Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Biznis i umetnost: Slovenac u Srbiji kupio hektare zemlje, pa na polja doveo UMETNIKE

    Kvalitetno vino, rakija, nepregledne plantaže vinograda i polja lavande i smilja locirali su se u selo podno Suve Planine, na samo nekoliko kilometara od Niša. Tamnjanica, nadaleko poznata po autohtonim i organiskim kulturama koje se ovde gaje, stecište je i umetnika iz čitavog regiona.

    U ovom živopisnom selu, svoje mesto pronašao je i Gorazd Ćuk, Slovenac koji je ovde kupio desetine hektara zemlje i na njoj počeo da uzgaja brojne kulture. Kada je pokrenuo Tamnjanica Eko plantaže, tada ovo mesto postaje ne samo živopisna lokacija za fotografisanje brojnih turista, već i inspiracija vajarima, slikarima i ljubiteljima umetnosti.

    Ćuk u razgovoru za BIZLife otkriva kako je došao na ideju da baš ovde pokrene jednu ovakvu eko plantažu i šta ga je navelo da počne da se bavi proizvodnjom rakija i vina.

    Polja lavande, selo Tamnjanica  (BIZLife)

    „Kada sam završio jedan drugi posao onda sam želeo da se bavim poljoprivredom jer sam uvek smatrao da je to veliki potencijal i jedna od prednosti u Srbiji. Najpre sam hteo da proizvodim organsko meso i našao sam 1.700 hektara zemlje na Staroj planini, ali nisam našao radnike. Onda sam čuo da neko proizvodi smilje ovde, došao i brzo se dogovorio“, započinje svoju priču Gorazd.

    Smilje je tada, a i sada ga proizvodi Ljiljana Petrović koja je od meštana otkupila 200 hektare zemlje i na njoj počela da proizvodi organsko aromatično bilje. Ćuk je od nje otkupio 43 hektara i na toj površini krenuo da proizvodi svoje kulture. Od lavande, preko vinove loze do šljive i kajsije.

    „Od Ljiljane sam otkupio prvu zemlju i sada sam obrađujem 43 hektara zemlje. Imam lavandu, ružu, smilje, vinograde, voće, orahe. Pošto se treba približiti krajnjem kupcu, onda sam krenuo da pravim konkretne proizvode koji se prodaju, poput rakije, vina, meda, med sa zelenim orasima. Egzotične stvari koje su interesantne“, objašnjava naš sagovornik.

    selo

    Lavanda završava u Francuskoj

    Gorazd ističe i da se lavanda ovde proizvodi na organski način, te da za nju postoji kupac u Francuskoj, za ružu takođe, ali da je malo teže prodati sminje čija je cena u proteklom periodu pala.

    „Lavandu, ružu i sminje radim sa Ljiljanom, sve ostalo sam. Naša lavanda putuje za Francusku, kod drugog u svetu najvećeg trgovca IFF. Oni sve vreme prate i kontrolišu proizvodnju. Kupce za lavandu imamo, za lavandu nije problem ni radna snaga, ona se bere mašinski, problem sa radnicima je kada je ruža u pitanju“, kaže Gorazd.

    Na pitanje zašto je odlučio da svoj biznis pokrene u Srbiji, a ne u Sloveniji naš sagovornik objašnjava da je ranije poslovno već bio vezan za našu zemlju.

    „Imao sam dosta poslovnih partnera u Srbiji. Druga stvar je da se ovolike površine u Sloveniji teško dobijaju. Takođe, ovde je specifičan prostor, sa ružom vetrova koja ovde neprestano kruži. Lekovito bilje ovde dobro uspeva, vinova loza takođe, voće. Igrom slučaja sam završio ovde“, napominje ovaj Slovenac.

    Pored aromatičnog i lekovitog bilja na ovim plantažama se proizvodi i rakija i vino, a Ćuk ima i svoju destileriju „Pigmalion“, te rakije od brojnih vrsta voća.

    „Naše rakije su šampioni na mnogim takmičenjima. Kajsija je bila apsolutni šampion takmičenja u Zagrebu 2020., šljiva je bila prošle godine, loza je nagrade pobrala u Novom Sadu. Imamo u prodaju dunju, orahovaču i viljemovku“, ističe Gorazd.

    Tamnjanica – inspiracija umetnika

    Eko plantaže u Tamnjanici stecište su umetnika iz čitavog regiona. Ovi krajolici inspiracija su slikarima, vajarima, pesnicima… Umetničke kolonije se ovde često održavaju, a selo je na neki način galerija pod vedrim nebom, te se tako u poljima mogu videti brojne skulpture.

    Organizator međunarodnih kolonija je upravo Gorazd Čuk, zaljubljenik u umetnost koji je posle mnogo slikarskih likovnih kolonija organizovanih u Sloveniji, odlučio da to isto učini i u Srbiji.

     

    Прикажи ову објаву у апликацији Instagram

     

    Објава коју дели Tamnjanica_eko_plantaze (@tamnjanica_eko_plantaze)

    „Nešto slično sam radio i u Sloveniji, a kada sam video ove lepote rekao sam da je ovo kraj gde moraju dolaziti umetnici. Tako smo 2017. počeli, najpre u Šumadiji u Gornjem Milanovcu, a već sledeće godine je kuća, ovde u Tamnjanici, bila završene i počeli smo ovde da dovodimo umetnike“, kaže Gorazd.

    Naš sagovornik je za kraj podelio i vredan savet mladim preduzetnicima koji tek ulaze u biznis i nemaju znanja i iskustva.

    selo

    „Važno je da najpre znaju za koga nešto rade. Ljudi posade 20 hektara nekog voća recimo, bez pitanja za koga to rade. Mnogi zovi i kažu da bi posadili lavandu, posle nekoliko pitanja koja im postavim, kažu ‘pa to nije za mene’. Zato treba dobro prostudirati zašto i za koga nešto radiš, ko je tvoj kupac. Ne gledati šta lepo izgleda ili šta je komšija rekao. Imate savetodavne službe, treba napraviti analizu tržišta i na svaki način – što bliže konačnom kupcu“, zaključuje Ćuk.

    Ulje lavande iz srpske Provanse završava u najskupljim parfemima: Ljiljana je oživela selo na jugu Srbije

    Izvor: BIZLife/Mladen Stanković

    Foto: Remezijana YT scrn/BIZLife

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE