta stara izreka među menadžerima: ‘Nemoj da misliš da si nezamenljiv. Uvek možemo da nađemo nekog drugog.’ Mislim da je to jako nezdravo,“ kaže Merkurio, autor knjige The Power of Mattering i viši saradnik Centra za smisao i svrhu na Državnom univerzitetu Kolorada.
Kada šefovi koriste ove fraze, ili ih formulišu drugačije, ali sa istom porukom, oni verovatno žele da podstaknu zaposlene da se više trude i daju maksimum. Međutim, poruka često deluje kao pretnja i izaziva strah, objašnjava Merkurio.
„Kada se ljudi osećaju zamenljivo, oni se i ponašaju tako. Ne angažuju se, ne daju sve od sebe. Zapravo ulažu manje truda. Na taj način im rušite samopouzdanje, osećaj vrednosti i sposobnosti koje su im potrebne da bi napredovali“, objašnjava za Cnbc.
Znate li ko su „korporativne psihopate“? Svaki peti šef je kao iz trilera
Kako onda zaista motivisati zaposlene?
Umesto zastrašivanja, pokušajte sa postavljanjem ambicioznih, ali dostižnih ciljeva. To je metoda koju koristi Lisa Su, direktorka milijarderske kompanije za proizvodnju čipova AMD.
„Ljudi su zaista motivisani velikim ciljevima,“ izjavila je za Time. „Strategija ‘hajde da budemo samo malo bolji’ zapravo motiviše manje.“
Ako primetite da neki zaposleni ima poteškoća u radu, umesto odmah pretnji ili formalnih mera, sedite i razgovarajte sa njim o očekivanjima i izazovima. Merkurio ističe da se nekada pokreće plan za poboljšanje učinka, a da prethodno zaposleni uopšte nisu dobili stvarnu podršku ili otvorenu komunikaciju sa nadređenima.
Umesto da šaljete poruku „zamenljiv si“, pokušajte sa: „Želim da uspemo zajedno. Hajde da vidimo šta ti je potrebno da bi bio bolji u svom poslu.“
Šta ako vaš šef koristi ovakve fraze?
Ako se suočite sa ovim tipom komunikacije, Merkurio savetuje da zabeležite šta je rečeno, u kom kontekstu i kako je to na vas uticalo. Zatim razgovarajte sa šefom na ličnom nivou: „Kada sam to čuo, osećao sam se obeshrabreno. Želim da dam svoj maksimum, ali teško je kada imam osećaj da sam zamenljiv.“
Ukoliko se ponašanje ne promeni, sledeći korak može biti obraćanje HR-u.
„Takođe je korisno da se okružite kolegama ili liderima u drugim sektorima koji vas podsećaju da vredite. To ponekad može napraviti veliku razliku,“ zaključuje Merkurio.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: Freepik/EyeEm