
Posle točka, e-commerce je nešto najkorisnije što je čovečanstvo smislilo
Iskreno, ja sam onaj što ne voli šopinge u tržnim centrima i to se, naravno, nikada neće promeniti. Kupim prve farmerice koje vidim na rafu, pa čak i kada imam malo živaca da razgledam okolo, uvek se, na kraju, vratim po te prve. Nije ni moja supruga toliko ozbiljna kupoholičarka, ali meni je i to mnogo, uspem i nju svaki put da unervozim, pa onda sednem na onu hoklicu za isprobavanje cipela, malo da odmorim i sačekam kraj „mučenja”. Isto je tako i u supermarketu, prođem, pokupim sve sa spiska, vidim nešto novo što mi se dopadne, usput uzmem i to, i gotovo.
Piše: Glavni i odgovorni urednik Borislav Despotović
Ja stvarno mislim da je, posle točka, e-commerce nešto najkorisnije što je čovečanstvo smislilo za sopstvenu dobrobit. Em što više ne idem u banku, osim kada neka transakcija to izričito nalaže, postao sam i ozbiljan kupac preko interneta. Kada smo supruga i ja kupovali novi stan, ja sam svu kućnu tehniku unapred kupio preko Shoppstera (tad je Ananas bio na samom početku). Reče mi tada supruga: „Ti si lud!”, a ja sam samo odgovorio: „Videćeš na kraju ko je lud.” I tako je i bilo; kad smo se uselili i sve ugradili, nije me mrzelo da uporedim cene u prodavnicama, uračunam malo „ukrajinske inflacije”, pa ustanovim da smo prošli, u proseku, 40 odsto povoljnije nego da smo sve kupovali tada kada smo se useljavali. Sreća je što imam najbolje kumove i prijatelje, pa sam sve te uređaje i deo nameštaja mogao da držim u njihovim garažama i šupama, dok nisu konačno stigli na pravo odredište.
Danas, kada postoji i Ananas, počinjem da biram i upoređujem, gledam šta mom kućnom budžetu više odgovara i ko će brže šta da mi dostavi. Ipak, ja tu pravim veliku razliku između kupovine putem interneta i internet kupovine. Nažalost, većina ljudi misli da je isto kupiti proizvod preko neke stranice na Fejsbuku i pravog veb-šopa, pa kad „nadrljaju”, onda su im svi drugi krivi i traže zaštitu prava potrošača.
Što se tiče „stranjskih” e-commerce platformi, šteta je što je Amazon za nas nepovoljan, zbog skupog transporta, ali kad odem u posetu rođenom bratu u SAD, obavezno nešto kupim. Tamo je život bez Amazona gotovo nezamisliv, iako oni jesu kupoholičarsko društvo koje voli da se šeta po Wallmartu i sve trpa u korpu dok sebi bukvalno ne zakloni vidik. Mada, budimo iskreni, „cene na akciji” u Americi su stvarno cene na akciji, pa ti ne bude žao ako si kupio čak i nešto što ti uopšte i ne treba.
E sad, dok se kod nas u Srbiji nisu pojavile ozbiljne e-commerce platforme (kojima možemo da verujemo), bili smo osuđeni na dobri stari Aliexpress. Odabereš proizvod, ostaviš lične podatke i broj platne kartice, u sebi izgovoriš „Očenaš” i klikneš „kupi”. I zaista, bilo je tu svega, bar u mom slučaju, mada nisam nikad bio zakinut za novac. Ali stizali su pogrešni ili pokvareni artikli, neki nisu nikad ni stigli (ali mi je vraćen novac na račun), nekima je poručena roba odlazila u druge gradove i sl. Sad nam je iz Kine stigla nova pomama koja se zove „Temu”, a na starog dobrog „Alija” smo uveliko zaboravili, kao da nikad nije ni postojao. Ali kad sam rekao pomama, stvarno sam to i mislio. Kupuje se više od onog što nam stvarno treba, troši se tri puta više od onog što se planiralo, i to nekoliko puta mesečno, tako da me ne bi čudilo da su i porodične svađe posledica „Temua”.
Na kraju ovog uvodnika trebalo bi da zagrebem i temu „crnog petka”, ali pošto nisam psiholog, neću ga dublje analizirati. Iako stručnjaci „crni petak” ne smatraju psihološkim problemom, bar po meni, to je neki poremećaj ponašanja gde ljudi osećaju neodoljivu potrebu za kupovinom, čak i kada to negativno utiče na njihov život. Ako neko oseća da gubi kontrolu nad sopstvenim potrošačkim navikama ili zbog kupovine doživljava stres i osećaj krivice, bilo bi najkorisnije da potraži pomoć od psihologa ili bar nekog savetnika za finansije. Moj uvodnik im tu ne može, ama baš ništa, pomoći.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: Zoran Rašić / BIZLife