
Odličan digitalni proizvod je mnogo više od softverskog koda
Softverska inženjerka i preduzetnica Marijana Gligorić suosnivačica je agencije Brigit.dev, specijalizovane za razvoj mobilnih, veb i AI aplikacija. Sa preko 10 godina iskustva u softverskom inženjeringu, Marijana je razvila duboko razumevanje tehnologije, tržišta i korisničkog iskustva, što joj omogućava da kreira market-fit digitalne proizvode.
Njeno preduzetničko putovanje počelo je kada je shvatila da čak i savršeno napisan kod ne znači automatski i odličan proizvod. Nakon što je završila studije softverskog inženjerstva, radila je u IT kompanijama gde je fokus bio isključivo na tehničkom aspektu izrade softverskog rešenja.
„Uglavnom smo služili kao dopuna inženjerskom timu i nismo imali dodira sa korisnicima, planiranjem razvoja funkcionalnosti ili prodajom. Kako u tim firmama nisam mogla da učestvujem u svim tim aktivnostima koje su me zanimale, krenula sam da eksperimentišem samostalno. Kolega sa kojim sam radila i ja ubrzo smo napravili jednu aplikaciju, koja je završila bez korisnika. Shvatili smo tada koliko su ostale veštine podjednako bitne kao i sam inženjerski deo. Za izgradnju odličnog softvera ključno je razumeti njegove korisnike. Ubrzo smo prešli u biznis servis, gde pravimo end-to-end rešenja i uključeni smo u sve aspekte razvoja, kako bismo osigurali da svaki proizvod koji napravimo bude ne samo funkcionalan već i nezamenjiv za one koji ga koriste”, započinje razgovor za BIZLife Marijana Gligorić.

Marijana Gligorić – Brigit.dev
„Kolega sa kojim sam osnovala firmu i ja oduvek smo delili isti princip – trud iznad svega. Smatram da su upornost i rezilijentnost ključ našeg uspeha. Od osnovne i srednje škole učestvovali smo na raznim takmičenjima iz matematike, fizike i programiranja. Završili smo osnovne i master studije na Elektrotehničkom fakultetu u Beogradu sa odličnim prosekom. Ovo nije jedini put kojim se može ići, znam i uspešne priče koje se ne oslanjaju na formalno obrazovanje”, objašnjava naša sagovornica.
„Danas sve konekcije koje smo napravili na ovom putu – od srednje škole i fakulteta, pa do konekcija sa prethodnih poslova – pružaju veliku podršku i neretko preporučuju našu agenciju kao softverskog partnera. Nakon toga, svoj brend smo gradili kroz integritet i usluge koje pružamo, tj. portfolio kvalitetnih proizvoda koje smo napravili za klijente. Većina klijenata i danas dolazi preko preporuke prethodnih uspešnih saradnji, na šta smo veoma ponosni”, sa zadovoljstvom ističe Marijana.
AI više nije samo tehnološki trend, naglašava suosnivačica agencije Brigit.dev, ističući da je to alat koji menja način na koji radimo, komuniciramo i donosimo odluke. AI je razlog što počinjemo da menjamo način na koji pretražujemo stvari i razmišljamo o razvoju proizvoda.
„Sada je moguće koristiti AI agente i automatizovati procese za koje nam je nekada bilo potrebno više ljudskih resursa. Firme su to već počele ozbiljno da shvataju i sve više zahteva imamo na ovom polju. Naš plan je da ove godine, pored klijentskih projekata, radimo i na problemima koje smo interno identifikovali u agenciji i za čije rešavanje smatramo da AI može da pomogne. Trenutno razvijamo AI module za SaaS alate koji automatizuju korisničku podršku, predviđaju ponašanje korisnika i optimizuju poslovne procese”, dodala je.
Prema Marijaninom mišljenju, u IT industriji rezultati su ono što najviše priča: ko zna da donese vrednost – taj pobeđuje, bez obzira na pol. Ipak, ona smatra da žene u poslovnom svetu često nailaze na dodatne prepreke, posebno u korporativnom okruženju:
„Pored stereotipa i spoljnih ograničenja, ulogu imaju i unutrašnji obrasci ponašanja koji su duboko ukorenjeni kroz istoriju i evoluciju. Tara Mor u knjizi ’Veliki iskorak’ sjajno objašnjava neke od tih obrazaca, kao što su navike ’dobrog đaka’ – žene su često naučene da vredno rade, ali ne i da se istaknu i zauzmu za sebe u ključnim momentima. Pored toga, prisutan je prenaglašen unutrašnji kritičar – žene često same sebi postavljaju ograničenja i preispituju se više nego što bi trebalo, što može usporiti napredak. Razumevanje ovih obrazaca pomaže da ih prepoznamo i prevaziđemo.”
„Proizvodi koji doživljavaju neuspeh na tržištu najčešće ne uspevaju zbog toga što ne postoji neko kome oni rešavaju problem za koji je spreman da plati. Osnivači startapa se neretko zaljube u problem, a ne u rešenje”, ističe naša sagovornica i dodaje da postoje sjajne metodologije, poput Design Thinkinga, koje mogu pomoći u tome kako da testirate svoju ideju.
„Takođe, za tržište Balkana je prodaja slaba tačka, veštine prodaje se često potcenjuju i proizvod se pravi sa majndsetom ’Napravi i korisnici će sami doći’. Potrebno je da pričate sa ciljnom publikom što više, da pravite funkcionalnosti koje ona želi da koristi i koja im rešava problem, a ne da se vodite intuicijom i sopstvenim nahođenjem”, naglašava Marijana.
Lični brend je odličan filter, ističe ona, naglašavajući to da inbound strategijama omogućavate da vam se javljaju ljudi na koje vaša priča ostavlja dublji trag:
„S obzirom na to da projekti koje radimo spadaju u high ticket sales, prodaja se zasniva na rešavanju problema i formiranju dugoročnih odnosa. Lični brend dosta pomaže, ali je najbitnija ekspertiza, znanje i portfolio uspešnih saradnji. Trenutno moj suvlasnik i ja delimo na društvenim mrežama Linkedin i X naš razvojni put kao preduzetnika dok vodimo softversku agenciju. Otvoreno pričamo o lekcijama, usponima, padovima i delimo stečeno znanje.”
Kada je o stresu reč, on je neizbežan, poručuje naša sagovornica. S tim u vezi, kako kaže, jedino je bitno kako se vi nosite sa tim i kako upravljate njime.
„Šta bih preporučila? Testirajte, pivotirajte i prodajte pre nego što ste krenuli u realizaciju. Gradite konekcije onda kada vam one nisu potrebne. Okružite se sistemom podrške i ambicioznim ljudima koji će vas podržati, motivisati i tešiti kada ne bude sve kako ste zamislili”, savetuje Marijana.
Marijana Gligorić veruje u moć tehnologije da kreira pozitivne promene i aktivno bira projekte koji ne samo da donose inovacije već imaju i društveni uticaj. Kroz Brigit.dev, njena misija je da gradi sledeću generaciju softverskih proizvoda koji nisu samo tehnološki superiorni, već i usmereni ka stvarnim potrebama korisnika.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife/Borislav Despotović
Foto: Ljubica Marković