„PR nije glamurozan posao“

Da li je posao PRa zaista toliko glamurozan koliko to izgleda? Šta je sve potrebno da poseduje dobar menadžer odnosa sa javnašću? Koliko su influenseri promenili način funkcionisanja tržišta? Na ova pitanja u intervjuu za BIZLife odgovara, Marija Trivić, PR Specialist, agencija Media Suppoort & Consulting. 

  • S obzirom na brzinu menjanja trendova i načina poslovanja u kom pravcu ide PR?

Public relations (PR: Odnosi s javnostima), naizgled je posao koji bi svako moga da radi, ali ukoliko ga radite ozbiljno shvatate da je zahtevan, slojevit i kompleksan. Na prvom mestu se bazire na psihologiji i zahteva nebrojeno znanja i komunikacijskih veština. Danas je još izazovniji jer se kanali komunikacije umnožavaju na dnevnom nivou, a samim tim i način, odnosno pristup koji morate da primenite u strategiji komunikacije.

U kom pravcu će ići PR je veoma zanimljivo pitanje, jer zbog dinamičnog okruženja i turbulentnog perioda u kome živimo, mnoge predikcije ozbiljnih stručnjaka se nisu obistinile.

Moje mišljenje je da ćemo se uz sve nove pravce poslovanja ipak vraćati osnovama poslovanja i komunikacije. Po meni su to duboki i iskreni odnosi sa klijentima/saradnicima, iskrena i personalizovana komunikacija (ma koji kanal koristili), a kao preduslov za sve navedeno je visok kvalitet proizvoda/usluge i dobri odnosi sa svim učesnicima u procesu rada.

Bez obzira na neverovatnu ponudu u svakoj grani industrije, u relanom životu kupujete ono što vam treba ili ono što vam se baš svidelo. Kakav odnos imate prema kupljenom proizvodu, ili usluzi, zavisi isključivo od toga kako se pokazao u vašem ili slučaju vama dragih osoba kojima verujete. Dakle, vraćamo se dobrim, starim vrednostima, a kvalitet je tu na prvom mestu.

Kada su u pitanju mediji, mislim da sam, izvorni PR gubi na snazi. Ranije su se mediji zaista bavili temama. Kroz PR su pojedinci ili kompanije dobijali pošteno zasluženi prostor (earned media). Danas u medijim imamo hiperprodukciju. Mesta za PR teme je sve manje, jer novonastali mediji traže svoje izvore prihoda i, nažalost, PR “klizi” u marketing. Mislim da je to neodrživo na duge staze, jer ne može svaka tema da se tretira kao komercijlna. To nije dobro ni kada je u pitanju jednoličan sadržaj koji mediji plasiraju svojoj publici, a posebno ne zbog objektivnosti koju predstavnici medija moraju da sačuvaju.

  • Po vašem mišeljnju, koji su najveći izazivu u ovom poslu?

Posao menadžera odnosa s javnošću je ozbiljan, odgovoran, kompleksan i u srži je dugoročan rad na građenju i očuvanju ugleda pojedinca/sistema. Nije ni blizu glamurozne iluzije koju je stvorila filmska industrija, mada imamo i takve epizode u karijeri.

PR podrazumeva veoma širok spektar znanja i veština, a ima dosta elemenata psihologije. Neophodan je visok nivo emocionalne inteligencije, empatije i znatiželje. Morate da znate sve o oblasti u kojoj klijenti deluju. To podrazumeva doživotno učenje, u čemu uživam. Mada, moram priznati da je sve postalo previše ubrzano u poslednjih nekoliko godina.

Daću primer kada su u pitanju kanali komunikacija. Pre više od 10 godina organizovali smo prvi događaj za blogere u Srbiji. Jedva smo iz cele zemlje uspeli da okupimo 10 predstavnika. Jednostavno ih tada nije bilo. Danas, samo na Instagramu imate nekoliko stotina ljudi u Srbiji koji mogu da uđu u kategoriju “uticajnih” i sa kojima biste trebali da ostvarite saradnju. Da ne govorim o TikTok-u, blogovima i portalima. Minimalne promene su pretrpeli klasični mediji, a samim tim i komunikacija sa njima. Zapravo, najteže je ispratiti kretanja u medijima. Da biste uspostavili kvalitetan odnos, potrebno je da uložite vreme. Međutim, pored velikog broja predstavnika medija, problem je i stalna fluktuacija ljudi. Mislim da je tu i najveća razlika u poslovanju nekada i sada.

Tu su i krize koje predstavljaju izazov, ali je njihovo rešavanje praćeno ozbiljnom količinom stresa. Izazov je i što u poslu PR menadžera istina imperativ, a jedna od osnovnih veština u našoj profesiji je kako se određena tema predstavlja javnostima.

Verujem da u širokoj ponudi proizvoda ili usluga ima loših primera koji su došli u fokus javnosti, jer je danas moguće i platiti PR prostor. Ali uvrena sam da je tržište surovo iskreno. Vi možete da dovedete u zabludu korisnika/kupca jednom i tu se priča završava, ma koliko se PR trudio da je ulepša. Takođe, treba biti realan i ne očekivati da svi o vama pišu i govore da ste najbolji, jer na prvom mestu urednici i novinari moraju da sačuvaju profesionalizam i svoju objektivnost.

  • U današnje vreme influenseri mogu imati veliki uticaj na traženost proizvoda ili usluga, kako posmatrate saradnje sa influenserima?

Svedoci smo da je danas ozbiljna sumnja prisutna kada je u pitanju objektivnost influensera, jer u jednom trenutku, na primer, govore o kremi A kao najboljoj, a već za dan, dva govore o kremi B kao onoj koju najviše vole jer je najbolje. Tu su i kreme C, D, E sa neverovatnim mogućnostima i čudima koje su učinile njihovoj koži. Pratioci sve to vide i ne prate slepo preporuke koje im influenseri daju. Međutim, ovo je kanal koji se neće uskoro ugasiti. I ovde će kvalitet i doslednost biti preduslov za duži opstanak i uspešne karijere influensera. Moram da priznam da kada je u pitanju prodaja proizvoda neretko je jedan mikro influenser uticajniji u svojoj grupi pratilaca od drugog koji ima nekoliko stotina hiljada pratilaca. Međutim, neophodne su saradnje i sa jedim i sa drugim. Svi svojim radom doprinose prepoznatljivosti proizvoda/usluge, ali na prvom mestu u građenju poverenja prema brendu, ukoliko je njihovo iskustvo autentično.

Ukoliko imate dobar proizvod/uslugu i želite instant uspeh, neophodna je podrška marketinga i influensera. Međutim, trebalo bi da budemo svesni činjenice da je za taj vid promocije potrebno obezbediti i značajna sredstva. Ovo predstavlja ozbiljan problem, naročito StartUp kompanijama. U tom slučaju, PR podrška dolazi do izražaja i sigurno vodi ka cilju.

Profesionalno posmatram svakog potencijalnog klijenta i PR strategiju gradim isključivo u skladu sa njihovim ciljevima. Strategija podrazumeva ozbiljne, dugoročne i kvalitetne saradnje, kako sa klasičnim medijima, tako i sa influenserima.

 

Izvor: BIZLife

Foto: Privatna arhiva

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE