
Od Oskara do Neretve: Kako je Orson Vels postao deo naše filmske istorije
Genije, vizionar i večiti buntovnik, Orson Vels je ostavio neizbrisiv trag u svetskoj kinematografiji. Ipak, deo njegove fascinantne karijere vodi do Jugoslavije, gde se pojavio u partizanskom spektaklu noseći četničku šubaru. Rođen je na današnji dan, 6. maja 1915. godine.
Orson Vels: Filmski buntovnik ispred svog vremena
Orson Vels je već sa 25 godina redefinisao filmski jezik. Njegov debitantski film Građanin Kejn (1941), koji je i danas uzor režiserima širom sveta, bio je radikalan po svemu — od strukture naracije do korišćenja svetla i senke. Kritičari su ga slavili, studiji se od njega plašili, a publika — delila. Njegova umetnička sloboda često je dolazila u sukob sa holivudskim sistemom, zbog čega je deo karijere proveo u Evropi, tragajući za producentima koji neće cenzurisati njegovu viziju.
Bio je svestran — glumio je Šekspirove kraljeve, režirao noir klasike, eksperimentisao s dokumentarnim formama i snimao reklame da bi finansirao sopstvene projekte. U istoriju je ušao i kao autor čuvene radijske adaptacije Rata svetova 1938. godine, koja je izazvala paniku među Amerikancima ubeđenim da je počela invazija Marsovaca.
Dan kada su ljudi pomislili da stižu Marsovci: Priča o radio-drami koja je izazvala paniku u SAD
Šubara, Neretva i jugoslovenska epizoda
Krajem šezdesetih, dok su evropske produkcije bile otvorenije za saradnju sa „neukrotivim“ autorima, Vels je prihvatio ulogu u jugoslovenskom filmu Bitka na Neretvi Veljka Bulajića. Tumačio je četničkog vojvodu — u sceni kratkoj, ali upečatljivoj. Njegovo ime, međutim, bilo je kapitalno za promociju filma na zapadu.
Na snimanju u Bosni, Vels je nosio šubaru, delio kadar s Batom Živojinovićem, a u pauzama između scena bio ono što je uvek bio — harizmatičan, težak za saradnju, ali hipnotišuće prisutan. Iako njegova uloga nije bila ključna, ostao je upamćen kao primer koliko su jugoslovenski filmovi tada mogli da privuku svetske zvezde.
Velsova uloga u Bitki na Neretvi jeste kuriozitet, ali i simbol vremena kada se umetnost prepoznavala i van granica Holivuda. On nije snimao da bi se uklopio — već da bi ostavio trag. I to je radio, gde god da je stao pred kameru.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife/Nemanja Kuč
Foto: YT Printscreen/ The Eyes of Orson Welles - documentary 2018