Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Poslovni prostor

    Saveti za odabir poslovnog prostora: Centar nije najbolji izbor za svakoga, evo i zašto

    Kada je u pitanju najam poslovnog prostora, Rokfelerov moto ,,Lokacija, lokacija, lokacija“ ne znači nužno epicentar grada. Za preduzetnike je centar tamo gde konkurencija nije suviše velika, gde su vidljivi svojim klijentima, tamo gde prostor služi njima, a ne oni prostoru.

    Prema podacima portala 4zida.rs, u Beogradu se najviše traže lokali i kancelarije, a prate ih ugostiteljski objekti, poslovne zgrade i hale. Konkretno, posetioci tog specijalizovanog sajta najviše pretražuju lokal koji je kao tip poslovnog prostora sedam puta pregledaniji od sledeće kategorije, a to je kancelarija.

    Oglasi za poslovni prostor

    „Na sajtu 4Zida trenutno je oko 4.500 aktivnih oglasa za izdavanje poslovnog prostora, od čega se gotovo polovina odnosi na one u Beogradu, a slede Niš i Novi Sad“, kaže PR tog portala Aleksandra Mihajlović.

    Prema njenim rečima, što se Beograda tiče, najveća ponuda poslovnog prostora je u opštinama Zemun, Novi Beograd, Vračar i Stari grad.

    ,,Od 2.000 oglasa u Beogradu 592 oglasa su za lokale, 230 oglasa za kancelarije, 325 oglasa za magacine, hale i stovarišta, 11 oglasa za ugostiteljske objekte, četiri oglasa za proizvodni pogon i 61 oglas za poslovne zgrade“, navodi ona.

    Poslovni prostor

    Poslovni prostor (Pexels)

    Tu se postavlja opravdano pitanje, zašto pojedine nekretnine u Beogradu dugo stoje na oglasima? Šta je razlog tome – nerealna cena, loši uslovi spram cene ili nešto treće?

    Skoro sve zgrade u kategoriji A bez obzira na deo grada Beograda u kome se nalaze budu izdate u relativno kratkom periodu. Glavni razlog je komfor i kompletan sadržaj koji nude (parking, restorani, prodavnice, recepcija, održavanje). Kategorija B i C mora da bude povoljnija i da sluša potrebe tržišta. Jedan od razloga što poslovni prostori ostaju dugo prazni je i taj što se ne održavaju na pravi način, nemaju dobar sistem za grejanje i hlađenje, nedostatak parking mesta, neprofesionalno upravljanje … Vrlo često vlasnici su fizička lica i nisu u sistemu PDV-a, a sve to povećava trošak budućem zakupcu“, objašnjava Nenad Stojanovića, direktor agencije R.E.A.L. Consulting Nekretnine iz Beograda.

    O čemu treba voditi računa prilikom iznajmljivanja prostora?

    Na njega se nadovezuje Milan Đokić, menadžer razvoja i saradnje u kompaniji City Expert. Kako on kaže, prilikom iznajmljivanja prostora, potrebno je obratiti pažnju na nekoliko segmenata: da li je zakupodavac vlasnik ili, barem, ovlašćena osoba od strane vlasnika da prometuje nekretninu.

    Poslovni prostor

    Poslovni prostor (Pexels)

    „Potom, treba imati u vidu, da troškove poreza u slučaju da je zakupac fizičko lice – snosi zakupodavac, dok u slučaju kada je zakupac pravno lice, ta obaveza pada na zakupca. Ključan je, svakako Ugovor o zakupu, koji obavezno treba dati na proveru agenciji za nekretnine ili advokatu, kako bi obe strane i njihovi interesi bili zaštićeni, kao i to da taj ugovor zaista predstavlja saglasnost volja obe ugovorne strane“, dodaje on.

    Preduzetnici oprez

    Naravno, osim cene kao ključnog faktora, za koji će se poslovni prostor zakupac odlučiti zavisi i od toga koja mu je delatnost, a preduzetnici upravo tu moraju biti posebno pažljivi. Važno je poznavati navike i potrebe svoje klijentele.

    „Ako je u pitanju npr. maloprodaja, preduzetnici se ne moraju ograničavati na lokale u centru grada niti na tržne centre. Mogu pronaći znatno povoljnije opcije u stambenim zgradama gde će povrat investicije biti znatno brži, a početno ulaganje manje. Ako je u pitanju komercijalni poslovni prostor, fokus treba usmeriti na gust promet potrošača, tj. ciljne grupe datog preduzetnika. Ukratko, uzmite u obzir potrebe vaše ciljne grupe potrošača, pre nego sto investirate u poslovni prostor iznad vašeg realnog budžeta. Zato ono Rokfelerovo: ,,Lokacija, lokacija, lokacija“ ne znaci nužno epicentar grada. Za preduzetnike je centar tamo gde konkurencija nije prevelika, gde su vidljivi svojim klijentima, kao i u činjenici da prostor služi njima, ne oni prostoru“, ističe Milan Đokić iz City Expert-a.

    Poslovni prostor

    Poslovni prostor (Pexels)

    Šta određuje cenu poslovnog prostora?

    Aleksandra Mihajlović iz portala 4Zida otkriva da na cenu najma poslovnog prostora pre svega utiče lokacija, pogotovo kada su u pitanju lokali pogodni za prodavnice i ugostiteljske objekte, dok je kod kancelarijskog prostora, osim lokacije, na ceni njegova atraktivnost, dostupnost parkinga, ali i drugi sadržaji dostupni u samoj zgradi ili njenoj blizini.

    ,,Za ugostiteljske objekte je od velikog značaja i da li poslovni prostor ima baštu ili parking, dok je kod lokala interesovanje za one koji imaju adekvatan izlog daleko veći“, navodi ona.

    Greške u pregovorima sa vlasnicima i upravnicima

    Prema iskustvu naših sagovornika iz kompanije City Expert, najčešće greške zakupaca u pregovorima sa vlasnicima i upravnicima je – nedostatak empatije i razumevanja strane sa kojom pregovarate, što važi za ugovorne strane. Naime, ukoliko je potražnja velika, a osoba tek ulaziti u preduzetničke vode, moraju se imati u vidu konkurentske ponude i snaga brendova.

    „Najbolji načini za pariranje su, u zavisnosti od mogućnosti: veća finansijska ponuda, plaćanje unapred u višemesečnim intervalima, potpisivanje dugogodišnjeg ugovora, upoznavanje zakupodavca sa vašim poslom i perspektivom koju isti ima. Imajte u vidu i stanje u kojem se prostor nalazi. Ukoliko u isti treba značajno investirati – predočite to svom zakupodavcu služeći se konkretnim proračunom. Na taj način, može se doći do kompromisa u pogledu cene, dužine trajanja zakupa, tempa isplate zakupnine i to tako sto će obe ugovorne strane biti zadovoljne: u finansijskom, komercijalnom i partnerskom pogledu“, zaključuje Milan Đokić iz City Expert-a.

     Traženje prave lokacije, adekvatnog prostora i zakupodavca koji će razumeti specifične potrebe poslovanja je složen proces i zato često zahteva pomoć profesionalnih agenata za nekretnine, što je uvek najbolje rešenje. Međutim, ako neki preduzetnik, naročito početnik, nema novca za takvu uslugu, najveći deo tih važnih informacija može pronaći na internetu, i to besplatno. Zato, naoružajte se strpljenjem, pretražujte specijalizovane sajtove i forume ali i čitajte savete BIZLife-a, poput ovog.

    Izvor: BIZLife/Borislav Despotović

    Foto: Pexels

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE