
Temu i Shein se okreću ka Evropi: Evo šta to znači za nas
Kako Temu i Shein trpe posledice tarifa u SAD, ove kompanije sve više usmeravaju pažnju ka Evropi, gde im je prodaja u maju porasla, pokazuju podaci o potrošačkim trendovima kompanije Consumer Edge.
Međutim, stručnjaci upozoravaju da će kineske platforme za budžetsku kupovinu i u Evropi naići na regulatorne prepreke. Potrošnja američkih potrošača na Temu pala je za oko 36% u maju u poređenju sa istim mesecom prošle godine, dok je na Sheinu pala za 13%, prema podacima Consumer Edge-a.
Pomeranje fokusa ka Evropi
Zbog nepovoljnih trgovinskih politika, Temu i Shein sve više usmeravaju svoj biznis ka Evropi. Ipak, možda ih tamo ne očekuje topla dobrodošlica.
U poslednjim nedeljama, protiv obe platforme podnete su žalbe u EU, optužujući ih za nepoštene poslovne prakse. Istovremeno, EU priprema uvođenje nove jedinstvene carinske takse od dva evra na male pakete koji su do sada bili oslobođeni carine – a koje upravo Temu i Shein najčešće šalju.
Stručnjaci smatraju da bi ovo mogli biti loši znaci za platforme, koje su već pretrpele udarac zbog ukidanja izuzeća za carinu na male pošiljke u SAD u maju, uz nove dažbine od čak 54%, odnosno 100 dolara za pakete poslati poštom.
– Kako se regulatorni i trgovinski pritisci u SAD-u pojačavaju, Temu i Shein sve više vide Evropu i Veliku Britaniju kao ključna tržišta za rast – rekao je Anand Kumar, zamenik direktora istraživanja u Coresight Researchu za CNBC.
Ipak, dodaje da kompanije već nailaze na slične regulatorne prepreke i u Evropi i Velikoj Britaniji, kao što je to bio slučaj u SAD-u.
– Predložena taksa EU od dva evra nije samo simboličan namet – to je strateški regulatorni potez sa ciljem da se zaustavi nekontrolisani rast ultra-jeftine prekogranične e-trgovine, i mogla bi značajno promeniti način poslovanja Temua i Sheina u naredne dve do tri godine – objašnjava Kumar.
Temu i Pošta Srbije sklopili strateško partnerstvo za unapređenje usluga dostave
Rast u Evropi
Temu i Shein povećali su budžet za oglašavanje u Evropi, posebno u Ujedinjenom Kraljevstvu i Francuskoj, prenosi Rojters. Ovaj potez odražava njihovu sve veću orijentaciju ka tim tržištima.
Podaci Consumer Edge Researcha, zasnovani na uzorku transakcija putem platnih kartica, pokazuju da je potrošnja na Temu u SAD pala za 36% u maju, dok je kod Sheina zabeležen pad od 13%. Deo tih korisnika se, prema podacima, okrenuo tradicionalnim robnim kućama i poznatim modnim brendovima brze mode.
S druge strane, suprotan trend zabeležen je u Evropi: u EU je potrošnja porasla za 63%, dok je u Velikoj Britaniji porasla za 38%. Shein je zabeležio rast od 19% u EU i 42% u UK. Za Temu, posebno veliki rast zabeležen je u Francuskoj, drugoj najvećoj ekonomiji u Evropi.
Kako bi iskoristili ovaj zamah, Temu i Shein ubrzano šire poslovanje širom Evrope – povećavaju kapacitete skladišta, uvode lokalizovane modele poslovanja i značajno ulažu u digitalno oglašavanje u ključnim tržištima poput UK, Francuske i Nemačke.
– Ovo širenje nije samo oportunističko – ono predstavlja strateški zaokret u viziji daljeg rasta ovih kompanija – rekao je Kumar.
– Međutim, evropsko tržište nosi svoje izazove: stroži propisi o bezbednosti proizvoda, zaštiti potrošača i fer konkurenciji znače da Temu i Shein moraju više ulagati u usklađivanje sa propisima i transparentnost – dodao je.
Stručnjaci upozoravaju da bi ovi izazovi, kao i nova potencijalna carina na male pošiljke, mogli biti samo početak dodatnog regulatornog pritiska.
Pojačan nadzor
Prema pisanju francuskih medija, nacrt zakona o borbi protiv brze mode, koji je u proceduri u francuskoj Narodnoj skupštini, revidiran je tako da direktno cilja ultra-jeftine platforme poput Temua i Sheina.
Zakon, koji je donji dom francuskog parlamenta usvojio još u martu prošle godine, ima za cilj da kazni proizvode brze mode zbog njihovog uticaja na životnu sredinu.
Istovremeno, Evropska organizacija potrošača BEUC podnela je žalbu Evropskoj komisiji protiv Sheina zbog upotrebe tzv. „mračnih obrazaca“ (dark patterns) – manipulativnih tehnika koje podstiču prekomernu potrošnju.
Komisija je još u februaru pokrenula istragu o usklađenosti Sheina sa zakonima EU o zaštiti potrošača, a u maju je zvanično pozvala kompaniju da poštuje te zakone.
BEUC je takođe podnela sličnu žalbu protiv Temua, a isto su učinile i 17 članica organizacije svojim nacionalnim telima.
Xiaomeng Lu iz kompanije Eurasia Group izjavila je za CNBC da trenutni regulatorni pritisak u EU podseća na onaj kojem su ove kompanije bile izložene u SAD.
– Temu i Shein nude pristupačna rešenja i efikasnu mrežu snabdevanja, što ih čini konkurentnim u svetu brze mode. Međutim, njihove radne prakse i standardi po pitanju ljudskih prava ne moraju biti u skladu sa vrednostima tržišta poput EU i SAD – rekla je Lu.
Ona dodaje da su upravo taj sukob i globalni porast protekcionizma ključni razlozi za oštrije regulative.
U SAD-u su vlasti kritikovale Temu zbog navodnog nepoštovanja Zakona o sprečavanju uvoza proizvoda napravljenih prinudnim radom Ujgura (UFLPA), koji zabranjuje uvoz dobara proizvedenih prisilnim radom iz kineske regije Sinđang.
Prema Kumarovim rečima, i Evropa se kreće ka strožem nadzoru putem Direktive o korporativnoj dužnoj pažnji u oblasti održivosti. Zemlje članice EU imaju rok do jula 2026. da je uvedu u svoje zakonodavstvo.
Ova direktiva zahtevaće od kompanija koje posluju u EU da identifikuju i ublaže zloupotrebe ljudskih prava u svojim lancima snabdevanja, da objavljuju ekološke i održive metrike, kao i da snose pravne posledice ako ne preduzmu odgovarajuće korake.
To znači da će Temu i Shein u EU biti suočeni sa ozbiljnim zahtevima za usklađivanje. Ipak, Evropa i dalje ostaje atraktivna prilika za rast u svetu u kojem trgovinska pravila postaju sve stroža, zaključuje Kumar.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: Freepik