Boje

Od Barbie roze do John Deere zelene: 10 najpoznatijih zaštićenih boja

Na prvi pogled, boje deluju kao stvar estetike i dizajna – nijansa koja privlači pažnju ili izaziva emociju. Međutim, u svetu biznisa, boje su mnogo više od vizuelnog izbora. One su deo identiteta, vredan kapital koji kompanije čuvaju i štite jednako kao i ime ili logo. Nije slučajno što Tiffany plava, UPS braon ili Barbie roze neodoljivo podsećaju na određene brendove – to nije samo stvar navike, već rezultat pravne zaštite i višedecenijske borbe za ekskluzivitet. Boje su postale intelektualna svojina, a pojedine nijanse danas vrede milione, jer ih potrošači odmah povezuju sa konkretnim proizvodima ili uslugama.

Ovi primeri pokazuju koliko moćno brendiranje bojom može postati kada je pravilno sprovedeno i pravno zaštićeno.

Zaštita boje predstavlja poseban oblik intelektualne svojine koji prevazilazi tradicionalne logotipe i nazive. Da bi boja dobila pravnu zaštitu, mora da ispuni ključni uslov: prepoznatljivost. Boja mora da stekne tzv. „sekundarno značenje“ na tržištu, tj. da potrošači automatski povezuju tu specifičnu nijansu sa određenim brendom kada je vide u toj industriji.

Funkcionalne boje ne mogu dobiti zaštitu. Na primer, John Deere nije mogao zaštititi zelenu samu po sebi za poljoprivredne mašine, jer ona ima funkcionalnu svrhu (kamuflaža u travi i usevima). Međutim, kombinacija zelene i žute mogla je biti zaštićena jer služi isključivo kao brend-oznaka.

Naučnici „hakovali“ ljudsko oko i otkrili „OLO“ boju? Evo kako otprilike izgleda

Owens-Corning Pink

Kao prva kompanija koja je 1984. uspešno zaštitila boju, Owens-Corning je postavio pravni presedan za sve buduće aplikacije. Njihova kampanja „Think Pink“ učvrstila je vezu između roze izolacije i njihovog brenda, a tu zaštitu su branili i protiv međunarodnih konkurenata.

Tiffany Blue

U upotrebi od 1845, a zaštićena 1998. godine, ova plava u nijansi „robin’s egg blue“ (Pantone 1837) trenutno asocira na luksuz i posebne prilike širom sveta.

UPS braon boja

Zaštićena 1998, iako se koristi od 1916, ova „Pullman Brown“ nijansa postala je sinonim za pouzdanu dostavu širom Amerike.

T-Mobile magneta

Ova jarka Process Magenta boja uspešno je odbranjena u više sudskih slučajeva, uključujući i značajnu pobedu protiv AT&T-a.

Barbie pink

Mattelova Pantone 219C nijansa obuhvata više od 100 kategorija proizvoda, od kultnih lutaka do kupki i aksesoara.

3M žuta

Iako Post-it papirići danas dolaze u različitim bojama, originalna kanarinac-žuta ostaje najprepoznatljivija.

Cadbury ljubičasta

Pantone 2685C od 1995. suočava se sa značajnim pravnim izazovima, uključujući i sporove s Nestle-om, što pokazuje koliko je teško zadržati zaštitu boje.

Target crvena

Ova jarko crvena specifično se odnosi na maloprodajne usluge, sprečavajući konkurente da koriste slične tonove, dok je u drugim industrijama slobodno dostupna.

John Deere zelena

Kombinacija zelene i žute uspešno je zaštićena, iako sama zelena nije mogla biti, jer ima funkcionalnu svrhu u poljoprivrednim mašinama.

Fiskars narandžasta

Koristi se na makazama od 1967, a zaštićena je u Finskoj (2003) i SAD (2007). Ova „pumpkin-orange“ nijansa stvara instant prepoznatljivost u industriji alata.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER

Izvor: BIZLife

Foto: Freepik

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE