Šta ćemo ako se sve otkaže?
Piše: Ivana Daljević, Account Director Kliping
Krajem juna OTP Banka Srbija i Olimpijski komitet Srbije organizovali su u bašti Olimpijske kuće u Beogradu „Druženje sa olimpijcima“. Kako je navedeno, to je bilo i poslednje veliko okupljanje olimpijaca pre odlaska u Japan. A da će olimpijci i stvarno ove godine otići u Japan sve je izvesnije. Uprkos negodovanju i nezadovoljstvu Japanaca što će se Olimpijske igre uopšte održati, jer se plaše posledica koje takav skup sportista (i navijača) može da izazove kada je pandemija koronavirusa u pitanju, Igara će (napokon) biti, i to prvi put u neparnoj godini.
Ali prošle godine u ovo vreme znalo se da neće. Znala je to i OTP Banka Srbija koja je već 20 godina sponzor Olimpijskog komiteta Srbije.
„Vredno smo mesecima radili na pripremi aktivnosti tokom Olimpijskih igara u Tokiju, usled odlaganja igara morali smo da reagujemo brzo i prilagodimo naš plan komunikacija, kampanja i događaja”, kaže o tom periodu Milena Mićanović, direktor za komunikacije i odnose sa javnošću u OTP Banka Srbija i dodaje:
„Preispitali smo prioritete, sagledali celokupnu situaciju i opredelili se da nastavimo sa olimpijskom kampanjom, ubeđeni da je negovanje olimpijskih vrednosti od velike važnosti u ovom neizvesnom periodu. Put do Tokija će trajati nešto duže nego što smo mislili, ali će dolazak do cilja biti trijumfalan za sve. Olimpijske igre će doći, ali postoje pobede koje su važnije i od sportskih. U tu čast, kao zahvalnost svim herojima ove krize, u maju smo pokrenuli kampanju zajedno sa partnerima iz Olimpijskog komiteta Srbije i formirali najveći i najsjajniji olimpijski krug podrške.”, rekla je ona u decembru 2020.
I zaista, kako ljudi iz komunikacija i marketinga mogu da bilo šta planiraju u današnje vreme?
„Korona je neke industrije, poput travel i ivent industrija, potpuno obrisala gumicom i mnoge kompanije stavila pred izazov da se prilagode ili nestanu čekajući da se stvari vrate u staro stanje. Tako je i za Webiz u 2020. došla prekretnica, jer nismo želeli samo da čekamo. Jedino rešenje i za nas, kao i za druge, je svakako bila digitalizacija odnosno prelazak na onlajn način poslovanja, pri čemu možemo reći da je Webiz jedan od pionira u pripremi lajv virtualnih događaja u Srbiji. Ali čak i kada smo se odlučili na to, nije postojala uobičajena praksa niti uhodan tim koji je stručan za onlajn konferencije, pogotovo ne na nivou koji Webiz zahteva, pošto stalno pomeramo granice i inoviramo. Tako da smo morali da jačamo partnerstva da bismo zajedno gradili novi model, da ulazimo u nove sfere i da stičemo nova znanja.“ izjavio je Nikola Milić, iz Webiza
Danas imamo situaciju da se sve otvara, najavljuju se festivali, koncerti, od septembra možemo očekivati i neke poslovne događaje i sada sektori komunikacija rade punom parom. Ali bez obzira na to što je situacija trenutno povoljna, to ne znači da će tako biti za koji mesec. Prošle godine u ovo vreme, pričalo se o Exitu u avgustu, Nišvillu u avgustu, pomeranju nekih festivala za septembar, preventivnim merama i sličnom, a desilo se…?
Imajući to u vidu, da li kompanije koje, na primer, razmišljaju o sponzorstvu na „Beer festu“, razmatraju da je sasvim moguće da se u avgustu taj događaj otkaže? Da li neko ko sprema korporacijsku proslavu u septembru, i već sprema prostor, spisak gostiju, pozivnice, novinare, razmišlja o tome da ako se ispune neke najave i u septembru bude još jednog talasa koronavirusa, tog događaja ne bude? Naravno da razmišljaju.
Razlika u odnosu na prethodne godine je u tome, što ljudi u komunikacijama, ali i svi oni koji rade u sektorima gde svaka situacija sa koronavirusom menja stvari, u glavi danas imaju dva scenarija. Jedan koji su uvek imali a koji se odnosi na sve aktivnosti koje se moraju sprovesti da događaj prođe u najboljem redu i napravi efekte koji su planirani. I drugi, koji je „proizvod nove normalnosti” – šta ćemo ako se sve otkaže?
