Paisley

Od Persije, preko rokenrole do piste: Kako je nastao PAISLEY, dezen koji nikada ne izlazi iz mode

„Čovek treba ili da bude umetničko delo ili da nosi umetničko delo“, rekao je slavni Oskar Vajld, poznat po svojoj ekstravaganciji, koji je najviše voleo da se izležava u svilenom paisley kućnom mantilu i kravati. Nije iznenađenje da su Vajld i njegovi prijatelji iz boemskih krugova voleli paisley, slikoviti tekstilni dezen koji podseća na suzu ili semenkastu biljku. Iznenađujuće je to što je paisley opstao kroz vekove i što danas, u svojevrsnom modnom preporodu, ponovo doživljava vrhunac popularnosti, nedavne revije u Londonu, Njujorku, Milanu i Parizu pokazale su da je još uvek aktuelan.

„Paisley je vekovima bio popularan motiv u modi“, kaže Jeremy Langmead, direktor brenda i sadržaja luksuzne modne platforme Mr Porter, za BBC Culture.

„Posebno je postao dominantan na Zapadu nakon stilova inspirisanih hipi pokretom šezdesetih i sedamdesetih godina, koji ponovo dobijaju na značaju, zahvaljujući brendovima kao što su Saint Laurent, Burberry i Gucci. Italijanski brend Etro odavno koristi paisley u muškoj modi, posebno u postavama sakoa i odela.“ U ženskoj modi, dizajneri poput Dolce & Gabbana, JW Andersona i Rafa Simonsa za Jil Sander takođe su ga uveli u svoje kolekcije.

Ikonični motiv sa bogatom istorijom

Od davnih persijskih i indijskih korena sa skrivenim značenjima i mističnom simbolikom, paisley je prošao zanimljivo putovanje. Ovaj dezen putovao je putem svile od Istoka ka Zapadu, krasio bandane kauboja i bajkera, bio zaštitni znak boema 19. veka, popularizovali su ga Bitlsi, postao simbol hipi pokreta i sinonim za rok-n-rol stil. Škotski grad Paisley, čija je tekstilna industrija neraskidivo povezana sa ovim dezenom, kandidovao se i za britansku Prestonicu kulture 2021. godine.

Na izložbi u londonskom Muzeju mode i tekstila Liberty of London, posvećenoj radu istoimene poznate robne kuće, prikazani su razni paisley uzorci i odevni predmeti. Arhivistkinja Libertyja, Anna Buruma, objašnjava: „Liberty je od početka bio povezan sa paisley stilom, kada su prodavali tkanine, porcelan, tepihe i šalove sa Istoka. Paisley šalovi se pojavljuju u ranim katalozima, a kada su 1880-ih počeli da štampaju sopstvene tkanine, paisley je bio među glavnim motivima.“

Rijanin proizvod koji je osvojio svet lepote se ponovo vratio na police

Od Istoka ka Zapadu

Šta je razlog tolikoj dugovečnosti paisley dezena? Njegova simbolična snaga verovatno igra veliku ulogu. Originalni persijski motiv u obliku kapljice, boteh ili buta, smatra se prikazom buketa cveća u kombinaciji sa čempresom, zoroastrijskim simbolom života i večnosti. Oblik nalik semenu povezuje se i sa plodnošću, hinduizmom, a podseća i na poznati jin-jang simbol. I danas je veoma popularan u Iranu i južnoazijskim zemljama, gde se tka srebrnim i zlatnim nitima na svili i finim vunama za venčanja i svečanosti.

Simbol sofisticiranog boemskog duha

Uvozi iz Istočnoindijske kompanije tokom 18. i 19. veka doneli su dezen u Evropu, a dolaskom luksuznih kašmirskih šalova (koji su nekad koštali koliko i kuća), paisley je osvojio kontinent. Ubrzo se počeo kopirati, posebno u Velsu i u škotskom gradu Paisley, po kom je motiv i dobio ime na engleskom jeziku. U SAD je poznat i kao „persijski krastavac“ (Persian pickle), a u velskoj industriji kao „velška kruška“ (Welsh pear).

U 19. veku paisley je prvi put postao simbol otpora i progresivnog razmišljanja. Njegova priča deo je šireg „dijaloga“ između istočne i zapadne kulture, kaže kustos izložbe Liberty in Fashion, Dennis Nothdruft. U viktorijansko doba trgovina između Britanije i Indije cvetala je, a vizionar Arthur Lasenby Liberty, osnivač robne kuće Liberty i prijatelj Oskara Vajlda, brzo je proširio poslovanje zahvaljujući kolekcijama zasnovanim na paisley dezenu. William Morris i pokret Arts and Crafts prilagodili su dezen, a prerafaeliti poput Williama Holmana Hunta prikazivali su raskošne paisley tkanine u svojim slikama. Paisley postaje ključan element estetskog i art nouveau pokreta – sinonim za umetnički boemizam.

Psihodelija i rokenrol

Sledeći talas popularnosti paisley je doživeo 1960-ih, uz pomoć Bitlsa – u svojoj „istočnoj“ fazi članovi benda su obožavali ovaj dezen, a Džon Lenon je čak oslikao svoj Rolls-Royce u paisley šarama. Dezen je postao simbol leta ljubavi i estetski znak psiho epoke – njegov vrtložni dizajn i živopisne boje savršeno su se uklapali u hipi duh vremena.

„Imao je tu dozu misterije i istočnjačkog šarma koji je odgovarao vremenu“, kaže tekstilna dizajnerka Sarah Campbell, koja je zajedno sa Susan Collier kreirala neke od najpoznatijih Libertyjevih paisley interpretacija 1960-ih i ’70-ih, uključujući i razigrani „Splendide“. „Zbog svog porekla, paisley uvek nosi egzotičnost i luksuz. To je organski motiv, ali stilizovan, sa dubinom i složenošću – mi smo ga nazvale paisloid, jer su to bile moderne interpretacije tradicionalnog paisleyja.“

Liberty „paisloidi“ koristili su brojni poznati dizajneri tog doba: Jean Muir, Bill Gibb, Yves Saint Laurent, Biba i Bill Blass.

Paisley kao poruka: ‘Primeti me’

Od tada, paisley je postao neizostavan u rok-n-rol modi, povezujući svoje istočne korene, boemsku auru iz 19. veka i buntovnički duh 1960-ih. Nosili su ga David Bowie, Prince (koji je svoj studio i izdavačku kuću nazvao Paisley Park), Paul Weller, Bobby Gillespie, Liam Gallagher i Florence Welch, među mnogima. Gallagher je čak osnovao modni brend Pretty Green, specijalizovan za paisley. „Ima tu raskoš i ekstravaganciju“, kaže kustos Nothdruft. „To je dezen koji poručuje: primeti me. Paisley pomera granice.“

Simbol plodnosti

Jeremy Langmead iz Mr Portera dodaje: „Paisley je decenijama bio popularan dezen za muške kravate. Uvek mi je bilo zanimljivo što dezen koji potiče od indijskog simbola plodnosti dominira na odevnom predmetu koji, svojom prirodom, upućuje ka preponama nosioca.“

Upravo u tome se krije senzualna, umetnička crta italijanskog brenda Etro, u kojem se nasleđe paisleyja pretapa s modernim izražajem. Dizajnerka Veronica Etro kaže za BBC Culture da je paisley „centralni motiv prošlosti, sadašnjosti i budućnosti brenda“. Njen otac osnovao je kompaniju 1968. godine, a paisley je ubrzo postao „simbol“ Etro tkanina. „Moj otac je puno putovao i ta egzotična putovanja su snažno uticala na originalne dizajne, jarke boje i bogate detalje. Njegova baka je nosila bogato ukrašeni paisley kaput i to je ostavilo snažan utisak na njega.“

„Paisley simbolizuje drvo života, seme, dakle, plodnost“, kaže ona. „Uvek je atraktivan, egzotičan i kul u isto vreme – pomislite na Janis Joplin, Davida Bowieja, Micka Jaggera – svi su nosili ovaj ukrasni dezen. Ima taj rokerski duh u sebi.“

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

Izvor: BIZLife

Foto: Freepik

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE