
Prejedanje zbog stresa: Mladi pronalaze utehu u hrani
Rezultati najnovijeg nacionalnog istraživanja o percepciji zdravlja i zdravim navikama mladih u Srbiji platforme Zdravo dvadesete, kompanije Galenika, pokazali su da se čak 62% dvadesetogodišnjaka povremeno prejeda, pri čemu oni najčešće navode stres kao uzrok. Mladi su prilično svesni značaja zdravih navika, ali takođe ističu da se suočavaju sa različitim izazovima kada je u pitanju uspostavljanje balansa između fizičkog, mentalnog i emocionalnog zdravlja.
Drugu godinu zaredom platforma Zdravo dvadesete sprovela je istraživanje o životnim navikama dvadesetogodišnjaka na uzorku od 600 ispitanika. Istraživanje je obuhvatilo mlade u Srbiji starosti od 19 do 25, i od 26 do 30 godina iz urbanih i ruralnih područja iz čitave Srbije.
HRANA KAO UTEHA, TERETANA KAO IZDUVNI VENTIL
Jedan od najznačajnijih uvida iz istraživanja predstavlja odnos koji mladi imaju prema hrani. Pored činjenice da se više od polovine njih često prejeda pod uticajem različitih okolnosti, više od 60% priznaje da jednostavno uživa u hrani. Uglavnom se prejedaju kada su pod stresom (60%), devojke kada su u PMS-u (45%), kao i kada se osećaju tužno i neraspoloženo (36%). Na pitanje da li su trenutno na specifičnom režimu ishrane, njih 14% je odgovorilo pozitivno. Pod posebnim režimom ishrane najveći broj njih podrazumeva redukcionu dijetu, kao i autofagiju.
Iako postoji sklonost ka brzim i kaloričnim obrocima, ispitanici su ipak pokazali da imaju svest i volju za promenom i žele da primene zdrave navike u ishrani, ali nisu zadovoljni svojom doslednošću u toj nameri. Navike koje žele da promene se prvenstveno odnose na to da jedu više voća i povrća (42%), da generalno jedu manje količine hrane (33%), kao i da ne jedu ili manje jedu slatkiše (29%).
Kada se radi o fizičkoj aktivnosti, više od polovine mladih je izjavilo da redovno vežba, a na to ih podstiče želja za boljim zdravstvenim stanjem, dobrom formom i fizičkim izgledom. Najčešći izbor su teretana i timski sportovi, dok je šetnja češći izbor za starosnu grupaciju od 25 do 30 godina, a pilates, jogu i ples više praktikuju žene. Trening se kod mladih, osim kao fizička aktivnost, doživljava i kao način da se „oslobode stresa, napetosti” i generalno „psihički rasterete”.
FIZIČKI IZGLED GRADI (I RUŠI) SAMOPOUZDANJE MLADIH
Ovogodišnje istraživanje je pokazalo i to da fizički izgled i dalje ima veliki uticaj na samopouzdanje dvadesetogodišnjaka, naročito kod devojaka. Iako se objektivno nalaze u zdravim granicama telesne mase, devojke često izražavaju nezadovoljstvo i žele da izgube koji kilogram više. Čak 67% ispitanih devojaka se nalazi u granicama BMI (Body Mass Index), dok su muškarci češće u grupi sa višim BMI i skloni gojaznosti.
Iako je BMI često samo broj i važnije je kako se osoba oseća, ženski deo ispitanika uglavnom teži „idealnoj težini” i želi da izgubi „bar dva do tri kilograma”. S druge strane, čak i kada BMI muškaraca pokazuje da se nalaze na granici ili imaju prekomerenu težinu, oni se osećaju komfornije u svom telu, racionalizuju svoju težinu i usredsređuju se na snagu i mišićnu masu.
Da je fizički izgled nedvosmisleno povezan sa samopouzdanjem, govori i podatak da je 54% ispitanika odgovorilo kako im sopstveni izgled veoma ili delimično utiče na raspoloženje i mentalno zdravlje. S druge strane, 67% njih kaže da fizički izgled nema uticaj na kvalitet njihovog društvenog života. Mladi takođe prepoznaju da izgled nije jedini faktor koji utiče na samopouzdanje, već i životna faza u kojoj se nalaze – samopouzdanje nije nešto što se gradi samo kroz telo, ali smatraju da se izgledom svakako može narušiti.
Istraživanje o percepciji zdravih navika i načina života ukazuje na to da mladi žele da brinu o sebi, ali im je potrebna dodatna podrška – informacije, motivacija i praktični alati. Upravo zato platforma Zdravo dvadesete, pod pokroviteljstvom kompanije Galenika, nastoji da bude saveznik u njihovoj potrazi za balansom pružanjem relevantnih i kredibilnih informacija kroz različite kanale društvenih mreža i sadržaj koji je prilagođen mladima.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER
Izvor: BIZLife
Foto: Promo