U problemu su i agencije. Da li se klijentu prezentuje godišnji budžet ili na nešto kraći period? Kako u odnosu na to odrediti strategije, targete? Svi događaji, najavljeni ili nenajavljeni imaju i novu dimenziju, onu čuvenu „uz sve propisane zdravstvene mere”. Više nije u prvom planu sam događaj već i ono posle njega: da svi koji prisustvuju događaju budu i ostanu zdravi. Agencije i kompanije naučile su u prethodnih godinu dana i kakve sve mere treba preduzeti kako bi jedan događaj protekao po svim zdravstvenim standardima.
„Kako smo sticali nova partnerstva, tako smo došli u izazov sa nekim starim, pogotovo dugoročnim sponzorima, pošto iako možda njihove industrije nisu najteže pogođene, kompletna neizvesnost je promenila i njihov način poslovanja i planiranja. Neke kompanije su imale svoju viziju i verovale su da je vizija jača od korone, i ostale uz stare prijatelje, a neke su otvorile put novim poznanstvima i mogućnostima saradnje.“ nastavio je Nikola Milić. „No kao i svaka kriza, i ova se razbija poverenjem, te mi čvrsto verujemo da izlazimo iz ovih kriznih godinu dana još jači, verujemo da ćemo moći da se vratimo na uživo događaje, iako su i digitalni događaji naša nova realnost, verujemo da smo sa partnerima i sponzorima učvrstili veze, i da ćemo tako svi zajedno ponovo pomeriti granice, uživo Webiz-om u septembru 2021. u Beogradu, koji će biti nešto što do sada nije viđeno.“ zaključuje Milić.
Prethodnih godinu dana bilo je teško za one koji se bave komunikacijama, ali po svemu sudeći iz ovog perioda se nešto i naučilo. Svi se nadamo da se onaj pomenuti „drugi scenario“ neće desiti, jer bi to značilo da idemo u novi krug sa koronom.
Ali ako ga ne bude, to će značiti, pored toga da je situacija stabilna i da smo svi živi i zdravi, da će usluge komunikacija kao i sve druge povezane moći malo da odahnu.
„Živimo u vremenu u kojem se alati i kanali komunikacije konstantno menjaju i to brzinom kojom napreduju tehnologije, a to je u zadnjoj deceniji evidentnije i brže nego ikada pre. Suština komunikacije se nikada neće promeniti, a to je strategija kao osnova i dobra sadržaj. Pandemija nas je samo ubrzala i naterala na promene, brze odluke, fleksibilnost, prilagođavanje kako bismo kroz komunikaciju doprli do korisnika. Prošle godine nije bilo vremena za analizu šta će dati bolji rezultat, već su se u realnom vremenu i brzo morale donositi odluke kako bi se osigurao kontinuitet u poslovanju i zadržali korisnici, a istovremeno zadržali i zaštitili i zaposleni i korisnici. Konkretno za 2021. a verujem da će tako biti i sledećih godina, pravilo se više scenarija i planova komunikacije, uzimajući u obzir da sve ovo može da potraje i da ustvari moramo da živimo i radimo sa kovid 19 virusom još neko vreme.” Milena Avramović Bjelica, Co-Founder and Executive Director, Chapter 4 Communications Consulting
„Korona je veoma uticala na celu ritejl industriju. Reč planiranje je stavila u prošlo vreme i naglasila sposobnost brzog prilagođavanja promenama. Kada su u pitanju šoping centri tu je situacija još specifičnija, jer oni umrežavaju jako veliki broj partnera i zakupaca i brzina reagovanja na svaku zvaničnu meru mora se desiti u trenutku. Veliki broj aktivnosti, a tu najviše mislimo na dešavanja, morala su da se otkažu, a fokus preusmeri se na druge marketing kanale, a u najvećoj meri digitalne komunikacije. To je lančano uticalo i na veliki broj industrija, koje su bile prisiljene da se transformišu u kratkom roku i prilagode novonastalim promenama. Ali sa druge strane smatram da je cela ta situacija uticala da se razviju empatija i zajedništvo i da nas je sve naterala da još više osetimo koliko smo svi povezani kao i da uvek mora da se gleda šira slika.“ Nevena Martinović, PR and Digital Manager, Confluence Management, MPC Properties
Izvor: BIZlife magazin
Foto: Kliping