Ove dve zemlje su HIT destinacije tokom leta: Gde beže turisti sa juga Evrope?
Prema jednoj studiji EU-a hladnije turističke destinacije u Europi bi u budućnosti mogle trajno profitirati od klimatskih promena. Skandinavske zemlje su već počele da usmeravaju svoju turističku promociju u tom pravcu.
Grupa turista probija se u koloni kroz norveški lednik Nigardsbreen. Pogled prema dolini otkriva glečersko jezero s dubokom vodom intenzivno zelene boje i vodopadima. Vetar je hladan, temperatura iznosi oko deset stepeni, ali sunce na vhu glečera sija i greje lica hobi-alpinista. Za Hanneke Bechthum iz Holandije ovo je savršen dan njenog letnjeg odmora: „Naravno, većina ljudi još uvek želi da ide na sunce. Ali Španija ili Italija u ovo doba godine? Tamo je sve toplije i iskreno, više to ne mogu to da podnesem.“
Norveška (Pixabay)
Time Hanneke Bechthum, koja je sa prijateljicom i svojim sinovima rezervirala ovu turističku turu po ledniku, pripada sve većoj grupi turista koji izbegavaju odlazak na more. Vodič Steinar Bruheim već više od 40 godina vodi turiste na ledenik Nigardsbreen.
On ima poseban naziv za posetioce poput Hanneke Bechthum: „Zovemo ih ‘klimatskim turistima’ jer beže od vrućina na jugu Evrope. Zato dolaze leti kod nas u Skandinaviju, iako je ovde leti samo 15 stepeni i dosta kiše.“
Ogroman porast broja turista
Ovaj trend se ne primećuje samo u Norveškoj. I u Švedskoj raste broj stranih turista koji daju prednost umerenoj letnjoj klimi koja vlada u skandinavskim zemljama.
Među njima su Karin i Janek Struwe iz Nemačke. Oni su se na kratko zaustavili u kampu Säter, na severozapadu Švedske, udaljenom tri sata od Stockholma. Ranije su svoje letnje odmore provodili na Mediteranu. No sada im je tamo pretoplo, kaže Karin Struwe: „Neizdrživo vruće. Ne možete ništa raditi, stalno morate nositi šešir i mazati se kremom za sunčanje. To jednostavno više nije zabavno.“
Skandinavija, Norveška (Freepik)
Danas je u Säteru sasvim drugačije. Temperatura iznosi 19 stepeni, povremeno pada jaka kiša. Vlasnik kampa Bert de Vries izveštava o ovogodišnjem porastu broja stranih gostiju za 20 odsto. „Pitali smo naše goste: ‘Jeste li prvi put u Švedskoj?’ Mnogi su nam rekli: ‘Jesmo. Ranije smo išli na jug. Ali sada je tamo prevruće ili su poplave.’ Zbog toga se sve više njih odlučuje za dolazak k nama, ovde u Skandinaviju“, kaže de Vries, prilično zadovoljan razvojem situacije.
Hladno vreme kao turistički i marketinški magnet
Pod sloganom „Coolcation“ i aludirajući na reč „Vacation“, što na engleskom znači odmor – državna švedska turistička agencija Visit Sweden je počela da promoviše ovaj trend. Direktorka agencije Susanne Andersson kaže: „Na našim web stranicama smo istakli što se može doživeti u Švedskoj kako bismo privukli kupce zainteresirane za ‘Coolcation’ odmore. I to je dovelo do toga da smo kod međunarodnih pretraga za ‘Coolcation’ rangirani izrazito visoko. Švedska je tu danas broj jedan.“
Međutim, nisu svi u zemlji zadovoljni ovim trendom. Popularne regije, posebno u letnjim mesecima, trpe posledice masovnog turizma. U Švedskoj se takođe raspravlja o tome je li potrebno da zemlja na ovaj način profitira od klimatskih promena, piše DW.
Prema studiji Europske unije, iz ove situacije bi se narednih godina mogao razviti trajan trend. Na temelju podataka iz 269 evropskih regija procenjeni su učinci trenutnih klimatskih uslova na turizam. Zaključak studije: „Uočavamo jasan jug-sever trend u promenama turističke potražnje. Severne regije profitiraju od klimatskih promena, dok se južne regije suočavaju sa značajnim padom turističke potražnje.“
Turistički vodič Bruheim pokazuje na ogolele stene ispod glečera u Norveškoj. „Pre dvadeset godina glečer se protezao duboko u dolinu“, priseća se. I upozorava na posledice nekontrolisanog turizma. „Rekli smo turističkoj industriji u Norveškoj: ‘Prestanite nas reklamirati u Aziji!’ To je paradoks: oni žele videti glečere pre nego što nestanu. Ali što više ljudi dolazi avionom, to je veći uticaj na klimatske promene. A time i veća pretnja za glečere.“
Čini se da „Coolcation“ još uvek nije masovni trend, ali se već sada u Skandinaviji vide posledice klimatskih promena na turizam u Evropi. A one će verovatno u narednim godinama, posebno leti, bivati sve veće.