
Startapi u Srbiji bez podrške investitora: 92,5 odsto se finansira ličnim sredstvima
Čak 92,5% startapa u Srbiji finansira se iz ličnog džepa ili pozajmicama, pokazuje novo istraživanje NALED-a. Dok u Evropi ključnu ulogu u razvoju mladih biznisa imaju tzv. biznis anđeli, investitori koji pored novca nude znanje, kontakte i mentorstvo, kod nas su oni i dalje retkost.
U zemljama poput Velike Britanije, Nemačke i Francuske, sve je više tzv. „super anđela“, koji ulažu po više od pola miliona evra u startape. Kod nas, tržište još kaska. Iako trenutno u Srbiji postoji oko 750 startapa sa 6.000 zaposlenih, investitori i dalje više biraju nekretnine ili štednju nego podršku inovacijama.

Foto: Freepik/rawpixel.com
Manje od 5% domaćih startapa koristi alternativne izvore finansiranja, dok se bankarski krediti gotovo i ne koriste, svega 3% startapa ih je dobilo.
NALED-ova Ivana Bogosavljević Čikić kaže da je ulaganje u startape rizičnije, ali i potencijalno mnogo isplativije:
„Umesto da novac stoji na računu ili u stanu, pametnije je uložiti u novu ideju koja može da poraste u sledeći Airbnb ili Uber.“
Ohrabrujuće je što više od polovine domaćih startapa koristi grantove, poput onih iz programa StarTech, dok su im na raspolaganju i VC fondovi i peer-to-peer krediti. Ali, ključni problem ostaje – premalo domaćih investitora je spremno da rizikuje i veruje u potencijal domaćih inovatora.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife/K. J.
Foto: Freepik